ZF News

Cele mai puternice antreprenoare: de la farma la vinuri şi pantofi, femeile ţin în frâu afaceri cu mii de angajaţi

Cele mai puternice antreprenoare: de la farma la vinuri şi pantofi, femeile ţin în frâu afaceri cu mii de angajaţi

Autor: Mădălina Panaete, Ioana David

02.03.2015, 14:01 3531

„Când am venit eu, Vincon avea doi butuci de vie în parcare şi două calculatoare.“ Aşa descria Luchi Georgescu într-un interviu din 2012 primul contact cu Vincon Vrancea, o firmă cu o istorie de 65 de ani, dar care până în 1992 vindea vin vrac produs din struguri cumpăraţi de la producătorii din Vrancea.

În prezent, Vincon Vrancea are peste 1.500 de hectare de viţă de vie proprie, afaceri de peste 66 mil. lei (15 mil. euro) şi 450 de angajaţi, iar strategia companiei se află într-o nouă „eră“. Vincon mizează acum pe branduri premium precum Egregio, Ambrosio sau Rosé Verité.

Deşi în 2008 a primit o ofertă de circa 60 mil. euro pentru producătorul de vin de la un fond american de investiţii, Luchi Georgescu s-a decis să nu vândă afacerea. „Nu am cerut mai mult. Nu pot să vând. Mi-e imposibil“, spunea ea în urmă cu doi ani.

Luchi Georgescu controlează şi producătorul de carne Meda Prod 98, cu afaceri de 23 mil. euro în 2013. Ea este în prezent cea mai puternică antre­prenoare din industria alimentară, un domeniu în care după Revoluţie multinaţionalele şi-au făcut din ce în ce mai simţită prezenţa. Cu toate acestea, ea a reuşit să reziste şi să se dezvolte, la fel cum au făcut şi alte femei în industrii precum serviciile medicale, farmaciile, producţia şi comerţul cu încălţăminte.

Sănătatea, un domeniu-cheie

Dacă în domeniul alimentar puţine femei au reuşit să ajungă la afaceri de zeci de miliioane de euro, alta este situaţia în domeniul medical şi industria farmaceutică.

Mihaela Cristescu a început afacerea MedLife cu un apartament cumpărat în 1996 iniţial pentru fiul său, Mihail Marcu, apartament pe care l-a transformat într-o policlinică în care lucrau patru doctori şi o asistentă.

„Extinderea a venit firesc fără un business plan. A fost o idee de finalitate medicală, însă m-a ajutat şi faptul că am văzut nişte clinici în Vest“, spunea în 2009 antreprenoarea, care încă îşi exercită meseria de medic pediatru. Poziţia de preşedinte al companiei este ocupată de Mihail Marcu, fiul antreprenoarei.

MedLife este astăzi cel mai mare operator privat de servicii medicale din România, cu afaceri de 100 mil. euro şi peste 3.000 de angajaţi.

Tot în domeniul medical, Doris Andronescu, absolventă a Facultăţii de Medicină Generală, a demarat în 2001 proiectul unei clinici de 12 cabinete, într-o perioadă în care nu exista înceredere în sistemul privat românesc, nici din partea medicilor, nici din partea pacienţilor. Proiectul Sanador a culminat în 2011 cu inaugurarea primului spital al reţelei, în Bucureşti. La acea vreme, era cel mai mare spital privat din România şi a fost realizat cu o investiţie de 40 mil. euro.

Imediat după Revoluţie prindeau contur primele afaceri româneşti. Tot atunci, câteva femei cu spirit antreprenorial şi-au luat inima în dinţi şi au pus la bătaie economiile pe care le aveau şi puţinele cunoştinţe despre business şi au realizat conturul unor afaceri care astăzi au ajuns la rulaje zeci sau sute de milioane de euro.

Un exemplu este Anca Vlad, absolventă a Facultăţii de Relaţii Internaţionale din ASE, care lucrase mai mulţi ani la stat când a decis să înfiinţeze pentru început un birou de marketing. Ulterior, a început distribuţia de produse farmaceutice şi a pus bazele grupului Fildas. În 1998, ea a început dezvoltarea reţelei de farmacii Catena după achiziţionarea Argeşfarm. În prezent, Catena este singura reţea de farmacii din România care a trecut pragul de 500 de unităţi. Compania Fildas a avut în 2013 afaceri de 289 de mil. euro, în timp ce Catena a realizat un rulaj de 338 mil. euro.

 

Femeile sunt acolo unde se fac cumpărături

Dacă domeniul farma şi cel al spitalelor pot fi considerate dificile, cel al pantofilor este unul în care acestea excelează. Însă puţine femei din România se pot lăuda cu un business cu încălţăminte şi în străinătate.

Cristina Bâtlan, cunoscută ca „Doamna Musette“, este unul dintre puţinii antreprenori români din do­me­niul încălţămintei care au reuşit să vândă pantofii făcuţi la Huşi în Paris sau New York.

Ideea unei afaceri i-a venit Cristinei pe când avea 18 ani şi era studentă la Facultatea de Drept. Între timp, a hotărât să renunţe la facultate şi să se concentreze asupra companiei, care astăzi este prezentă în capitale ale modei precum Milano, New York sau Paris. Businessul Musette depăşeşte 10 mil. euro anual.

Cea mai puternică antreprenoare din zona centrelor comerciale este Car­men Adamescu, soţia omului de afaceri Dan Adamescu, care coordonează afa­cerea familiei cu centre comerciale, respectiv proiectele Unirea din Bu-cureşti şi Braşov, cu afaceri de peste 17 mil. euro. De asemenea, Carmen Adamescu mai conduce şi hotelul de cinci stele Rex din Mamaia, cu o capacitate de 119 camere.

 
AFACERI DE LA ZERO