• Leu / EUR4.9471
  • Leu / GBP5.7699
  • Leu / USD4.6905
ZF News

După ce a eşuat în 2013, privatizarea CFR Marfă are un nou termen: anul viitor

După ce a eşuat în 2013, privatizarea CFR Marfă are un nou termen: anul viitor

Autor: Andreea Neferu

10.03.2015, 14:07 374

Ministrul transporturilor Ioan Rus a declarat astăzi că noul termen pentru finalizarea privatizării CFR Marfă este anul viitor, 2016.

“Deocamdată CFR Marfă este pe plus”, a spus Rus, fără a preciza însă rezultatele financiare ale companiei pe 2014.

Guvernul şi-a asumat faţă de FMI că va restructura CFR Marfă, dar şi că va relua procesul de privatizare, ce a eşuat în 2013. GFR, parte a grupului Grampet, deţinut de omul de afaceri Gruia Stoica, a câştigat în 2013 licitaţia de privatizare a CFR Marfă, dar vânzarea pachetului majoritar nu a fost finalizată până la termenul limită, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbul de acţiuni, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei, potrivit Mediafax.

Anul trecut au fost concediaţi 2.500 de angajaţi de la CFR Marfă, adică 30% din numărul total de salariaţi ai companiei, ca măsură a planului de restructurare.

Compania a făcut disponibilizări, deşi mai mulţi ingineri feroviari susţineau că aceasta nu este o măsură potrivită în contextul actual şi că ar trebui dezvoltată activitatea companiei şi implicit crescute veniturile. Situaţia în care se află CFR Marfă, ce s-a afundat într-o gaură a pierderilor din 2008, a fost cauzată şi de reformele care s-au abătut asupra sistemului feroviar. Una din cele mai drastice reforme a fost spargerea căilor ferate în 1998 la sfaturile Băncii Mondiale, care a condiţionat astfel finanţarea deficitului bugetar al României. În prezent trenurile de marfă circulă cu o viteză medie de doar 23 de kilometri, în timp ce trenurile de călători se deplasează cu 45 de kilometri pe oră. România are în prezent 10.800 de kilometri de cale ferată (lungime de exploatare) construiţi înainte de Revoluţie şi un buget pentru reparaţii, în 2014, de 840 de milioane de lei (190 milioane de euro).

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9471
Diferență: 0,0142
Ieri: 4.9464
Azi: 4.6905
Diferență: -0,3463
Ieri: 4.7068
Azi: 5.7699
Diferență: 0,4055
Ieri: 5.7466
Azi: 4.8974
Diferență: 0,5585
Ieri: 4.8702