ZF News

Ford reduce programul de lucru şi salariile cu 8% la uzina de la Craiova

Ford reduce programul de lucru şi salariile cu 8% la...

Autor: Bogdan Alecu

09.03.2015, 00:04 1042
Ford România, cel de-al doilea constructor auto de pe piaţa locală, care deţine uzina de la Craiova, a renunţat la planurile de a disponibiliza 680 de salariaţi şi a renunţat la doar 490 de angajaţi, dar a redus programul de lucru şi salariile cu 8%, potrivit reprezentanţilor companiei.

În total, la Ford România 490 de salariaţi au acceptat programul de încetare voluntară a contractelor de muncă. Cei care au decis să plece voluntar vor primi între 16 salarii compensatorii, dacă au sub 5 ani vechime, şi până la 24 de salarii compen­satorii pentru restul. Astfel, angajaţii care au decis să plece voluntar au primit în total între 6.900 de euro şi 10.300 de euro, potrivit estimărilor ZF.

În prezent, la Craiova compania ame­ricană are acum 2.700 de salariaţi, faţă de 3.200 în toamna anului trecut, având în vedere că au derulat astfel de programe de plecări voluntare şi în 2012 şi 2013, când în fiecare an s-a renunţat la circa 400 de salariaţi.

Salariul mediu în uzină este de 1.900 de lei, circa 420 de euro, ceea ce înseamnă o cheltuială totală de 775 de euro pentru an­gajator. Prin renunţarea la 490 de angajaţi, compania economiseşte 380.000 de euro lunar sau peste 4,5 milioane de euro pe an, faţă de 6,3 mil. euro cât economisea dacă dis­ponibiliza 680. De asemenea, prin reducerea cu 8% a salariilor Ford va eco­no­misi peste un milion de euro anual. În 2013 compania, cu toate că nu a produs la capa-citatea maximă de 300.000 de maşini anual, a obţinut un profit net de circa 15 mil. euro.

Reducerea salariilor şi a numărului angajaţilor vine în contextul în care anul trecut B-Max, modelul asamblat la Craiova a înregistrat cel mai puternic declin din top cinci pe segmentul său şi chiar a fost depăşit la vânzări de Opel Meriva, un model lansat pe piaţă cu un an înaintea lui B-Max. Totodată, segmentul monovolumelor mici a urcat cu numai 2% anul trecut la 415.000 de maşini, pe o piaţă europeană care a crescut cu 5%.

În prezent producţia lui B-Max a scăzut până la 250 de maşini pe zi faţă de 550 de maşini pe zi în 2012, când a demarat asamblarea. Totodată, în timp ce principalii constructori europeni au lansat SUV-uri mici, segment ce a urcat cu 50% anul trecut datorită unor modele precum Renault Captur, Peugeot 2008, sau Opel Mokka toate cu vânzări mult peste 100.000 de unităţi, Ford a decis doar să „testeze” piaţa cu modelul EcoSport importat din India. Americanii au lansat maşina doar pe cele mai mari cinci pieţe europene, unde au vândut mai puţin de 13.000 de unităţi, adică de peste zece ori mai puţine maşini decât concurenţii de la Peugeot, Renault sau Opel. În acest context, Stephen Odell, care a venit la conducerea Ford Europa în 2010 a fost schimbat din funcţie, iar în funcţia de preşedinte a venit Jim Farley.

Totodată, Ford a redus şi producţia zilnică de motoare de la Craiova, de la 1.000 la 700, în condiţiile în care motorul de 1,5 litri EcoBoost reprezintă doar un procent scăzut din total, iar majoritatea este reprezentată de cel de 1,0 litri. Propulsorul de 1,5 litri EcoBoost a fost mutat aproape în totalitate în uzina din Bridgend, Ţara Galilor, după ce guvernul galez a aprobat un ajutor de 15 mil. lire (aprox. 21 mil. euro) pentru ca Ford să păstreze cele aproape 2.000 de locuri de muncă de la uzina britanică. În Marea Britanie Ford produce o treime din totalul motoarelor produse la nivel mondial, iar în Bridgend, constructorul american a investit din 1980 până în prezent peste 2,5 mld. euro.

Ford a investit la Craiova peste 1 miliard de euro în uzină, dar de la aproape 4.000 de angajaţi s-a ajuns la 2.700, iar de la producţia promisă iniţial de 300.000 de maşini anual, abia s-a ajuns la una de 70.000 în 2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO