„Poate că anul acesta vom vedea o creştere de 2%-3% pe piaţa de media din România.“
Piaţa de media şi advertising din România ar putea avea anul acesta o creştere de 2%-3%, pe fondul evoluţiei bune a economiei locale, dar nivelul creşterii economice nu este suficient pentru a le reda companiilor curajul necesar pentru a investi în comunicare cum o făceau în perioada de boom, susţine Bogdan Enoiu, preşedintele grupului de comunicare McCann Erickson România.
„România a avut două crize, pe cea globală şi pe cea locală. Este adevărat că economia locală a crescut, că avem una dintre cele mai bune evoluţii din Europa, dar nu este suficient pentru a reda oamenilor încrederea necesară pentru a investi. Poate că anul acesta vom vedea o creştere de 2%-3% pe piaţa de media, dar este foarte mică faţă de nivelul la care ne situam înainte de criză“, explică Enoiu, care conduce un business cu afaceri de 31,5 mil. euro anul trecut.
Piaţa românească de media, care ajunsese în perioada de boom la circa 600 mil. euro, a scăzut în prezent la aproximativ 300 de milioane de euro. Digitalul, canalul de comunicare considerat în urmă cu ceva ani speranţa pieţei de media, nu a reuşit să repună pe picioare acest sector. Criza a lovit cel mai mult printul, iar piaţa de digital se ridică la numai 20 de milioane de euro, fără a lua în calcul veniturile pe care Google şi Facebook le generează pe acest segment. Piaţa de digital este insuficientă pentru a susţine activităţile publisherilor de conţinut.
Enoiu este de părere însă că digitalul va putea duce piaţa de media la 600 mil. euro, dar „abia în 2025“ şi doar în condiţiile în care companiile vor miza pe campanii integrate, unde acesta să fie principala armă a publicitarilor, dar care să fie ajutată şi de alte instrumente conexe.
Economia a înregistrat o creştere de 2,9% anul trecut, dar companiile investesc în continuare prea puţin în comunicare pentru că portofelele clienţilor sunt destul de strâmtorate, iar cei care mai au bani disponibili îi virează către rambursarea cât mai rapidă a ratelor la bancă şi mai puţin către consum sau investiţii.