ZF News

Oamenii de afaceri: O unire de forţe între România şi Germania este benefică, dar nu există partener providenţial

Frank-Walter Steinmeier (stg.), ministrul de externe al Republicii Federale Germania, s-a întâlnit ieri la Cotroceni cu preşedintele Klaus Iohannis. Fotograf: Octav Ganea

Frank-Walter Steinmeier (stg.), ministrul de externe al Republicii Federale Germania, s-a întâlnit ieri la Cotroceni cu preşedintele Klaus Iohannis. Fotograf: Octav Ganea

Autor: Andra Oprescu

10.03.2015, 00:04 725

Ce ar trebui să ceară România Germaniei? Oamenii de afaceri îşi doresc amplificarea relaţiilor economice cu Germania şi sunt de părere că atragerea investitorilor ger­mani şi creşterea exporturilor româneşti către nemţi depind mai mult  de atractivitatea mediului de afaceri autohton şi de imaginea României în străinătate decât de vizitele politice. Totuşi „o unire de forţe“ ar putea îmbunăţi imaginea României şi ar facilita cooperarea între cele două state.

„Nu există partener providenţial. Nici Germania, nici America nu ne vor face mai buni şi mai frumoşi, dar sper că investitorii germani vor arăta interes pentru România, ceea ce depinde şi de cum răspundem noi la cerinţele lor. Ministrul de externe poate ajuta la creşterea «awarness-ului» Germaniei asupra României. Totuşi, indiferent de ministrul de externe, o bancă precum Deutsche Bank, de exemplu, nu va veni în România dacă nu există o masă critică de afaceri în România“, spune Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri (AOAR).

Frank-Walter Steinmeier, ministrul de externe al Republicii Federale Germania, a fost invitat ieri la Cotroceni, unde s-a întâlnit cu preşedintele Klaus Iohannis, dar şi cu premierul Victor Ponta şi cu ministrul de externe român, Bogdan Aurescu. Cu această ocazie, Iohannis a punctat faptul că Germania continuă să fie cel mai important partener comercial al ţării noastre şi a pledat pentru atragerea de noi investitori, subliniind reuşitele unor mari companii germane în România.

Pe de altă parte, ministrul  german a declarat că investitorii din ţara sa apreciază România, dar există încă probleme privind transparenţa şi securitatea juridică şi că a încurajat Guvernul român să continue reformele.

Soldul investiţiilor germane directe în România era la finalul anului 2013 de 6,7 mld. euro, reprezentând 11,2% din totalul investiţiilor străine directe.

Spre comparaţie, în Polonia nemţii au investit de patru ori mai mult decât la noi, adică aproape 27,5 miliarde de euro, Germania fiind pentru polonezi  principalul investitor. De altfel, Polonia este percepută drept cea mai atrăgătoare destinaţie pentru investiţii din Europa Centrală şi de Est, potrivit unui studiu efectuat de camerele de comerţ germane.

„Noi suntem prezenţi pe piaţa din Germania , dar nu este vorba despre sume semnificative. Am început de curând să vindem în Germania, nu avem puncte deschise, vindem în magazine multibrand. încercăm să creştem ponderea exporturilor în Germania. Dificultăţile apar în ceea ce  priveşte brandul de ţară, dar şi  mentalităţile, existând o reticenţă pentru un brand de fashion românesc. O unire de forţe ar fi benefică, în sensul că ar face drumul mai uşor“, explică Denisa Radian, una dintre fondatoarele magazinelor Nissa, un business românesc de familie, care şi-a făcut loc treptat şi în afară.

Germania este cel mai important partener comercial al României, în 2013 volumul schimburilor comerciale dintre cele două ţări fiind de 19,5 mld. euro. Exporturile româneşti în Germania au fost de 9,2 mld. euro,  iar importurile de 10,3 miliarde de euro.

Anterior vizitei făcute de ministrul german în România, Iohannis a făcut de asemenea o vizită în Germania, unde a subliniat că relaţiile cu germanii sunt „de o importanţă strategică„.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO