ZF News

Opinie Dr. Marcel Vulpoi General Manager Vulpoi & Toader Management S.R.L.: Cât mai costă un contabil

Opinii primite la redacţie

Opinie Dr. Marcel Vulpoi General Manager Vulpoi & Toader...

Autor: Marcel Vulpoi

01.03.2022, 15:53 9394

Unul dintre primii mei clienţi mi-a spus o vorbă pe care o folosesc de atunci în foarte multe negocieri: “Buy peanuts, get the monkeys”. La momentul respectiv (acum 17 ani) mi s-a părut o vorbă foarte urâtă, părândumi-se greu de estimat şi oarecum unfair catalogarea oamenilor în funcţie de banii pe care îi cer. Poate sunt oameni care se mulţumesc cu mai puţin şi care livrează la standarde ok. Am căutat pe google semnificaţia expresiei şi zice aşa: dacă plăteşti puţin, nu te poţi aştepta la servicii de calitate. Pam pam.

Intrând în piaţa contabilităţii în anul 2004 am constatat cu stupoare că preţurile pentru ţinerea contabilităţii variau de X la 10X pentru aceeaşi companie, în funcţie de contabilii care făceau oferta. De multe ori, în negocieri, trebuia să le explic potenţialilor clienţi de ce preţurile pe care le oferisem sunt de câteva ori mai mari decât alte oferte pe care le primise. Ba chiar am primit şi întrebarea: “Oferta dumneavoastră este în lei sau în Euro?”. Îmi incepeam speechul cu o întrebare foarte simplă: “Când vă alegeţi un doctor, îl căutaţi pe cel mai ieftin?!?”. Atunci de ce Doamne iartă-ma vreţi un contabil ieftin? Ca să puteţi plăti după aceea refaceri de contabilitate? Sau mai rău, ca să completaţi hârtii care încep cu “Subsemnatul,,,,, în calitate de administrator?...”, Sau poate că aveţi un fetish bizar să aveti probleme cu ANAF-ul, cu Antifrauda sau alte instituţii ce veghează la respectarea orânduirii fiscale?

În cele ce urmează, mă voi strădui să fac o calculaţie de cost pentru a prezenta tuturor celor interesaţi care este de fapt preţul pe care ar trebui să îl plătească pentru serviciile financiar-contabile în România. Pentru aceasta voi recurge la o serie de ipoteze, toate bazate pe realităţile economice actuale.

În scurta demonstraţie cifrică pe care urmează să o desfăşor pornim de la ipoteza că antreprenorii vor servicii de calitate, servicii profesionale, prestate de o persoană fizică sau o firmă de contabilitate având un nivel bun de pregătire. Nu ceva extraordinar, ci bun. Aşadar: Se dă o firmă de contabilitate alcătuită din trei persoane: un expert contabil, un contabil având cunoştinţe medii şi un junior. La salariile existente astăzi în industrie, costurile salariale ale acestora sunt de circa 1.500 EUR pentru un contabil cu o experienţă relevantă, 1.000 de EUR pentru contabilul cu cunoştinţe medii şi 500 EUR pentru junior. Deci totalul costurilor salariale ar fi de 3.000 de EUR net la care adăugăm şi taxele de circa 70%, ceee ce ne duce la un cost salarial de circa 5.100 EUR. Sau poate vrei ca firma de contabilitate să plătească salariile la gri, ca să nu zic negru?!? Sper că nu.

Continuăm cu prezentarea cheltuielilor indirecte pe care acest cabinet mic de contabilitate le are, respectiv: chirii, facturi de utilităţi, amortizare calculatoare, mobilier şi imprimante, licenţe, abonamente baze de date legislative, etc. Din experienţă vă spun că aceste costuri variază de la 400 EUR pe persoană pe lună până la circa 800 EUR. Dar haideţi să considerăm minimul. Aşadar, la costul de mai sus de 5.100 EUR cu salariile, adăugam 1.200 EUR cheltuieli indirecte, ceea ce conduce la un total de 6.300 EUR.

Cu voia dumneavoastră, ar fi drăguţ ca această firmă de contabilitate să înregistreze şi un profit de 25% din cifra de afaceri, ceea ce ne conduce la o cifră de afaceri lunară de 6.300/0.75 = 9.800 EUR. Aşadar, pentru ca businessul acesta mic prezentat anterior să aibă o logică financiară trebuie să factureze 9.800 EUR lunar. Dar, noi contabilii, putem factura doar ceea ce muncim, principalul nostru factor de producţie fiind munca. O lună de muncă are 160 de ore, din care ne aşteptăm ca măcar 10 ore pe lună să ne punem la curent cu numeroasele modificări legislative care apar tot timpul. Aşadar, către dumneavoastră, dragi clienţi, putem factura doar 150 de ore, că doar nu o să ne plătiţi şi faptul că noi studiem continuu legile care apar, nu? Aşadar, firma noastră mică poate factura către clienţi doar 3 persoane *  150 de ore = 450 de ore.

În concluzie, dacă împărţim cifra de afaceri determinată anterior la numărul de ore, obţinem un tarif pe oră facturabil clienţilor de 9.800 EUR / 450 ore = 22 EUR pe oră. Înmultiţi, dragi antreprenori, cu numărul de ore necesare “ţinerii contabilităţii” pentru firma dumneavoastră şi astfel vă puteţi determina tariful lunar. Dar, să vă ajut puţin să faceţi şi estimarea numărului de ore necesare, prin prezentarea activităţilor pe care le face contabilul dumneavoastră: introducere facturi vânzare, introducere facturi cumpărare, gestiune stocuri,  introducere deconturi, pontaje, ştate de salarii, Revisal, Intrastat, documente pentru bancă, declaraţii fiscale, ordine de plată,  rapoarte către dumneavoastră. Mai continui?!?

Toate cifrele prezentate mai sus sunt cifre extrem de ancorate în realităţile economice actuale. Dacă doriţi să vă lăsaţi contabilitatea şi afacerile dumneavoastră pe mâna unui contabil care nu ar primi în piaţa liberă 1.500 de EUR salariu, atunci s-ar putea să aveţi o problemă. La fel, dacă doriţi să aibă cineva grijă de viitorul dumneavoastră pe masa de la bucătărie, lângă salata de vinete, iarăşi, să nu vă surprindă ce e posibil să vi se întâmple. Şi apoi, vă rog să nu vă mai văitaţi, cum v-am auzit de multe ori :”Mi-a făcut varză contabilitatea” sau “Am avut un control de la ANAF şi a fost dezastru”. Că doar ar fi trebuit să aşteptaţi asta, nu? Pentru 300 de lei pe lună “buy peanuts, get the monkeys”, remember?

 În final, aş dori să închei cu o vorbă de duh pe care am auzit-o şi eu în tinereţe: “Contabilul este ca nevasta: te suie sau te coboară!”. Mult succes în afaceri!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO