România exportă pantofi în valoare de 1,3 mld. dolari, în timp ce importurile sunt de aproape patru ori mai mici. Astfel, piaţa locală este responsabilă pentru 1,1% din exporturile totale de încălţăminte, fiind unul dintre jucătorii de talie mondială.
În acest context, producţia locală de încălţăminte este una dintre puţinele industrii cu un excedent comercial de circa 1 mld. dolari.
„Marele avantaj al României este tradiţia din domeniu, care contează foarte mult în industrie. Apoi, poziţia geografică este favorabilă, piaţa locală fiind situată în Europa, fapt ce permite o aprovizionare rapidă la nevoie. Nu în ultimul rând, costul cu forţa de muncă este mic, astfel că în următorii ani piaţa va creşte, însă nu datorită unor investiţii noi, ci datorită investitorilor deja prezenţi“, spune şi Victor Tighinean, care a adus iniţial brandul Ecco Shoes pe piaţa locală în sistem de franciză şi care ulterior a preluat conducerea odată cu intrarea directă a companiei-mamă.
Pantofii „made in Romania“, în principal din piele, iau drumul Occidentului, respectiv al Italiei, Franţei sau Germaniei. La polul opus, 62% din importurile de încălţăminte în volum vin din China.
Astfel, România exportă pantofi cu un preţ de export de 25 de dolari şi importă pantofi de 5 dolari, în special din material textil şi cauciuc.