ZF News

Valoarea maşinilor Tesla la mâna a doua s-a prăbuşit de când producătorul de vehicule electrice a demarat o serie de reduceri de preţuri pentru noile modele în ultimele şase luni

Valoarea maşinilor Tesla la mâna a doua s-a prăbuşit...

Autor: Daniel Belu

09.04.2023, 14:15 24375

Valoarea maşinilor Tesla la mâna a doua s-a prăbuşit de când producătorul de vehicule electrice a demarat o serie de reduceri de preţuri pentru noile modele în ultimele şase luni, potrivit datelor de vânzări, conform Financial Times.

Valoarea unui Model 3 nou, cu baterie cu autonomie mare, cumpărat în luna ianuarie a acestui an în Marea Britanie pentru 57.435 de lire sterline, se preconizează că va scădea cu 46% până la 31.300 de lire sterline până în ianuarie 2024, potrivit agenţiei de preţuri din industrie CAP HPI.

Aceasta se compară cu o scădere de doar 4% în 12 luni pentru acelaşi model cumpărat în septembrie 2021, care a costat 48.435 de lire sterline nou şi a ajuns să valoreze 46.300 de lire sterline un an mai târziu.

Datele Cap HPI se referă la Marea Britanie, una dintre cele mai mari pieţe ale Tesla, dar maşinile grupului american au suferit deprecieri abrupte şi în alte ţări, potrivit directorilor din industrie.

Deşi valorile maşinilor second-hand au scăzut anul acesta comparativ cu anul 2022, când maşinile vechi se vindeau adesea aproape sau peste preţul lor nou, deprecierea maşinilor Tesla a fost mai mare decât a mărcilor electrice rivale.

Spre deosebire de scăderea preconizată a valorii unui Model 3 de 46%, un Polestar 2 electric de 50.395 de lire sterline cumpărat în ianuarie va valora aproximativ 33.000 de lire sterline la începutul anului 2024, o pierdere de 17.395 de lire sterline, sau 35%, potrivit previziunilor CAP HPI.

Deprecierea mai accentuată a modelelor Tesla face potenţial ca maşinile sale să fie mai scumpe în cadrul unor oferte de finanţare decât cele ale rivalilor.

Acest lucru se datorează faptului că, în cadrul contractelor de leasing sau de achiziţie personală, utilizatorii trebuie să finanţeze valoarea pe care o pierde o maşină pe parcursul perioadei de leasing.

Acest aranjament, care vizează aproape toate maşinile noi vândute în Regatul Unit şi care este din ce în ce mai popular în Europa şi în SUA, duce la preţuri mai mari pentru vehiculele care suferă o depreciere mai mare.

Tesla a redus preţurile pentru maşinile noi în China în octombrie, apoi în SUA, Europa şi Marea Britanie în ianuarie şi din nou la unele modele în martie, pentru a genera cerere.

Directorul executiv Elon Musk a apărat reducerile la începutul acestui an, spunând: "Dorinţa oamenilor de a deţine o Tesla este extrem de mare. Factorul limitativ este capacitatea lor de a plăti pentru o Tesla".

De asemenea, Tesla a întâmpinat dificultăţi în a-şi spori operaţiunile de vânzare la mâna a doua, ceea ce înseamnă că maşinile sunt adesea vândute prea ieftin, a declarat Dylan Setterfield, şeful departamentului de previziuni al CAP HPI, lucru coroborat şi de alte persoane din industrie.

Acest lucru a jucat, de asemenea, un factor semnificativ în scăderea valorii autovehiculelor Tesla la mâna a doua de anul trecut, a adăugat el.

Tesla stabileşte preţurile la nivel global, spre deosebire de alţi producători care folosesc sucursale sau dealeri locali, care oferă reduceri şi stimulente pentru a contribui la stimularea vânzărilor.

De asemenea, marca nu are o listă lungă de aşteptare pentru maşinile sale, spre deosebire de rivali precum BMW, ceea ce înseamnă că este mai puţin protejată împotriva unei scăderi generalizate a cererii pe măsură ce condiţiile economice se înrăutăţesc.

Reducerile operate de Tesla au stârnit avertismente privind un război al preţurilor între modelele electrice, dar până acum directorii constructorilor auto rivali au declarat că nu vor reduce preţurile de vânzare cu amănuntul pentru modelele noi, de teamă că vor provoca o depreciere mai mare pe piaţa second-hand.

"Sper ca Tesla să continue să reducă la zero, dar noi vom continua să protejăm valoarea vehiculelor noastre electrice", a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo, la începutul acestui an. "Acest lucru distruge valoarea pentru client, cu siguranţă, atunci când faci acest lucru".

Doar Ford a redus preţul Mustangului său electric în Europa, în timp ce Mercedes a redus preţul clasei sale electrice E în China, la care iniţial a aplicat un preţ prea mare.