ZF Produs în România

ZF Produs în România. Mitru Crişan, proprietarul lactatelor Diami: Avem ferma vegetală, de animale şi fabrica. O afacere integrată îţi asigură un profit uniform şi o stabilitate mai mare. Am finalizat cu afaceri de 16 mil. euro anul trecut

31.03.2022, 16:20 Autor: Mirabela Tiron

♦ Avem un proiect de modernizare de 3 milioane de euro pe fonduri europene. Vrem să modernizăm fabrica şi ferma, să ne mai dotăm cu  utilaje care s-au învechit moral şi fizic ♦ De la săptămână la săptămână, chiar de la zi la zi, impactul costurilor este de neprevăzut.

Mitru Crişan, proprietarul companiei Teletext, care deţine brandul de lactate Diami, a finalizat anul trecut cu afaceri de 80 mil. lei (16 mil. euro) şi a realizat profit pe toa­te divi­zi­ile, ferma vegetală, animală şi fabrica de lapte.

„Am un business integrat, vegetal, fermă de vaci şi fabrică de produse lactate cu distri­bu­­ţie. Anul 2020 a fost greu pentru agri­cul­tu­ră, iar 2021 a fost un an mai bun, am avut o cifră de afaceri de 80 mil. lei (16 mil. euro), am realizat profit pe toate cele trei segmente ale afacerii“, a spus Mitru Crişan, proprie­ta­rul companiei Teletext, în cadrul emisiunii Produs în România, proiect realizat de ZF cu Masterbuild Logistic Park.

El a construit afacerea în urmă cu mai bi­ne de două decenii cu ajutorul fondurilor eu­ro­pene, un business care a ajuns acum la 180 de angajaţi, o fabrică de lactate cu o capacitate de procesare de peste 1 milion de litri de lapte lunar, o fermă cu 1.400 de vaci şi 1.300 de hectare de teren arabil.

Compania Teletext (brandul propriu Diami) pro­duce iaurturi, smântână, brân­zeturi într-o fabrică din Slobozia (judeţul Ialomiţa) şi con­curează pe rafturile maga­zi­ne­lor cu compa­niile Alba­lact, Danone, Fries­landCam­pina sau Covalact.

„Situaţia este foarte grea, vom vedea ce se întâmplă, de la săptămână la săptămână, chiar de la zi la zi impactul costurilor este de nepre­văzut, sunt stopate materii prime ce veneau din zona de război, ne facem de la lună la lună altă gândire“. Antreprenorul a început aceas­tă afacere alături de un coleg în 1994, care ulterior a ieşit din afacere. El a investit în com­panie 12-13 mi­lioane de euro, sumă veni­tă în prin­cipal din fon­duri europene.

„Am început în 2006-2007, din acel moment am accesat fonduri europene în fiecare an, în jur de 12-13 milioane de euro am accesat din fonduri europene, suntem în curs de-a mai încerca ceva. Anul trecut am luat cele mai multe fonduri europene ca societate privată din Ialomiţa. Avem un proiect de modernizare de 3 milioane de euro, 1,5 milioane de euro fonduri proprii şi 1,5 milioane de euro fonduri europene. Nu mai avem nevoie de alte capacităţii, vrem să modernizăm fabrica cât şi ferma, să ne mai dotăm cu  utilaje care s-au învechit moral şi fizic“.

Compania vinde cele 70 de tone de produse în reţele de magazine, Penny, Profi, Mega Image, Metro, Kaufland, ca branduri proprii ale unor lanţuri, dar este cunoscută şi cu brandul propriu de lactate Diami.

„Am zis să ne integrăm pe orizontală, să avem producţie vegetală, să producem mâncarea pentru animale şi fabrica, acest lucru îţi creează o stabilitate. Sunt momente când un segment şchioapătă, am avut cheltuielil nerecuperate pe producţia vegetală (jumătate de milion de euro s-a pierdut în vegetal). Per total o afacere integrată îţi asigură un profit uniform şi o stabilitate mai mare“.

Antreprenorul spune că vânzărea de lactate este influenţată de sărbătorile religioase, de Paşte şi Crăciun se vând mai multe rpoduse.

„Lucrurile au mers bine în decembrie şi ianuarie anul acesta, dar când a început războuiul şi au început să crească preţurile şi oamenii să dea bani la combustibil, gaze, curent, populaţia a cumpărat mai puţin. Între 15-20% este căderea de produse vândute ca valoare, pentru că preţurile tot cresc. Este posibil ca la sfârşitul anului cifra de afaceri să fie mai mare faţă de cea din 2021 pe fondul unor vânzări cantitative mai mici decât în 2021“.

Compania are o fermă de 1.450 de vaci, din care 620 de vaci care se mulg. „Avem posibilitatea să mărim cu 150-200 de capete, dar vom face asta când se va stabiliza situaţia economică şi geopolitică. Avem depozite de cereale. Vindem direct la recoltare, dar o parte din cereale le depozităm şi le vindem toamna sau primăvara. 30% din producţia de cereale este depozitată în fermă, unde avem spaţii de depozitare pentru 2000 de tone de cereale.Ca depozite de frig avem foarte multe, avem spaţii de congelare pentru 400 de tone, putem să închiriem spaţii de congelare“.

Compania are 170-180 de angajaţi, potrivit antreprenorului. „Ne-am stabilizat, avem convingerea că vom rezista pe piaţă, mâncarea va fi căutată indiferent de ce se întâmplă. În branşa noastră nu avem grija dacă va avea cine să ne cumpere, oamenii trebuie să mănânce“.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Masterbuild