ZF Profesii liberale

ZF/Libra Internet Bank Profesii Liberale. Cum a evoluat profesia de notar? „Majoritatea procedurilor sunt informatizate, procesul este mult mai securizat faţă de acum 20 de ani“. În România, sunt 2.800 de notari în total

17.09.2024, 00:06 Autor: Georgiana Mihalache

Evoluţia profesiei este în ritm cu businessul şi cu societatea.

Profesia de notar a evoluat în ultimii 10-20 de ani spre un domeniu mult mai securizat, notarii având la dispoziţie mult mai multe mijloace să verifice informaţii în cazul unor tranzacţii. În plus, experienţa şi deschiderea profesionistului din domeniul notarial creează o bază de încredere între acesta şi clienţi.

Adriana Niculae, reprezentant, Libra Internet Bank şi Remus Zamfirescu, notar public din cadrul biroului notarial Notarem, au discutat despre profesia de notar şi despre evoluţia acestei profesii de-a lungul timpului în cadrul emisiunii ZF Profesii Liberale, realizată în parteneriat cu Libra Internet Bank.

„În ultimii 20 de ani de când profesez eu, rolul nostru, al notarilor, a evoluat foarte mult, atribuţiile noastre

s-au lărgit şi prin tot procesul a devenit din ce în ce mai securizat. De exemplu, la o tranzacţie imobiliară acum 20 de ani nu era obligatoriu acel extras de carte funciară care ne poate arăta diverse informaţii, acum este şi imposibil să se realizeze tranzacţia fără acel document. Faţă de acum 10 ani avem foarte multe aplicaţii noi, majoritatea procedurilor sunt informatizate, sunt în sistem electronic, de la comunicările cu instituţiile statului, verificările pe care putem să le facem“, a spus Remus Zamfirescu, notar public din cadrul biroului notarial Notarem.

El a adăugat că în opinia sa, există o relaţie de parteneriat între notari, bancheri, agenţi imobiliari, auditori, contabili, fiecare fiind o verigă importantă într-un business sau în cazul unei tranzacţii.

„În timpul facultăţii am fost hotărât să urmez avocatura, chiar eram refractar la ideea de notariat, dar la insistenţele mamei, am încercat să o perioadă de practică în birou, care a fost definitorie. După 21 de ani sunt în continuare notar“, a mai explicat Remus Zamfirescu.

Parcursul unui notar până a practica profesia este prin Facultatea de Drept, urmată de Institutul Notarial, unde se dă un examen de intrare în stagiatură. Ulterior, este o perioadă de doi ani în cadrul Institutului Notarial împărţită între partea teoretică şi cea practică, realizată într-un birou notarial.

Calităţile unui notar bun sunt răbdare, tact, documentare şi, în timp, experienţa, crede Remus Zamfirescu. Şi din această perspectivă, atât profesia de notar, cât şi cea de bancher se întâlnesc, completează Adriana Niculae, reprezentantă a Libra Internet Bank.

„Sunt domenii care seamănă prin prisma complexităţii clienţilor şi al procedurilor care trebuie respectate.“

„Lucrăm cu notarii, sunt clienţii noştri, de cele mai multe ori avem o relaţie de colaborare cu aceştia, fiindcă finanţăm la rândul nostru multe tranzacţii imobiliare, vânzări de case, de apartamente, construiri de parcuri, dacă ne referim la energie şi atunci avem nevoie să colaborăm foarte bine cu notarii, prin prisma clienţilor pe care îi avem“, a spus Adriana Niculae.

Ea a adăugat că cel mai mult apreciază la notari experienţa şi deschiderea lor de a discuta şi a colabora cu banca pentru a găsi cea mai bună soluţie pentru clientul final.

„Noi, ca bancă, a trebuit să ne specializăm în ultimii ani şi să ne asigurăm că suntem la curent cu toate modificările legislative din domeniu, astfel încât să ne putem ajuta clienţii, fie că sunt notari, fie că sunt parteneri de-ai noştri în relaţia cu alţi clienţi. Şi atunci devine important şi pentru noi, ca bancă, să ne adaptăm şi să fim atenţi la schimbările din piaţă“, a completat reprezentanta Libra Internet Bank.

Tranzacîiile din piaţă devin mai complexe, pe măsură ce economia şi businessurile se dezvoltă, cred cei doi specialişti. Acest lucru duce implicit la o pregătire mai bună a tuturor păriţilor implicate, inclusiv a clienţilor care sunt sprijiniţi de notari sau bancheri.

Adriana Niculae, reprezentant, Libra Internet Bank: Noi, ca bancă, a trebuit să ne specializăm în ultimii ani şi să ne asigurăm că suntem la curent cu toate modificările legislative din domeniu, astfel încât să ne putem ajuta clienţii, fie că sunt notari, fie că sunt parteneri de-ai noştri în relaţia cu alţi clienţi.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea
Libra