ZF Real Estate

ZF Real Estate by Storia.ro. Andrei Botiş, CEO, NAI România: Comparativ cu alte destinaţii de litoral din regiune, România a rămas însă în urmă în ceea ce priveşte construcţia de noi locuinţe

18.09.2024, 00:06 Autor: Ioana Matei

Dacă în trecut, dezvoltarea la capitolul real estate a fost mai degrabă limitată pe litoralul românesc, acum vedem o expansiune a proiectelor, ilustrată şi de aglomeraţia din parcări în sezonul estival, cât şi prin creşterea  preţurilor cu circa 50% în ultimii şapte ani, potrivit unei analize a Appraisel & Valuation (NAI România), citată de Andrei Botiş, CEO al companiei. Loc de creştere însă mai este.

„Litoralul românesc s-a schim­bat în întregime în ultimii 6-7 ani. Pro­iectele mari s-au concentrat în Mamaia şi extinderea Mamaia Nord şi Năvodari, unde s-au construit mii, chiar zeci de mii de locuinţe, schim­bând faţa litoralului. O zonă care era sub­dezvoltată a ajuns să fie prea aglo­merată; dar extinderea oraşelor este normală şi trebuie să se întâmple nu doar la Bucureşti, ci şi în restul ţării,“ a observat Andrei Botiş, CEO al NAI România, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Real Estate by Storia.ro, referindu-se la creşterea activităţii rezidenţiale din judeţul Constanţa.

Această efervescenţă imobiliară este determinată atât de creşterea interesului din partea investitorilor locali şi internaţionali, cât şi de dez­vol­tarea unor mari proiecte co­merciale şi turistice în judeţ – atât în sta­ţiunile cunoscute, cât şi în oraşul Constanţa. Baza militară NATO de la Mihail Kogălniceanu şi portul Constanţa au jucat un rol important în creş­terea economică a regiunii, observă Botiş, ceea ce a condus la o cerere mai mare pentru locuinţe şi investiţii imobiliare în oraşul Constanţa.

El a subliniat că această regiune are un potenţial uriaş de dezvoltare datorită poziţionării sale strategice şi a operaţiunilor portuare în continuă creştere, aspect evidenţiat şi într-o analiză recentă publicată de Appraisal & Valuation SA, firma deţinătoare a brandului NAI Romania & Moldova (şi emitent listat pe BVB - simbol: APP), din care reiese că preţurile pentru proprietăţile imobiliare (apartamente, case, terenuri, spaţii comerciale şi industriale), dar şi chiriile din municipiul Constanţa au cunoscut o dinamică ascendentă, în ultimii şapte ani, înregistrând creşteri de la 49% – pentru spaţii comerciale, 66% – pentru apartamentele situate într-un cartier nordic, respectiv un maxim de 120% – pentru terenurile aflate în zone ultracentrale. Andrei Botiş a explicat că, în general, cele mai frecvente creşteri de preţuri s-au situat între 40% şi 50%, ceea ce, deşi poate părea considerabil, este relativ modest comparativ cu alte zone mari, precum Bucureştiul, unde creşterile au depăşit adesea 100% în perioada de şapte ani analizată în raportul lor.

În Constanţa, în special, cererea pentru locuinţe a fost alimentată de renovările importante, precum a cazinoului şi amenajarea falezei, care au adus o valoare adăugată semnificativă oraşului. Totuşi, expertul subliniază că, în ultima perioadă, în Mamaia Nord şi alte zone de pe litoral, preţurile nu au mai crescut la fel de abrupt, iar „creşterea s-a stabilizat“. Un aspect important menţionat de Andrei Botiş este impactul pandemiei asupra pieţei imobiliare. În timpul pandemiei, a existat o cerere crescută pentru locuinţe de vacanţă, fiindcă „toată lumea vrea la mare“, ceea ce a generat o explozie în numărul proiectelor de construcţie. Totuşi, acum, ritmul de finalizare a lucrărilor a scăzut, şi „interesul s-a diminuat puţin“.

O provocare observată de expert în una dintre cele mai efervescente zone din perspectiva dezvoltărilor rezidenţiale din Mamaia Nord/Năvodari este lipsa locurilor de parcare, în special în cazul construcţiilor premium. Expertul a explicat că, deşi „legal, proiectele sunt întocmite conform planurilor de urbanism“, în practică, lipsa locurilor de parcare a devenit o problemă. Aceasta se datorează faptului că multe proiecte rezidenţiale nu au fost iniţial gândite pentru a oferi facilităţi hoteliere, şi „dacă nu sunt locuri de parcare, clientul rămâne nemulţumit“. De asemenea, există un contrast între dezvoltările noi şi infrastructura existentă. Expertul observă că sistemele de apă şi canalizare şi lăţimea străzilor au fost proiectate acum 15-20 de ani şi sunt acum insuficiente pentru cerinţele actuale. Această problemă subliniază nevoia de o viziune pe termen lung în planificarea urbană. În ceea ce priveşte cererea pentru locuinţele de vacanţă, expertul menţionează că „există foarte mulţi bani prin depozitele bancare şi foarte mulţi bani la saltea“, ceea ce explică interesul pentru achiziţionarea de locuinţe de vacanţă. Comparativ cu alte destinaţii de litoral din regiune, precum Bulgaria şi Ucraina, România a rămas însă încă urma în ceea ce priveşte construcţia de noi locuinţe, ceea ce sugerează că există încă potenţial pentru dezvoltare. În concluzie, dacă eşti în căutarea unei locuinţe de vacanţă, expertul sugerează că ar fi bine să fii atent la evoluţia pieţei şi să iei în considerare faptul că“achiziţia unui loc de parcare şi alte facilităţi pot deveni din ce în ce mai importante pe termen lung.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Storia