În perioada de boom economic a României, brandurile internaţionale erau cele care umpleau coşurile de cumpărături ale consumatorilor. În ultimii ani însă, afinitatea pentru „made in România“ a crescut, la fel şi nostalgia după gustul de altădată.
Aşa au apărut „Gusturi Româneşti“, „Cămara Noastră“ sau „K-Vreau din România“, mărci private dezvoltate de retaileri (Mega Image, Lidl şi respectiv Kaufland) pentru a acoperi o nouă cerere de consum.
„Gusturi Româneşti merge pe ideea de tradiţie, autenticitate, de nostalgie şi întoarcerea la amintirile din copilărie. Avem şi fructe şi legume pe care le vindem sub acest brand şi care sunt preluate de la fermieri locali şi au gustul acela de altădată“, spunea recent Vassilis Stavrou, CEO al Mega Image. Mărcile private contribuie cu circa 25% la cifra de afaceri a retailerului, însă există potenţial să ajungă la maximum 30%, adaugă el. Dintre toate mărcile private, Gusturi Româneşti este una dintre cele mai importante ca vânzări.
Retailerii au sesizat această tendinţă de consum acum câţiva ani, când alte nume locale deja consacrate (cosmeticele Gerovital, ciocolata Rom sau detergentul Dero) câştigau teren. Cum? Tocmai prin faptul că făceau apel la amintirile generaţiilor mai vechi şi creau amintiri în rândul celor noi, însă folosindu-se tot de ideea de „made in România“ şi de istoria pe care aceste branduri o au în spate.
Pornind de la această tendinţă de consum, mai mulţi retaileri şi-au dezvoltat anumite departamente şi mărci private româneşti. „Un proiect drag nouă este Cămara Noastră, care le oferă românilor prilejul să guste reţete autentice dintre cele mai variate“, spuneau recent reprezentanţii Lidl România.
Când vine vorba despre segmentele de piaţă care câştigă cel mai mult teren, ei adaugă că în primul rând este vorba despre produsele româneşti, care încep să fie tot mai căutate de clienţi. „Observăm acest aspect la nivelul pieţei din Lidl, unde aducem fructe şi legume de sezon de la producătorii locali cu care colaborăm. De exemplu, roşia Buzău1600, soiul autohton pe care l-am revitalizat împreună cu Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti şi Staţiunea de Cercetare-Dezvoltare Legumicolă Buzău, s-a bucurat de succes în magazinele Lidl în această vară. Dar şi gama «Cămara Noastră» ne-a demonstrat acest lucru.“ Lidl a introdus această gamă prima oară în magazine ca o promoţie in & out, în timpul Săptămânii Româneşti, în toamna anului 2015. Între timp, pe baza feedbackului pozitiv, retailerul a decis să includă anumite SKU-uri în sortimentul permanent.
După acelaşi model, şi alţi retaileri au dezvoltat parteneriate cu producători locali şi au dezvoltat branduri în jurul conceptului de „made in România“. Astfel, în primăvara anului trecut grupul francez Carrefour inaugura Cooperativa Agricolă Vărăşti, unde peste 100 de producători trimit legume recoltate de pe 60 de hectare de teren. Legumele ajung apoi pe rafturile celor aproape 300 de magazine. Una dintre cele mai recente iniţiative este cea a lanţului german de hipermarketuri Kaufland, liderul comerţului local cu afaceri de peste 2 mld. euro. La finalul lui 2017 retailerul a lansat o nouă marcă privată K-Vreau din România. Gama cuprinde alimente de bază, produse de panificaţie, mezeluri, dulciuri şi sucuri naturale de fructe, toate realizate exclusiv în România şi destinate pieţei locale. În prezent, sortimentul cuprinde peste 80 de produse şi se află în permanentă extindere.
„Rămânem unul dintre cei mai implicaţi susţinători ai producătorilor români. Încurajăm consumul de produse locale şi suntem printre puţinii retaileri cu peste 50% produse la raft ce provin din România (...)“, declara Valer Hancaş, manager corporate affairs şi comunicare, Kaufland România. Kaufland are un astfel de parteneriat pe legume-fructe şi carne sub brandul Ţara Mea. Mai mult, toţi retailerii anunţă planuri de dezvoltare în acest segment de piaţă.