ZF Supliment Telemuncă

Alexandra Rîmbu, MPR Partners: Exerciţiul actual al implementării regimului de telemuncă este un test atât pentru angajaţi, cât şi pentru angajatori

27 apr 2021 Autor: Ramona Cornea

„Considerăm că implementarea unui regim exclusiv de telemuncă după pandemie trebuie privită în mod rezervat, cu luarea în considerare a necesităţii de socializare a personalului.“

Exerciţiul actual al implementării regimului de telemuncă este un test atât pentru angajaţi, cât şi pentru angajatori, crede Alexandra Rîmbu, partener şi coordonator al practicii de dreptul muncii, head of employment department, MPR Partners I Maravela, Popescu & Asociaţii.

„Credem că acolo unde s-a dovedit că productivitatea muncii s-a menţinut şi în perioada prestării activităţii în regim de telemuncă, angajatorii vor fi mai deschişi spre implementarea unui regim mai flexibil de prestare a activităţii. Credem că o astfel de deschidere se va manifesta mai ales în cazurile în care nu numai că angajaţii se simt mai confortabil, dar şi spaţiile necesar a fi închiriate pentru activităţi de birou vor fi reduse prin implementarea unui proces de prezenţă prin rotaţie la birou, ceea ce duce şi la o scădere a costurilor“, a spus Alexandra Rîmbu.

Cu toate acestea, Alexandra Rîmbu consideră că un regim exclusiv de telemuncă trebuie să fie implementat luând în considerare nevoile angajaţilor.

„Implementarea unui regim exclusiv de telemuncă după pandemie trebuie privită în mod rezervat, cu luarea în considerare a necesităţii de socializare a personalului, a formării unei echipe unite şi puternice, precum şi a interacţiunii directe între subordonaţi şi personalul ierarhic superior, în acest ultim caz cu precădere în cazul personalului în curs de formare profesional“, adaugă ea.

Problema principală de care s-au lovit angajatorii care au implementat regimul de telemuncă în timpul pandemiei constă într-o flexibilitate iluzorie a acestei opţiuni privind organizarea muncii, în contextul în care inspecto­ra­te­le teritoriale de muncă par să inter­preteze foarte strict prevederile legale, în ciuda contextului în care ne aflăm, crede reprezentanta MPR Partners.

„Astfel, cu toate că reglementările specifice stării de urgenţă se referă la dispunerea de către angajatori a telemuncii acolo unde specificul activităţii permite acest lucru, inspectoratele teritoriale de muncă încă sunt de părere că este necesară indicarea în contract a unor perioade / zile în care angajatul trebuie să presteze activitatea la sediul angajatorului (un alt loc de muncă organizat de către acesta). Totodată, au existat cazuri, mai ales înainte de pandemie, în care anumiţi angajatori doreau să implementeze un regim flexibil de telemuncă, în care zilele de prestare a activităţii în regim de telemuncă să fie stabilite săptămânal sau lunar, iar opiniile obţinute de la autorităţi au fost de asemenea mult mai stricte, în sensul necesităţii indicării exprese în contract a zilelor şi / sau perioadelor aferente celor două regimuri de prestare a activităţii“, explică ea.