ZF Supliment Telemuncă

Telemunca, o revoluţie pe pieţele muncii din întreaga lume

27 apr 2021 Autor: Ramona Cornea

Telemunca a venit cu o revoluţie pe pieţele muncii din întreaga lume. Anul trecut, companiile şi-au trimis angajaţii să lucreze din „biroul“ din sufragerie sau din bucătărie de pe o zi pe alta, fără să ştie când se vor reîntoarce, cu multe temeri legate de coordonarea echipelor şi aşteptându-se la scăderi masive de productivitate.

Companiile s-au adaptat rapid la telemuncă, au investit în digitalizare şi, cu trecerea timpului, au văzut că angajaţii sunt chiar mai eficienţi lucrând de acasă sau din casele din vârfurile dealurilor unde s-au retras să fugă de asprimea măsurilor impuse de autorităţi în pandemie.

„Telemunca este o rampă de lansare sau o mână întinsă candidaţilor la început de drum în carieră sau persoanelor peste 45 de ani“, spune Răzvan Zglobiu de la compania de recrutare APT Resources & Services.

Acum, angajatorii au acces la talente la care nu ajungeau înainte de pandemie: o companie din industria de outsourcing din Bucureşti poate să angajeze liniştită un om din Galaţi fără să plătească o sumă pentru relocare sau alte costuri pe care le presupune în mod normal o astfel de miş­care. De acest aspect se bucură şi angajatul, pentru că salariul său va fi unul la nivelul din Bucureşti, nu la cel din oraşul în care locuieşte, deci va avea venituri mai mari şi cheltuieli mai mici.

„Pandemia şi telemunca ne-au învăţat o lecţie diferită despre flexibilitate, fapt care ne-a facilitat accesul la o serie variată de resurse“, spune şi Bogdan Gabor, country manager în cadrul companiei de recrutare Lugera.

De asemenea, veţi citi despre sectoarele din care provin companiile care vor continua cu telemunca şi după ce va trece pandemia.

„Cele mai multe companii care vor păstra telemunca şi după pandemie sunt din domeniul serviciilor financiare, IT, telecom, call center şi suport clienţi“, afirmă Florin Godean, country manager al Adecco România.

Tot cu timpul au început să apară şi o serie de aspecte negative ale muncii remote: nu mai există o linie clară între „muncă“ şi „acasă“, angajaţii spun că lucrează mai mult de acasă, iar pe unii singurătatea ce vine cu acest mod de lucru îi trimite în cabinetele psihologilor.

„Din punctul de vedere al motivaţiei şi al engagementului, este destul de dificil ca oamenii să funcţioneze doar în telemuncă“, crede Oana Botolan Datki de la Cteam Human Capital.