ZF Supliment Telemuncă

Telemunca – revoluţie pe piaţa muncii. Ce au învăţat angajatorii din noul mod de lucru şi ce aleg după finalul pandemiei?

27 apr 2021 Autor: Ramona Cornea

Bogdan Gabor, Lugera: „Pandemia şi telemunca ne-au învăţat o lecţie diferită despre flexibilitate, fapt care ne-a facilitat accesul la o serie variată de resurse“ ♦ Florin Godean, Adecco România: „Cele mai multe companii care vor păstra telemunca şi după pandemie sunt din domeniul serviciilor financiare, IT, telecom, call center şi suport clienţi“ ♦ Răzvan Zglobiu, APT Resources & Services: „Telemunca este o rampă de lansare sau o mână întinsă candidaţilor la început de drum în carieră sau persoanelor peste 45 de ani“.

Piaţa muncii trece printr-o pe­rioa­dă de transformare, după ce pandemia de COVID-19 a venit cu schimbări în modul de lucru al angajaţilor din toate companiile din lume, cu schimbări în aşteptările angajatorilor şi ale anga­jaţilor. Telemunca a devenit o normă anul trecut când pandemia de COVID-19 a forţat companiile să se adapteze la noi condiţii pentru a supravieţui.

„Pandemia şi telemunca ne-au învăţat o lecţie diferită despre flexi­bi­litate, fapt care ne-a facilitat accesul la o serie variată de resurse. Online-ul a cres­cut pool-ul de can­­didaţi disponibili, tot mai mulţi pro­fe­sio­­nişti care s-au retras din ma­rile oraşe fiind deschişi acum să cola­boreze online. În zona de specialişti cali­tatea candidaţilor a cres­­cut, iar anga­jatorii sunt, la rândul lor, mai flexibili“, spune Bogdan Gabor, coun­try manager al Lugera, The People Republic.

Rata angajaţilor români care lu­crea­ză de acasă a ajuns la 24% din nu­mărul total al angajaţilor din economia lo­ca­lă în iulie 2020, conform datelor de la Eurofound (Fundaţia Europeană pentru Îm­bunătăţirea Condiţiilor de Muncă şi Viaţă). Rata angajaţilor care lucrează de acasă a crescut de la 0,1% în 2010 la 24% în iulie 2020.

Mai mult, numărul contractelor de muncă cu clauză de telemuncă în România era de 32.521 pe 1 noiem­brie 2020, conform datelor de la Inspecţia muncii, transmise la solicitarea ZF, iar la finalul lunii martie acest număr se ridica la 380.000 de astfel de contracte, după cum a spus ministrul Muncii Raluca Turcan în cadrul videoconferinţei ZF HR Trends 2021. Astfel, aceste date reprezintă un semn că organizaţiile din economia locală se pre­gătesc pentru a le permite angajaţilor să con­tinue să lucreze remote şi după finalul pandemiei.

„Din ultimele date pe care le avem, aproximativ una din 8 companii şi-a declarat intenţia de a continua şi după pandemie să lucreze exclusiv de acasă, însă majoritatea companiilor intenţionează să utilizeze un sistem de lucru hibrid, după ce lucrurile vor reveni la normal“, explică şi George Georgescu, HR business development manager în cadrul companiei de consultanţă în resurse umane BIA Human Resource Management Services.

„Acestea din urmă îşi doresc ca oamenii să nu mai piardă timp în trafic, să poată lucra în linişte, să menţină echilibrul dintre viaţă profesională şi viaţă personală a angajaţilor, dar în acelaşi timp doresc să le ofere ocazia de a socializa şi de a comunica eficient cu echipa sau cu colegii de muncă în general“, explică şi George Georgescu, HR business development manager în cadrul companiei de consultanţă în resurse umane BIA Human Resource Management Services.

Despre care companiile vor continua să îşi lase angajaţii să lucreze remote şi după pandemie, Florin Godean, country manager al Adecco România, spune că vor  fi cele sectoare de activitate precum IT, telecomunicaţii sau callcenters şi suport clienţi.

„Cele mai multe companii care vor păstra telemunca şi după pandemie sunt din domeniul serviciilor financiare, IT, Telecom, call center şi suport clienţi. Totuşi am sesizat că tot mai multe companii iau în calcul scenariul hibird sau chiar reducerea zilelor lucrare dintr-o săptămână“, a spus Florin Godean pentru Ziarul Financiar.

Răzvan Zglobiu, head of sales and talent acquisition în cadrul firmei de recrutare şi închiriere de forţă de muncă în regim temporar APT Resources & Services, spune că telemunca este foarte utilă pentru a atrage talente care erau mai puţin accesibile înainte de pandemie pentru că atunci angajatorul trebuia să aibă în vedere anumite aspecte precum costurile mari de relocare sau un timp mai mare de recrutare.

„De asemenea, telemunca a facilitat accesul la candidaţii din zonele mai puţin dezvoltate şi în care oportunităţile de angajare nu erau atât de multe ca în marile oraşe. Considerăm că telemunca este o soluţie pentru creşterea gradului de angajabilitate în zonele mai puţin dezvoltate din punct de vedere al ofertei pe piaţă muncii şi, de asemenea, este o rampă de lansare sau o mână întinsă candidaţilor la început de drum în carieră sau persoanelor peste 45 de ani“, a spus Răzvan Zglobiu.