ZF Supliment Telemuncă

Tudor Ionescu, CBRE: Biroul 2021 va ţine cont de proporţia optimă a lucrului la distanţă

27 apr 2021 Autor: Ramona Cornea

„Biroul este văzut în continuare ca un pilon definitoriu al unei companii, atât din perspectiva angajaţilor care îşi doresc prezenţa la birou pentru colaborare, interacţiune, sentiment de apartenenţă la un grup/comunitate, cât şi din perspectiva angajatorilor care văd biroul ca un mod de creştere organică a unei companii.“

Biroul 2021 va ţine cont de proporţia optimă a lucrului la distanţă, iar alocarea spaţiilor va favoriza zonele „noastre“ versurs zona „mea“, crede Tudor Ionescu, head of advisory & transaction office în cadrul companiei de consultanţă imobiliară CBRE.

„Discuţiile de tip conferinţă vor fi adaptate unei prezenţe mixte, cu o accentuare a investiţiilor în tehnologia dedicată lor. Strategiile de desk-sharing vor câştiga în popularitate, iar angajaţii vor beneficia de o suprafaţă mai mare în birou. Facilităţile generale se vor concentra pe servicii dedicate şi ospitalitate cu un accent pe siguranţă, sănătate şi sustenabilitate“, a spus Tudor Ionescu pentru Ziarul Financiar.

În ceea ce priveşte modul de lucru pe care îl vor alege companiile din România pentru angajaţii lor după pandemie, el afirmă că există multiple direcţii de decizie. În funcţie de foarte mulţi parametri: situaţia sanitară, numărul de angajaţi, tipul de muncă desfăşurată acasă vs. birou, tipul biroului.

„Analiza de consultanţă pe care o desfăşurăm are ca scop principal evidenţierea tuturor acestor aspecte în vederea luării unei decizii optime. Observăm însă o constanţă în toate aceste discuţii: biroul este văzut în continuare ca un pilon definitoriu al unei companii, atât din perspectiva angajaţilor care îşi doresc pre­zen­ţa la birou pentru colaborare, interacţiune, sentiment de apartenenţă la un grup/comunitate, cât şi din perspectiva angajatorilor care văd biroul ca un mod de creştere organică a unei companii şi valorificare a valorilor companiei“, a explicat Tudor Ionescu.

Pentru anumiţi angajaţi, revenirea în birouri s-a întâmplat deja, spune el, adaugând că observă că în general companiile cu un număr de sub 50 de angajaţi au preferat spre o întoarcere consistentă înspre lucrul de la biroul, iar companiile mari, cu sute de angajaţi, preferă în continuare, din motive de siguranţă şi sănătate, să realizeze o fazare a reîntoarcerii la birou.

„Există şi companii care au decis să continue într-un mod hibrid extins, unde prezenţa la birou este minoritară versus lucrul de acasă. Până într-un moment concret de control asupra pandemiei, gradul de ocupare a birourilor va fi unul redus. Post-pandemie, succesul unui birou va însemnă că el este destinaţia preferată pentru a munci a celor care au şi opţiunea de a lucra la distanţă“, spune Ionescu.

Anul 2020 a fost unul care a schimbat multe în foarte multe domenii şi moduri de viaţă, crede Tudor Ionescu, un an în care ne-am mutat aproape peste noapte de la a munci în spaţiul de birouri în munca de acasă.

„Unii dintre noi am revenit la birou aproape integral, pentru unii munca de acasă s-a prelungit pentru peste un an de zile, iar alţii jonglam între acasă şi birou în diferite proporţii. Această perspectivă hibridă asupra muncii, acasă şi birou, apare a fi preferată unde beneficiile ambelor dimensiuni sunt utilizate la maximum de către angajaţi, cu biroul în centrul acestor perspective.“

Cele mai mari schimbări în reamenajarea noilor birouri după pandemie vin pe de o parte din recalcularea gradului de utilizare a spaţiilor, iar pe de altă parte din echiparea tehnologică.

„Avem mai mult de 1 an de experienţă cu a lucra de acasă, timp în care anumite companii au tras primele concluzii cu referire la planurile pe viitor. Cele mai mari schimbări în reamenajarea noilor birouri post-pandemie vin pe de o parte din recalcularea gradului de utilizare a spaţiilor, pe de altă parte din echiparea tehnologică. În acest moment, echipele noastre de consultanţă lucrează împreună cu echipele clienţilor în planificarea strategiei hibride de a munci pe viitor care include şi momentul de reîntoarcere“, concluzionează Tudor Ionescu.

Conform datelor de la CBRE, companiile din IT&C  sunt responsabile pentru aproape jumătate din activitatea de leasing de pe trimestrul 1 al anului  2021 şi tot acestea sunt cele care au încheiat şi cele mai multe contracte de pre-închiriere. Un semnal pozitiv al pieţei îl reprezintă faptul că 61% dintre contractele semnate în primul sfert al anului sunt contracte de pre-închiriere.

Gradul de neocupare în Bucureşti se menţine acelaşi faţă de ultimul trimestru al anului 2020, la aproximativ 12,6%, cu observaţia că trendul de sub-închiriere apărut anul trecut a ajuns să genereze o disponibilitate imediată de aproximativ 76.000 mp.