ZF Transilvania

Cu mouse-ul la cumparaturi: ofensiva magazinelor virtuale in Ardeal

20.05.2004, 00:00 57



Vazut ca un schimb electronic de informatii intre mediile economice si potentialii clienti, comertul electronic vine fie in completarea comertului clasic, prin deschiderea unui shop virtual care sa sustina magazinul traditional al firmei, fie este abordat ca solutie mai putin costisitoare de a demara o afacere.



Orice produs poate fi achizitionat de la firma sau de acasa, prin vizitarea magazinelor virtuale deschise non stop pe internet. Comertul electronic este unul dintre cele mai dinamice metode de dezvoltare pe web, prezentand o serie de avantaje pentru companii, dar si pentru clienti. Vanzarile se efectueaza 24 ore din 24, 7 zile pe saptamana fara a exista cheltuieli suplimentare cu chiria, intretinerea sau salariile angajatilor unui magazin clasic. Restrictionarile geografice sunt eliminate atat pentru client, cat si pentru furnizor, iar produsele se vand oriunde in lume, fara comisioane suplimentare datorate intermediarilor. Varianta e-commerce-ului raspunde nevoii de a dinamiza afacerea, prin trecerea la un nivel superior al vanzarilor, prin accesibilitate si economie de timp, dar si printr-o mai buna afirmare a ofertei de vanzare.





Activitati complementare



Dintr-un magazin virtual poti comanda flori sau carti, tricouri, echipamnete de birotica, muzica pe diferite suporturi, produse electrice si electrocasnice, cosmetice, accesorii gsm sau servicii turistice. "Se pot dezvolta aplicatii de comert electronic pentru orice domeniu al vanzarilor de retalil (business to customer, B2C) sau en gros (business to business, B2B)", declara Romeo Macaria, general manager Recognos.



Pentru anumite domenii, comertul electronic se realizeaza mai greu. Pentru un producator de mobila, de exemplu, site-ul reprezinta doar un punct de pornire in familiarizarea clientului cu oferta. Pagina de web a SC Etalon din Bistrita-Nasaud, contine informatii referitoare la industria producatoare de mobila, detalii legate de materialele folosite pentru fabricare, tipuri de mobilier, tehnologii de productie si o colectie de peste 200 de fotografii destinate celor mai putin hotarati. "Am ales varianta comertului electronic pentru ca ne ofera posibilitatea de a aduce noi clienti. In prezent executam mobilier doar pe baza de comanda, 40% dintre solicitari realizandu-se pe internet. Avantajul clientului consta in posibilitatea de a alege o piesa de pe site, sau de a propune realizarea unui tip de mobilier personalizat. Cumparatorii sunt interesati de partea de design si de proiectare a mobilei" declara, Paula Anghel, inginer proiectant la SC Etalon.





Comertul electronic creste vanzarile



Faptul ca exista magazine virtuale demonstreaza ca exista si cumparatori. "Varianta de comert electronic iti ofera un plus de informatii si de produse. Avantajele comertului electronic pornesc de la oferta scazuta a pretului. In plus clientul poate compara preturile si produsele si poate alege varinta cea mai convenabila pentru achizitia sa" este de parere Victor Apostu, administrator Arform, Cluj.



Firma Etalon realizeaza proiecte de executie ce cuprind vedere de ansamblu 3D, desene de executie, schita de montaj, proiect de ambalaj sau schita de transport. Firma bistriteana executa mobilier din lemn masiv si pentru export, 50% din comenzile primite din Germania, Austria, Franta sau Italia realizandu-se prin intermediul shop-ului virtual. "Comertul electronic ne-a ajutat sa ne extindem afacerea in afara Transilvaniei iar vanzarile au crescut cu 30% de la inceputul acestui an", afirma Paula Anghel.



Peste 1000 de clienti, persoane juridice au "intrat" in magazinul virtual al firmei timisorene Jarrive. Cresterea vanzarilor este continua si se realizeaza in raport direct cu accesibilitatea la internet. In primul trimestru al acestui an Jarrive a inregistrat o crestere de 250% a vanzarilor la consumabile de imprimante. "Afacerea ar putea fi extinsa si in Ungaria si Serbia pentru ca taxele in cele doua state nu sunt atat de mari, iar preturile practicate de noi ne permit sa avem rezultate bune si pe piata externa", este de parere Laurentiu Gutu.





Solutia E-commerce



Activitatea de e-commerce include tranzactiile efectuate prin carti de credit sau prin ordine de plata si viramente bancare, caracteristicile produsului virtual, optiunea de cumparare on-line a produsului, stabilirea unei baze de date destinate clientilor, alaturi de topuri ale celor mai vandute produse sau caracteristici specifice ale obiectelor puse in vanzare pe internet.



Recognos Romania este un furnizor de solutii e-business, specializat in proiectarea si dezvoltarea de aplicatii software/web personalizate. Din 2001, portofoliul companiei cuprinde proiectarea si dezvoltarea aplicatiilor de comert electronic pentru clienti din diverse domenii.



Firma Waxworks din California este cel mai important client din punctul de vedere al complexitatii unei aplicatii de comert electronic. Recognos Romania a realizat aplicatii de comert electronic pentru vanzarea online de CD-uri si de lumanari doar pentru piata americana. "Din pacate, nu am avut cereri pentru dezvoltarea de aplicatii de comert electronic pentru piata romaneasca, desi avem dotarile necesare", declara Romeo Macaria. Managerul Recognos afirma ca 94% din cartile de specialitate achizitionate de firma si 12% din valoarea instrumentelor software cu care lucreaza pentru realizarea aplicatiilor web/soft, sunt cumparate pe Internet.



Jarrive a abordat inca din 2002 piata de consumabile de imprimante prin intermediul comertului electronic. Firma nu are un magazin de prezentare, intreaga oferta fiind disponibila in magazinul virtual. In planurile companiei intra si deschiderea unui magazin traditional in Timisoara la sfarsitul acestui an. "Piata e cea nationala pentru ca primim comenzi din orasele mari unde oamenii nu sunt atat de atenti la preturi, dar si din partea firmelor mai mici aflate in orasele in care posibilitatea de a achizitiona direct produsul este limitata", declara administratorul Jarrive.



Victor Apostu, administrator Arform considera ca se poate vorbi despre un anumit profil al clientului unui magazin virtual: "Posibilitatea de a vizualiza produsul prin imaginatie si un grad ridicat de incredere in oferta disponibila pe web. Reticenta anumitor consumatori este justificata la primul contact cu oferta, pentru ca un aspect esential al relatiei dintre furnizor si client se refera la garantiile de securitate ale comenzii, ale platii sau ale livrarii produsului.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO