ZF Transilvania

Producatorii de materiale de constructii nu vor sa repete povestea Mesterului Manole

12.01.2006, 18:37 93

In Romania anul acesta a avut loc o crestere a pietei materialelor de constructii cu pana la 10 procente la nivel national. Pe aceasta piata, producatorii autohtoni de materiale de constructii se vor confrunta, dupa integrarea europeana, cu marile concerne occidentale. Inca de acum, sub presiunea importurilor, producatorii locali aleg investitii si politici agresive de marketing.

Simcor Oradea este una din firmele producatoare de materiale de constructii care se pregateste intens pentru venirea multinationalelor din domeniul constructiilor. Reprezentantii grupului din Oradea afirma ca anul viitor vor fi demarate si finalizate o serie de proiecte de investitii necesare pentru pastrarea pozitiei pe o piata puternic concurentiala si pentru pregatirea companiei pentru momentul intrarii in Romania a marilor jucatori europeni de pe piata materialelor de constructii. "In Romania se construieste mult si, speram, se va construi si mai mult, asa ca acest gen de produse va avea o piata de desfacere stabila", a declarat pentru ZF Transilvania Alina Tintoi directorul de marketing al Simcor. Simcor Oradea a investit deja 600.000 de euro in utilaje si va cheltui la inceputul lui 2006 aproximativ 2,5 mil. euro pentru o instalatie moderna pentru taierea si infolierea blocurilor de BCA.

Conducerea companiei Macon Deva considera ca, din cauza concurentei importurilor, anul acesta a fost mai slab ca anul trecut din punctul de vedere al vanzarilor. "Pe piata au intrat blocurile ceramice de caramida produse in Serbia si Muntenegru si BCA-ul marca Ytong, produs in Ungaria, care se vinde bine pe piata de vest. Ne-am hotarat sa schimbam politica de marketing a firmei, devenind mai agresivi din perspectiva promovarii produselor si a largirii ariei de patrundere pe piata. Anul acesta am crescut de sapte ori sumele investite in promovarea firmei fata de 2004 si dorim sa continuam in aceasta directie. Tot pentru a creste vanzarile, am infiintat o divizie comerciala a firmei, care curpinde si departamentul de marketing si promovare a tuturor produselor noastre", a declarat pentru ZF Transilvania Dan Stoian, directorul comercial al societatii.

Reprezentantii Macon Deva si-au anuntat intentia de a investi anul viitor in dezvoltarea liniilor de teracota si a celor de invelit polistiren, in conditiile in care anul acesta firma a alocat pentru proiectele de investitii peste 2,5 mil. euro (90 de miliarde de lei vechi). Cel mai important sector dezvoltat de Macon ramane divizia de prefabricate unde s-a realizat o noua linie de paletizare si infoliere a BCA, complet automatizata si pentru achizitionarea si instalarea pe flux a masinilor de ambalat prefabricatele. Anul acesta Macon a mai realizat o noua linie de prefabricate simultan cu modernizarea statiei de betoane si a podurilor rulante.

Si compania Cemacon din Zalau, specializata in producerea si comercializarea de blocuri ceramice, a demarat in toamna acestui an o investitie de aproximativ 6 milioane de euro, care va face posibila dublarea productiei de blocuri ceramice. Noua linie de productie, complet automatizata, urmeaza a fi finalizata in iunie 2006. De asemenea, compania este implicata, din anul 2004, intr-un proiect de achizitie a firmei Cercon Ariesul Campia Turzii, unde compania detine deja o participatie de 10%, proiect ce va fi finalizat tot in anul 2006, dar oficialii companiei nu au dorit sa faca deocamdata publica valoarea tranzactiei.

Toate acestea se realizeaza, afirma conducerea Cemacon tot sub presiunea factorilor negativi de pe piata. "Cursul in scadere a euro a favorizat cresterea importurilor pe piata materialelor de constructii. Importurile au intrat in tara la un pret foarte mic, obligand si producatorii locali, in special pe cei din Transilvania sa reduca preturile. Vremea nefavorabila din prima parte a anului a avut si ea o influenta negativa asupra situatiei si vanzarilor." spune Andrei Hodis, directorul de marketing al Cemacon Zalau

Optiunile pentru supravietuire sunt simple. Extinderea afacerii, cum a facut Lutz Stache, actionarul principal al Simcor Grup, care impreuna cu alti 67 de asociati, a fondat Acom SA, cu sediul in Bucuresti, o companie ce reuneste mai multi producatori de materiale de constructii si comercianti cu scopul declarat de a asigura protectia comerciantilor si producatorilor independenti in fata "multinationalelor" si supermarketurilor de profil prin asigurarea unui sistem unitar de sondare a pietei si asigurarea unor preturi competitive. O alta varianta aleasa si de Cemacom si de Simcor Grup presupune continuarea achizitiilor (grupul oradean a preluand doua fabrici de var, materie prima in producerea blocurilor de BCA, la Targu Jiu si Medgidia intrand in topul primilor trei producatori din tara). Ultima, asa cum au facut cei de la Macon, inseamna investitii mai multe in publicitate, promovare, eforturi de marketing.

Oricum ar fi, mesterii zidari si calfele lor nu mai asteapta sa se prabuseasca afacerile sub presiunea multinationalelor, ci anticipeaza miscarile de pe piata.

Compania romano-austriaca Multistar Prod, care produce mortare si adezivi sub marca Adeplast va investi anul acesta aproximativ 1 milion de euro in cresterea capacitatilor de productie a fabricii din Oradea. In 2005, firma a mai realizat o crestere de peste 25% a productiei. "Piata in domeniul materialelor de constructii este in continua crestere, desi anul trecut am avut parte de conditii climaterice nefavorabile dezvoltarii optime a acestui domeniu. Pentru a contracara acest fenomen, pe langa productia marcii proprii, am demarat colaborari cu alte companii din tara si strainatate, carora le-am oferit servicii de productie si ambalare de mortare sub alte branduri", a declarat pentru ZF Transilvania, Marcel Barbut, manager general Multistar Prod.

Conducerea companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 22,8 milioane de euro, valoare ce inseamna o crestere de 25% a acestui indicator. Firma a inregistrat o evolutie similara si in 2005 fata de 2004. "Fiind prezenti cu produsele noastre doar pe piata interna dezechilibrul valutar nu ne-a afectat intr-o foarte mare masura. De asemenea, dezvoltarea continua a portofoliului de produse a contribuit la o crestere semnificativa a vanzarilor", a mai declarat Marcel Barbut. Comercializarea produselor sub marca Adeplast este asigurata printr-o retea de distributie la nivel national. "Nu am iesit pana acum si pe piata externa deoarece costurile ar fi fost mult prea mari si ar fi depasit veniturile. In momentul de fata ne gandim insa si la piata externa", a precizat managerul general Multistar Prod.

Potrivit conducerii companiei, dezvoltarea pietei constructiilor a determinat o crestere a cererii de produse, astfel ca in 2003 firma a demarat constructia unei noi fabrici cu doua linii separate complet automatizate de productie a mortarelor var-ciment si ipsosuri.

Compania Multistar Prod a fost infiintata in 1994, iar din 1996 devine societate mixta romano-austriaca, participatia straina fiind de 40%. Firma oradeana si-a inceput activitatea de productie avand ca principal obiectiv fabricarea mortarelor adezive pentru placaje ceramice, ulterior gama de produse diversificandu-se si la gleturi, pardoseli industriale si mortare mecanizate. Actionarul majoritar al companiei este omul de afaceri Marcel Barbut.



Cablul electric, singurul care se lasa zidit de buna voie

Nu numai producatorii de materiale de constructii incearca sa beneficieze de explozia investitiilor imobiliare din Romania. Conducerea companiei Moeller Electro Productie a anuntat pentru 2005 o crestere de 62% a cifrei de afaceri fata de 2004, pana la aproximativ 63,4 milioane de euro. Reprezentantii companiei, care este o filiala a grupului de firme Moeller, unul dintre liderii mondiali in productia de echipamente electrice si electronice, au anuntat pentru 2006 investitii de aproximativ 1 milion de euro in noi tehnologii de productie.

Compania cu sediul in localitatea Sarbi, Maramures, a investit deja pana in noiembrie anul acesta peste 2,6 milioane de euro, din care aproximativ 65% au fost investiti in masini si utilaje pentru productie, restul fiind orientati spre extinderea si dezvoltarea spatiilor de productie. "In prezent, detinem sapte hale de productie si am ajuns la capacitatea pe care grupul Moeller o avea preconizata pentru Romania. Astfel ca, in urmatorii ani nu vom mai avea investitii in extindere, poate doar in noi tehnologii de productie", a declarat pentru ZF Transilvania Claudiu Sacaci, director administrativ Moeller Electro Productie.

Grupul german este prezent in Romania din 1997 si detine agentii in Bacau, Brasov, Baia Mare, Constanta, Craiova, Iasi, Cluj, Sibiu si Timisoara, sediul central al grupului fiind la Bucuresti. Moeller a demarat productia de echipamente electrice in Romania in 2001, locatia aleasa fiind Baia Mare.

"Piata in domeniul echipamentelor electrice este in continua crestere, principalul motor de crestere fiind dezvoltarea pietei imobiliare. Cea mai spectaculoasa evolutie am inregistrat-o in 2004, fata de 2003, cand cifra de afaceri a crescut de la 12,1 milioane de euro, la 39,3 milioane de euro", a mai declarat Claudiu Sacaci. Potrivit acestuia, in acelasi ritm au crescut si capacitatile de productie, astfel ca numarul angajatilor s-a dublat in perioada 2003-2004.

Productia realizata de fabrica din Maramures merge in proportie de 97% pe piata externa, restul produselor fiind orientate inspre piata interna. "Daca dezvoltarea pietei imobiliare din Romania va continua si in urmatorii ani, estimam ca si vanzarile pe piata autohtona se vor cifra la mai mult de 3% din productie. Strategia nostra de viitor presupune o dezvoltare cat mai ampla pe piata interna", a precizat Sacaci. In prezent, cei mai importanti clienti ai Moeller Electric Romania sunt societati din cadrul grupului Moeller din Austria si Germania.

Grupul Moeller, care a fost infiintat la Köln, in Germania, este unul dintre cei mai importanti furnizori globali de sisteme si componente necesare distributiei si automatizarii energiei in aplicatiile industriale, infrastructura si cladiri rezidentiale. Grupul Moeller are o puternica reprezentare internationala, compania dispunand de o retea eficienta de vanzari pe toate pietele relevante, fiind reprezentata in peste 80 de tari, de 27 de sucursale si peste 350 de birouri de vanzari. Grupul Moeller are in jur de 8.000 angajati (30 Aprilie 2005) si in anul financiar 2004/2005 a realizat vanzari consolidate de 868.6 milioane euro. Pe langa punctul de productie din Romania concernul mai are alte 15 puncte de productie. Incepand din septembrie 2005, pachetul majoritar al grupului Moeller a fost achizitionat de firma Doughty Hanson & Co, un fond international de investitii.



Simcor

Grupul de firme Simcor a realizat primele opt luni din 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 3,4 mil. euro (123,2 mii RON) similara cu cea realizata pe tot anul 2004 cand a obtinut circa 3,9 mil. euro. Simcor Grup, cu cele 7 companii ale sale, Simpromat SRL (specializata in analizarea pietei), Simcor Management SA (gestionarul grupului de firme Simcor), Simcor SA Oradea (producator de BCA), Simbeton SA Oradea (betoane, pavaje adezivi), Simterac SA Vadu Crisului (cahle presate pentru sobele de teracota), Simcovar Targu Jiu si Medgidia (var) si Simsped SA (logistica si transport) este un grup de companii cu capital integral privat al carui actionar principal este omul de afaceri german Lutz Stache.



Macon

Conform estimarilor conducerii Macon, in 2005 cifra de afaceri a firmei s-a situat in jur de 25 mil. euro (900 de miliarde de lei vechi). Macon SA reuneste patru fabrici: fabrica de BCA; fabrica Izocer care produce de materiale de izolatie, vata minerala, polistiren, teracota; fabrica Ebas unde se realizeaza prefabricate pentru hale, drumuri si poduri, tuburi premo si stalpi electrici si fabrica de placaje ceramice, marmura, travertin, seminee. Compania are in prezent aproximativ 750 de angajati.



Cemacon

Cemacon Zalau este cotata la BER la categoria a II-a si este in faza de operare a cresterii capitalului social de la 1.465.467,5 RON la 7.327.337,5 RON. In primele 9 luni ale anului, cifra de afaceri a Cemacon Zalau a fost de 5,46 milioane de euro (19.670.841 RON) fata de 5 milioane de euro (18.035.000 RON) in aceeasi perioada a anului 2004. Cemacon Zalau are 300 de angajati si trei puncte de lucru: fabrica de blocuri ceramice din Zalau, cu o productie de 410 mc/zi, fabrica de la Jibou unde se produc placajele din beton amprentat si depozitul din comuna Beltiug (judetul Satu Mare). Compania Cemacon Zalau a fost infiintata in 1969 sub numele de "Intreprinderea de Produse Ceramice". In 1991, devine societate pe actiuni, iar din anul 1999 are capital privat 100%. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO