ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Ce înseamnă digitalizarea în transporturile rutiere: contractul electronic de transport scapă transportatorii şi autorităţile de multe bătăi de cap

26.05.2021, 10:11 Autor: Răzvan Botea

Radu Dinescu, UNTRR: Agenţii economici îşi doresc acest contract de transport electronic, în situaţia în care au existat cazuri în care ANAF a cerut un CRM pe hârtie de acum 5 ani.

Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene Cristian Ghinea a vorbit recent despre nevoia de  digitalizare a urmăririi mărfurilor transportate, o cerinţă a transportatorilor români de 4-5 ani. Această măsură este implementarea unui contract electronic de transport de marfă (CRM), care ar ajuta autorităţile şi transportatorii să găsească mai uşor transporturile vizate.

„În primii ani vom digitaliza urmărirea mărfurilor şi apoi vom taxa transporturile pe cantitate şi pe distanţa transportată, nu ca acum când plăteşti anual o rovignetă şi transporţi unde şi cât vrei”, a spus Ministrul Ghinea.

Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), a spus, pentru ZF, că asociaţia a solicitat de mai mulţi ani implementarea acestui contract de transport electronic, pentru care deja există o bază legală în România.

„Noi am cerut de 4-5 ani ca şi România să adopte acest protocol – contractul de transport electronic. În 2007-2008 s-a adoptat acest protocol la nivel european - 5 ţări au fost de acord că CMR poate fi electronic. Ulterior au aderat mai multe ţări şi astăzi sunt peste 20. În final a semnat şi România în 2019. Din punct de vedere legal România poate folosi CMR-ul electronic. Spre surprinderea noastră, am văzut declaraţii despre digitalizare şi ne-am dus şi am spus că cea mai bună cale este punerea în practică a acestei chestiuni, care are cadru legal.”, a spus Radu Dinescu.

El a explicat că la acest CRM electronic autorităţile ar avea un acces mai facil pentru verificarea transporturilor de marfă, însă ar trebui ca pe platformă să se vadă de către cine şi în ce scop a fost făcută verificarea respectivă.

„Faptul că noi agreăm şi avem cadrul legal pentru platforma electronică nu înseamnă că autoritatea are un drept suplimentar. Dacă cineva îşi imaginează că se poate vedea cine, unde, câtă marfă încarcă şi eventual pe câţi bani, nu e aşa. Autorităţile pot avea acces, dar trebuie să existe o trasabilitate a cui a intrat, de ce a intrat, la ce s-a uitat etc.”

După părerea sa, implementarea unui CRM electronic ar trebui să fie, din punctul de vedere al digitalizării transporturilor rutiere, prima prioritate, în condiţiile în care au existat cazuri în care Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a solicitat documente şi de la transporturi din urmă cu 5 ani.

„Agenţii economici îşi doresc acest CMR electronic, în situaţia în care au existat cazuri în care ANAF a cerut un CRM pe hârtie de acum 5 ani. Dacă este electronic, este uşor de căutat. Eu cred că dacă vorbim de digitalizare în transporturi acest CRM este prioritatea numărul unu.”

De asemenea, digitalizarea urmăririi transporturilor de marfă se va întâmpla, iar pandemia a accelerat în toate industriile procesele de digitalizare a activităţii: „Uneori la frontieră sunt cozi uriaşe, pentru că vine ANAF şi copiază zeci de mii, sute de mii de astfel de CRM-uri pe zi. Încet, încet această digitalizare se va întâmpla. Putem să fim mai în faţă sau ne putem face că nu mai sunt variante.”

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi