ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Cele mai mari 20 de companii de transport rutier au rulat afaceri de peste 5,3 mld. lei în 2019

13.08.2020, 15:35 Autor: Bogdan Alecu

O singură companie de transport rutier s-a apropiat de pragul de 1 miliard de lei cifră de afaceri în 2019, iar două sunt peste pragul de 500 mil. lei, iar din top 20, 11 au businessuri cuprinse între 100 şi 200 mil. lei, potrivit datelor Ministerului Finanţelor centralizate de ZF.

Cel mai mare transportator rămâne Aquila Part Prod Com, cu afaceri de aproape 940 mil. lei anul trecut, în scădere uşoară faţă de 2018. În ultimul deceniu, businessul companiei a crescut cu mai mult de 150%, iar Aquila Part Prod Com s-a aşezat pe „fotoliul“ de cea mai mare afacere românească din sectorul transporturilor rutiere, o piaţă unde luptă cu jucători străini precum Carrion Expedition si Vos Logistics Cargo. Profitul companiei Aquila Part Prod Com s-a ridicat în 2019 la circa 3,2 mil. lei, în scădere cu 20% faţă de anul anterior. Compania avea în medie 2.007 salariaţi, arată datele de la Ministerul de Finanţe.

Per total, companiile din sectorul de transport şi depozitare au ajuns la un rulaj de aproape 100 de miliarde de lei în 2019, fiind în creştere continuă în ultimii ani. Domeniul a apăsat pedala de acceleraţie odată cu creşterea consumului, iar anul 2019 a adus una dintre cele mai mari creşteri din ultimii ani pentru un sector unde activează peste 56.000 de companii.

Grupul Aquila este controlat de Alin Dociu şi Cătălin Vasile, doi oameni de afaceri extrem de discreţi, dar care au construit în 22 de ani unul dintre cele mai puternice grupuri din transport, logistică şi distribuţie. Aquila are unul dintre cele mai mari parcuri auto, format din aproximativ 2.000 de autovehicule, conform celor mai recente date.

Printre cei mai mari clienţi ai grupului Aquila se numără Coca-Cola HBC, liderul pieţei de băuturi, şi Unilever, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa bunurilor de larg consum.

Cei doi antreprenori deţin şi alte companii precum Aquila Construct, activă în domeniul lucrărilor de construcţii, dar şi alte firme de transport şi distribuţie în Serbia (Standard AVD) şi Republica Moldova (Trigor AVD), conform datelor prezentate pe site-ul companiei.

Pe locul secund ar trebui să se afle Carrion Expedition, cu 781 mil. lei cifră de afaceri în 2018, în scădere cu 5%, şi cu aproape 2.400 de angajaţi.

În cazul celui mai profitabil transportator rutier, acesta a fost în 2019 compania Transpeco Logistics&Distribution, controlată de Elena Borcea, mama lui Cristi Borcea, fostul acţionar al Dinamo, şi Corneliu Gâdoiu. Compania are un istoric de mai bine de 30 de ani şi derulează activităţi de transport produse petroliere.

Dumagas, unul dintre cei mai mari transportatori de marfă de pe piaţă, controlat de fondul de investiţii Bancroft, a finalizat anul 2019 cu un business de 195 mil. lei, în creştere cu 17% faţă de anul anterior, însă businessul pe 2020 va fi afectat de pandemie, dar şi de noile reglementări.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR - avertizează că Pachetul Mobilitate 1, ale cărui prevederi încep să se aplice din 20 august 2020, va avea un efect negativ puternic asupra transportatorilor români şi asupra României, cu consecinţe economice majore.

În următorii 2 ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activităţii de transport rutier internaţional, inclusiv a personalului direct implicat şi a familiilor, arată UNTRR într-un comunicat. Pe termen mediu şi lung România va pierde aproximativ 200.000 de şoferi profesionişti, inclusiv familiile lor şi se va confrunta cu o criză fără precedent pe piaţa muncii. „Totodată, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supravieţui crizei coronavirus, iar jumatate din firmele rămase care operează transport rutier internaţional vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1”, mai spun transportatorii.

Reducerea activităţii din cauza pandemiei, scăderea tarifelor din cauza presiunii costurilor şi Pachetul Mobilitate al Comisiei Europene, care prevede ca un şofer de camion să revină la bază din patru în patru săptămâni, iar camionul din opt în opt, determină transportatorii români să restrângă activitatea pe care o au în Vest.

"Noi avem mai multe divizii, avem depozite, transport de frig, sisteme de gaz, transportatoare. Cea mai mare divizie a noastră era cea de transport la prelată pe internaţional, unde aveam contracte cu uzine auto precum Jaguar, Land Rover şi Aston Martin, iar noi făceam transporturi intracomunitare – Europa de Est, Anglia, Slovacia, Cehia, Ungaria şi România, exact tipul de transport vizat de Pachetul Mobilitate", a spus Mircea Vlah, CEO al companiei de transport Dumagas.

Dincolo de Pachetul Mobilitate, în Vest presiunea pe cost a dus preţul per kilometru spre 0,8 euro.

"În Vest se pune foarte mare presiune pe cost, de aceea am şi oprit acolo o parte din camioane. Noi am păstrat acolo doar contractele unde noi eram Tier 1, unde noi eram primii în contract. Fabricile şi-au păstrat angajamentele şi am rămas acolo. Iar Pachetul de Mobilitate alături de scăderea tarifelor pun foarte mare presiune. Noi avem un parc format din 300 de remorci şi 100 de camioane cu tot cu şofer. Avantajul nostru a fost că am închiriat camioanele în leasing operaţional şi am putut returna din acestea şi lucrăm cu tracţionişti pentru restul remorcilor", a spus Mircea Vlah.

Compania transportă alimente, de la carne, ouă, îngheţată, fructe la toate tipurile de produse congelate şi refrigerate. Motorul de creştere al companiei a fost asigurat de marile reţele de hipermarketuri Kaufland, Carrefour, Lidl, ce au deschis noi magazine pe piaţa locală. Pe zona de FMCG transportatorul de marfă are contracte cu Colgate, dar şi cu Beiersdorf, producătorul cremelor Nivea, potrivit ultimelor date.

Dumagas operează şi pe sectorul de transport internaţional, livrează piese auto la export, are contracte cu producătorii auto de pe piaţa locala. Dumagas are un contract pe piese auto maşini EcoSport şi Puma produse la Craiova.

"Lucrăm bine cu Ford România, am simţit imediat cum au reluat producţia în trei schimburi", a spus Mircea Vlah.

Pe lângă contractul cu noul model produs de Ford la Craiova, transportatorul Dumagas mai are pe sectorul auto un contract cu Star Transmisison de la Sebeş, divizia locală a Daimler AG, potrivit ultimelor date.

El a subliniat că în cazul Dumagas compania are şoferi care plecau în curse timp de 4-6 săptămâni, iar aceştia erau aduşi în ţară cu microbuzul. Acum, cu Pachetul Mobilitate, în loc să vină în ţară la 6-8 săptămâni, se schimbă la 4 săptămâni, iar schimbul de şoferi la un interval de timp mai scurt presupune costuri mai mari. Bază acolo înseamnă camioane înmatriculate acolo, firmă înregistrată acolo şi şoferi angajaţi acolo, alături de operaţiuni.

"Ei vor să oprească acest tip de firme-fantomă, care operează acolo prin cutii poştale. Ei vor ca firmele din Europa de Est care doresc să aibă activitate acolo să aibă o bază acolo", a subliniat Mircea Vlah.

Dumagas va continua să opereze transporturi în Vest după noile reguli, însă numărul camioanelor active acolo va fi redus.

"Noi vom respecta regulie. În plus, noi nici nu mai avem atât de multe camioane acolo deoarece activitatea a fost afectată de pandemie şi am restructurat jumătate din parc. Aveam 200 de vehicule şi am rămas cu 100 de prelate care transportă în Vest şi în plus am apelat la tracţionişti, la cei care vin cu cap-tractor pentru a transporta remorca şi am returnat capetele-tractor luate în leasing operaţional. Tracţioniştii se duc, fac două-trei curse şi se întorc", a spus Mircea Vlah.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi