ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Industria de transporturi aeriene, una dintre cele mai afectate de pandemie, începe să se pregătească de revenire. Sectorul va recupera pierderea din 2020 undeva în 2024

29.01.2021, 09:00 Autor: Răzvan Botea

♦Florin Godean, Adecco România: O companie de transport aerian de pasageri se pregăteşte de o creştere în perioada următoare şi a reluat angajările.

Industria de transporturi aeriene este una dintre cele mai afectate de pandemie. Datele indică scăderi în toate zonele din acest sector, inclusiv în salariile personalului din transportul aerian. În decembrie 2019, un angajat din acest sector câştiga, în medie, 5.780 de lei, iar în noiembrie 2020, cele mai recente date ale Institutului Naţional de Statistică (INS), media salarială era la 4.360 de lei, o scădere de aproape 25%.

Cu perspectiva îmbunătăţirii situaţiei medicale însă, operatorii aerieni se pregătesc de revenirea sectorului.

Florin Godean, country managing partner Adecco România, a spus, pentru ZF, că un operator aerian de pasageri se pregăteşte pentru revenirea sectorului şi a reluat angajările, însă are în vedere munca într-un regim cât mai flexibil.

„Se pregătesc (operatorii aerieni – n. red.) pentru o creştere în perioada următoare. În general abordarea, că în orice perioada post-criză, este de a aduce cât mai multă flexibilitate. Operatorul aerian se uită acum în general la ceea ce înseamnă muncă temporară”, a spus Florin Godean.

De asemenea, agenţiile de turism, care acum sunt la jumătate din punctul de vedere al cifrei de afaceri, au semnale că oamenii sunt optimişti şi au apetit pentru călătorii în 2021. Mădălina Balaiban, directorul general al agenţiei de turism Hello Holidays, a spus, pentru ZF, că debutul acestui an a fost unul bun şi a observat un apetit ridicat al oamenilor de a călători, care au început să îşi facă rezervări pentru sezonul de vară din 2021.

Pe de altă parte, turismul de business ar putea înregistra o revenire mai lentă decât turismul de agrement.

Industria de transporturi aeriene vine după un 2020 extrem de greu. Datele pe primele trei trimestre, cele mai recente date trimestriale de la INS, arată că transportul aerian de pasageri a scăzut cu 66% în primele 9 luni din 2020, prin comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Aeroporturile din România au operat zboruri pentru 6,1 mil. de pasageri, faţă de 17,7 mil. de pasageri în ianuarie-septembrie 2019.

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti a înregistrat o scădere a numărului de pasageri cu 70% în 2020, la mai puţin de 4,5 milioane de pasageri. Numărului de aterizări şi decolări de aeronave a fost cu 53,3% mai mic şi a ajuns la 67.700 de mişcări de aeronave, a anunţat compania, joi, printr-un comunicat de presă.

Partea de transport de marfă a mers însă mai bine. Datele de la Institutul Naţional de Statistică arată o scădere de 14% la 9 luni an/an, semnificativ mai mică decât scăderea din zona de trafic de pasageri.

Dacă zona de transport de marfă ar putea să recupereze o bună parte din terenul pierdut în 2020 în 2021, zona de transport de pasageri începe relansarea activităţii undeva în aprilie. Pe toată partea de industrie aeriană, pierderile din 2020 vor fi recuperate cel mai devreme în 2024.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi