ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

PNRR, 8,5 miliarde de euro pentru transporturi. Sectorul feroviar, care a fost neglijat timp de 30 de ani, însă un sector pe care UE îl vede strategic în transformarea verde, ar putea avea şansa sa renască în următorii 7 ani

17.05.2021, 17:37 Autor: Răzvan Botea

România solicită 5 mld. de euro prin PNRR pentru proiecte legate de transportul feroviar, însă nu este nicio menţiune în planul publicat pentru pregătirea forţei de muncă, un alt subiect-problemă pentru industria transportului feroviar din România.

Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, fostul Minister al Fondurilor Europene, a anunţat recent că negocierile cu Comisia Europeană pe componenta de transporturi se apropie de sfârşit şi Bruxellesul este gata să accepte alocarea de 8,5 mld. de euro în transportul rutier, feroviar etc.

„Pe partea de transport, suntem foarte aproape de acceptarea componentei aşa cum am propus-o, chiar cu acea alocare foarte mare pentru rutier. Am lucrat foarte mult la ceea ce Comisia Europeană numeşte <<flanking reforms>>, adică să ataşăm de aceste investiţii reforme substanţiale, care să le facă acceptabile.  O problemă mare  pentru România este că nu aveam nicio strategie pentru încurajarea transportului verde, pentru încurajarea transportului pe căile ferate”, a declarat ministrul de resort Cristian Ghinea.

România a solicitat pe partea de transport feroviar 5 miliarde de euro iniţial. Este neclar în acest moment însă pe ce sume se negociază la Bruxelles, în condiţiile în care în proiectul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă România a solicitat 9,5 mld. de euro doar pentru transportul rutier şi feroviar.

Transportul feroviar, un sector strategic, văzut de Uniunea Europeană ca vector pentru tranziţia verde şi ca alternativă la transportul rutier, care este mai poluant, a fost neglijat în România ultimilor 30 de ani. Pe partea de transport de călători, viteza medie a trenurilor este de circa 45 km/h.

Pe zona de transport de marfă, producătorii industriali reclamă că infrastructura este depăşită de nevoile actuale ale industriei, de la viteza pe calea ferată, care este, în medie de sub 20 de km/h, până la avarii pe reţea şi întârzieri mari, care pun în pericol fluxul de marfă.

România a reabilitat şi modernizat numai 125 de km de cale ferată în 14 ani din bani europeni, iar în ultimii 7 ani doar 3 kilometri. Spre comparaţie, Polonia a reabilitat 1.607 km de cale ferată între 2007 şi 2020 din fonduri UE. Acum, guvernul vrea să ia 5 miliarde de euro de la Bruxelles până în 2027.

Încă nu s-au pus proiectele pe masă, însă în documentul publicat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene se menţionează „modernizarea managementului feroviar” şi modernizarea unor tronsoane de cale ferată prin prin achiziţia de material rulant ecologic, modernizarea materialului rulant existent şi modernizarea punctelor de oprire.

România trebuie să elaboreze proiectele pentru banii din PNRR până cel târziu în 2023 şi să atragă toţi banii până în 2027.

O altă problemă a transportului feroviar din România este lipsa forţei de muncă şi îmbătrânirea actualei forţe de muncă. Companiile spun că tinerii nu sunt atraşi către meseriile din zona de transport feroviar. În acelaşi timp, atât companiile, cât şi mediul de învăţământ spun că România are nevoie de investiţii masive în pregătirea forţei de muncă pentru acest domeniu. În cei 5 mld. de euro pentru transportul feroviar din România nu este însă nicio menţiune despre pregătirea forţei de muncă pentru această industrie.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi