ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Situaţia la zi a infrastructurii rutiere din România: 889 km de autostradă, dintre care în 2020 au fost daţi în folosinţă 26 km. Mai sunt aşteptaţi până la finalul lui 2020 încă 33 km de autostradă. Peste o treime din drumurile modernizate necesită reparaţii

14.11.2020, 12:00 Autor: Răzvan Botea

♦Aproape o treime din reţeaua rutieră a României de 86.000 de kilometri este reprezentată de drumuri pietruite sau de pământ. Guvernul promite 3.000 km de autostrăzi şi drumuri expres în următorii 10 ani, adică o medie de 300 km pe an. România a construit însă, în medie, mai puţin de 60 km de autostrăzi anual în ultimii 10 ani.

Reţeaua rutieră a României numără în acest moment circa 86.000 de kilometri de drumuri, dintre care autostrăzile reprezintă 889 km, adică circa 5%. Anul acesta au fost daţi în folosinţă aproximativ 26 km de autostradă. În 2019 s-au dat în folosinţă 43 km de autostradă în România, după ce în 2018 au fost inauguraţi 58 de kilometri, arată datele Institutului Naţional de Statistică.

Premierul României, Ludovic Orban, a promis că în următorii 10 ani România va avea încă 3.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres, precum şi 2.500 de kilometri de cale ferată.

„Am prezentat 3.000 de kilometri de autostradă şi de drumuri expres, peste 2.500 de kilometri de cale ferată şi multe alte investiţii în infrastructura de toate tipurile: energetică, sanitară, infrastructura de comunicaţii”, a spus premierul Orban, într-o vizită în Franţa.

Realitatea din evoluţia reţelei de autostrăzi din ultimii 30 de ani şi starea drumurilor actuale contrastează puternic cu promisiunile guvernului.

Datele INS arată, în ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, că peste o treime - adică 35,1% din lungimea drumurilor modernizate - şi 43,1% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită.

Din totalul drumurilor naţionale, 35% (6.176 km) sunt drumuri europene şi aproximativ 5% (889 km), autostrăzi. Din punctul de vedere al numărului de benzi de circulaţie, 11% (1.923 km) sunt drumuri cu 4 benzi, 1,6% (290 km) sunt drumuri cu 3 benzi şi 0,2% (35 km) drumuri cu 6 benzi.

În total, România are peste 9.000 de kilometri de drumuri de pământ şi aproape 18.000 de kilometri de drumuri naţionale, judeţene şi comunale de drumuri pietruite. Drumurile modernizate (circa 38.000 de kilometri) înseamnă 44% din totalul drumurilor publice din România.

Bugetul estimat al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru lucrările de întreţinere în 2020 este de 3,7 mld. lei. În anul 2019 CNAIR a avut un buget de 1,7 mld. lei. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere are în administrare o reţea de 17.700 de kilometri de străzi. CNAIR a avut în 2019 cel mai mare nivel al cheltuielilor din ultimii cinci ani. Anul trecut au fost alocaţi companiei de la bugetul de stat 5 miliarde de lei, cu mai mult de 1 mld. de lei faţă de anul anterior, când cheltuielile totale ale companiei au ajuns la circa 3,8 miliarde lei, potrivit datelor Ministerului de Finanţe.

Autostrăzile înseamnă doar 5% din drumurile naţionale şi circa 1% din drumurile publice. La sfârşitul anului 2019, România avea 866 km de autostrăzi, în creştere cu 5% faţă de 2018.

În acest moment sunt în execuţie aproximativ 290 km de autostradă, care ar urma să fie daţi în folosinţă până în 2023-2025. La finalul anului 2020 mai sunt aşteptaţi 16 km din centura Bacăului şi o parte din segmentul din A10 Sebeş - Turda, aproximativ 17 km.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi