• Leu / EUR4.9423
  • Leu / GBP5.8196
  • Leu / USD4.6194
ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Transportul feroviar câştigă teren pe măsură ce companiile doresc să reducă emisiile de dioxid de carbon

01.10.2020, 10:55 Autor: Bogdan Alecu

Costurile mai mici de transport, în special în Europa Centrală şi de Vest şi emisiile mai reduse de dioxid de carbon determină tot mai multe companii să aleagă trenul în detrimentul camionului pentru transporturile de marfă.

"Calea ferată va deveni un canal de transport din ce în ce mai important. Noi avem singurul parc din proximitatea Bucureştiului care are terminal de cale ferată cu linie electrificată, operat de Yusen Logistics. Activitatea a crescut foarte mult în ultimii ani", a declarat Sînziana Pardhan, country head, P3 România.

În cazul terminalului din parcul P3 Bucharest A1, acesta dispune de 3 km de cale ferată electrificată, privată, ce leagă platforma de reţeaua feroviară de la Chiajna. Acolo vin între 5 şi 7 trenuri pe săptămână.

"Anul trecut am dat în folosinţă o extindere a terminalului cu încă 5.000 mp de platformă, tocmai pentru a acoperi creşterea activităţii. Căile ferate vor deveni din ce în ce mai importante. Este un mod mai bun de transport al mărfii din punct de vedere al protecţiei mediului, iar pe distanţe lungi costurile sunt mai mici, a subliniat Sînziana Pardhan.

Hödlmayr Logistics Romania, a doua companie de logistică de transport auto din România, cu un business de 33 mil. euro în 2019, în urcare cu 30% faţă de anul anterior, de asemenea a investit într-un terminal feroviar. Compania dispune de o conexiune feroviară proprie, direct la sediul filialei, unde săptămânal pot fi încărcate peste 1.500 vehicule. În special, cele două uzine auto din apropiere beneficiază de amplasarea geografică bună a legăturii feroviare.

„Suntem convinşi că, pe termen mediu, sit-ul nostru va deveni un veritabil hub internaţional, de unde pot fi distribuite maşini spre vest şi spre est“, declară Tamer Sen.

Tot în acest an cei de la Daimler au făcut un anunţ cu privire la activitatea tot mai verde a uzinei de transmisii din România.

Fabrica din Sebeş, unde Daimler produce unele dintre cele mai avansate cutii de viteze din lume, va deveni „neutră“ din punctul de vedere al emisiilor în următorii doi ani. Acest lucru înseamnă că transmisiile produse acolo vor fi livrate utilizând transportul feroviar, iar componentele necesare vor fi livrate tot cu trenul. În ciuda vitezei medii de sub 20 km/h pentru trenurile de marfă, capacitatea foarte mare de transport compensează.

Martin Schulz, CEO al Mercedes-Benz România a declarat faptul că uzina din Sebeş are ambiţia de a deveni neutră din punct de vedere CO2 cel târziu în 2022 aşa cum vor fi toate fabricile congernului. Prima a fost uzina din Sindelfingen, Germania, şi ulterior exemplul va fi urmat de toate unităţile de producţie. Prima întrebare are legătură cu energia electrică - de unde provine aceasta, trebuie să provină din surse regenerabile. Mai înseamnă şi transport feroviar.

Subsidiara Daimler în România, Star Assembly, a început oficial în februarie 2019 producţia cutiei de viteze automate cu dublu ambreiaj cu opt trepte în urma unei investiţii de 250 mil. euro. Aceasta se adaugă celei de 300 mil. euro demarată în 2013 la Sebeş, când a fost lansată în producţie cutia automată cu nouă trepte.

În timp ce toată Europa mizează tot mai puternic pe transportul feroviar, în România încă se promit cioturi de autostradă, bucăţi care mai mult înrăutăţesc traficul deoarece cresc viteza pe tronsoane scurte, ceea ce duce la aglomerări în punctele următoare.

Spre exemplu, potrivit celor mai recente date, s-au reparat capital sub 500 km de cale ferată între 1990 şi 2020, în condiţiile în care doar în 1989 au fost reparaţi capital circa 600 km.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi