ZF.ro Grampet Group
ZF Transporturi

Transporturile aeriene în pandemie. Industria transporturilor aeriene este pe minus pe toate palierele: numărul de pasageri este la o treime faţă de 2019, transportul de mărfuri este în scădere cu 14%. Ce va fi în 2021?

23.12.2020, 16:50 Autor: Răzvan Botea

♦ David Ciceo, Asociaţia Aeroporturilor din România: În primul trimestru din 2021 traficul va fi în continuare scăzut, sperăm ca zborurile să se relanseze din aprilie şi în aproximativ 4 ani să ajungem la nivelul din 2019.

Transportul aerian de pasageri a scăzut în primele trei trimestre din 2020 cu două treimi prin comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2019. Astfel, în primele nouă luni din 2020 aeroporturile din România au operat zboruri pentru 6,1 mil. de pasageri, faţă de 17,7 mil. de pasageri în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).

David Ciceo, preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor din România, a spus, pentru ZF, că este de aşteptat ca scăderea să se menţină şi în primul trimestru din 2021. Din aprilie, având în vedere perspectivele de vaccinare a populaţiei, asociaţia speră ca zborurile să înceapă să se reia, însă nivelul traficului de pasageri din 2019 va fi atins abia peste 4 ani.

David Ciceo, preşedintele Asociaţiei Aeroporturilor din România: „În primul trimestru din 2020 traficul va fi în continuare foarte scăzut, sperăm ca din aprilie, mai ales datorită vaccinului, să se relanseze zborurile şi în aproximativ 4 ani să se ajungă undeva la nivelul din 2019. Există în continuare foarte multe incertitudini, foarte multe companii aeriene cu probleme, aeroporturi – 14.000 de avioane stau la sol în momentul acesta în Europa”.

Pe partea de transport de marfă, datele de la Institutul Naţional de Statistică arată o scădere de 14%, semnificativ mai mică decât scăderea din zona de trafic de pasageri. Părerea lui David Ciceo este că traficul de marfă pe cale aeriană nu a fost atât de afectat de pandemie, iar în 2021 se va vedea o creştere, datorită faptului că au crescut comenzile, evoluţie impulsionată de creşterea comerţului online.

„Au crescut comenzile pentru transportul aerian de marfă. S-a extins comerţul online şi în legătură cu comerţul de marfă noi credem că nu va scădea în 2021, se va consolida.”

În total, traficul aerian de marfă a înregistrat în România 30.135 de tone de marfă în perioada ianuarie-septembrie 2020, în scădere cu mai puţin de 14% faţă de perioada similară din 2019, când au fost transportate 34.930 de tone de mărfuri, mai arată INS.

Din totalul traficului pe aeroporturile din România, atât de pasageri, cât şi de mărfuri, aeroportul Henri Coandă din Bucureşti deţine cea mai mare pondere: aproape 1,2 mil. de pasageri în primele 9 luni din an, adică circa 19%. Primele trei aeroporturi ca trafic de mărfuri şi pasageri -  Henri Coandă din Bucureşti, Traian Vuia din Timişoara şi Avram Iancu din Cluj-Napoca - totalizează mai mult de un sfert din totalul traficului aeroportuar din România.

Traficul de pasageri pe aeroporturile româneşti înseamnă numai 1,3% din traficul de pe aeroporturile din Europa. Marea Britanie, proaspăt ieşită din Uniunea Europeană, adună 17% din traficul aerian european, în vreme ce Germania deţine 14% din traficul aerian de pasageri din Europa. Traficul de pasageri din Polonia înseamnă 2,9% din totalul fluxului de pasageri pe calea aerului din Europa.

Datele Asociaţiei Aeroporturilor din România arată că în luna noiembrie a acestui an scăderea traficului de pasageri s-a accentuat. În noiembrie, pe aeroporturile din România s-au înregistrat 253.000 de pasageri, în scădere cu 85% faţă de noiembrie 2019, când s-au înregistrat 1,7 mil. de pasageri.

„Traficul de pasageri a avut o scădere dramatică, ca număr de mişcări este la 50%, dar gradul de încărcare este foarte mic. În noiembrie, gradul de încărcare a avioanelor în Europa a fost de 30%”, a mai spus David Ciceo.

Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti a înregistrat cei mai mulţi pasageri în noiembrie – 174.000, urmat de aeroporturile din Cluj-Napoca (28.375) şi Iaşi (12.638). La polul opus, aeroportul din Tulcea nu înregistrat niciun pasager, în vreme ce în Arad au fost înregistraţi 3 pasageri în noiembrie şi în Tuzla 6, mai arată datele de la Asociaţia Aeroporturilor din România.

 

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea ZF Transporturi