Ziarul de Duminică

Ad Libitum/ de Oltea Şerban-Pârâu

Ad Libitum/ de Oltea Şerban-Pârâu

Autor: Parau Oltea Serban

24.02.2012, 00:01 139

O impresie sinceră? Ad Libitum este, aproape cu siguranţă, cel mai valoros cvartet din România la ora actuală.

Ceea ce e straniu este, în primul rând, că el nu a fost cunoscut, practic, de publicul din Bucureşti până în acest moment, deşi există de 23 de ani, fiind fondat la Iaşi.

Ceea ce este şi mai straniu este că şi dacă nu ştii istoria din spatele Ad Libitum, sau faptul că schimbarea de componenţă intempestiv apărută în cariera lor în 2011 a venit nu după dorinţă, aşa cum le spune numele, ci dintr-o cauză concretă şi tristă, timpul scurt care a trecut de când cântă împreună în această componenţă se face auzit. Nu neapărat în sensul rău.

Nu am termen de comparaţie, nu am avut niciodată în mână un disc Ad Libitum din cei 23 de ani pe care i-au petrecut în formula Adrian Berescu, Şerban Mereuţă, Bogdan Bişoc şi Filip Papa din 1988, anul în care cei patru studenţi ai Conservatorului din Iaşi s-au întâlnit la prima lor repetiţie, după care aveau să crească sub îndrumarea profesorului lor, Bujor Prelipcean, la rândul său prim-violonist într-unul dintre cele mai longevive cvartete româneşti - Voces. În 1997 Cvartetul Ad Libitum a câştigat concursul de la Evian, performanţă fără precedent până în ziua de astăzi pentru muzica de cameră românească. Au urmat înregistrări pentru casa de discuri Naxos, nominalizări la premiile Gramophone şi concerte în cele mai renumite săli ale lumii, printre care Concertgebouw din Amsterdam, Salle Cortot din Paris sau Konzerthaus din Berlin. Totul până în vara trecută, când primul violonist Adrian Berescu a pierit într-un accident rutier.

După pierderea colegului lor, Cvartetul Ad Libitum a ales să îi păstreze vie memoria, invitându-l pe violonistul Alexandru Tomescu să li se alăture. Mulţi dintre cei aflaţi în sală la concertul de la Bucureşti al cvartetului din această iarnă se aflau în situaţia mea. Nu ascultaseră Ad Libitum înainte.

Primul concert bucureştean în noua formulă a cvartetului Ad Libitum a avut în program pe lângă două cvartete din repertoriul clasic - Haydn şi Beethoven - şi o lucrare mai rar auzită, cvartetul Voces Intimae de Jean Sibelius. Auzind cvartetul Ad Libitum în noua formulă, Alexandru Tomescu, Şerban Mereuţă, Bogdan Bişoc şi Filip Papa te încântă capacitatea de a nuanţa, diversitatea, culorile, deşi efuziunile temperamentale ale primului violonist te pun în faţa unei dileme - atunci când intri într-un cvartet, mai ales în poziţia de prim violonist, trebuie să te adaptezi unei formule egalitariste, sau poţi să-ţi asumi rolul de motor al formaţiei ?

Greu de răspuns, cel puţin în acest moment. Pe toţi îi leagă indiscutabil pasiunea pentru muzică. În privinţa lui Alexandru Tomescu, acesta declara reporterilor nelipsiţi la evenimentul lansării sale în postura de violonist de cvartet : «Am început să descopăr plăcerile muzicii de cvartet. Este o lume cu totul aparte, foarte diferită de tot ce am făcut până acum în domeniul muzicii de cameră, foarte diferită de trio, foarte diferită de duo cu pian. Am găsit nu doar o armonie la care puteam doar să visez, ci nişte prieteni adevăraţi alături de care voi avea foarte multe lucruri de făcut.»

După un prim turneu în Olanda, ansamblul se pregăteşte să exploreze noi teritorii ale muzicii de cameră, propunându-şi să aducă muzica de cvartet în topul preferinţelor melomanilor din România. Cine nu a ajuns la Sala Radio în 17 februarie va putea asculta Cvartetul Ad Libitum pe 22 aprilie la Ateneul Român. Mai multe detalii despre ansamblu, puteţi găsi pe pagina lor de Facebook, http://www.facebook.com/AdLibitumQuartet.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO