Singurul lucru dur pe care l-a făcut vreodatăLeo a fost că ne-a pus în braţe un oximoron cumplit - Leo dispărut,Leo plecat, Leo absent... - şi ne-a lăsat să ne descurcăm cu el cumom putea. De ce este atât de absurdă această plecare a lui? Nupentru că nu era o fiinţă omenească, tributară, deci, finalului, cipentru că era tot numai spirit şi vioiciune, zâmbet şi inteligenţăscăpărătoare şi nu ţi-l puteai închipui vreo clipă lâncezind orinegândind. Era o prezenţă şi, cu el alături, totul părea elegant şiexplicabil. Avea acel wit atât de rar astăzi, care reuneşteumorul şi sarcasmul, ingenuitatea şi spiritul elevat. Era cel maivaloros critic de film din România, mai mult decât erudit,seducător, sclipitor, fantastic de amuzant, dialogând superb pemarginea oricărui film ar fi văzut, indiferent de ce calibru.Pentru că Leo ştia să ridice la înălţimea spiritului său nu filmul,ci textul, privirea asupra lui, aplicată cu un fler imbatabil, oexperienţă fabuloasă şi, mai ales, cu o generozitate ieşită dincomun.
Tocmai cultura lui imensă, educaţia ireproşabilă şi firea atât defermecătoare îl făceau să fie total lipsit de orice trivialitatesau gomă, să fie opusul diametral al snobilor, pompoşilor şiîncuiaţilor. Cu Leo puteai vorbi despre orice, de la folosireadefectă, cotropitoare, a lui "decât" şi "ca şi" la culori, pisici,trandafiri, poze, copilărie, sunete, curcubee. Cred că, dacă mi-aşfi învins timiditatea, ar fi fost unul dintre puţinii cu care aş fiputut vorbi în voie, poate chiar pe malul unui râu, într-odupă-amiază aurie, aliseisme... despre Latitudine, Longitudine,iepuri albi, purcei cu piper, grifoni şi Păsări-Dodo, întrebându-măserios dacă "Găsesc ce-mi place e totuna cu Îmi place ce găsesc"(dacă găsiţi vreodată textele lui şi poeziile traduse de el pentrunumărul din Secolul 20 dedicat lui Lewis Carroll, citiţi-le, sunt ominunăţie). Nu întâmplător proiecţia oferită prietenilor de ziualui a fost Unchiul meu, de Tati, un film care avea aceeaşidelicateţe din care era plămădit Leo.
Avea vocaţia prieteniei, era o poezie de om, un lord contemporanmanevrând zâmbitor Twitter-ul şi Facebook-ul. În noaptea de 8 spre9 aprilie 2011 a căpătat, într-un mod atât de crud, tinereţe fărăbătrâneţe şi viaţă fără de moarte. Însă chiar şi despărţirea de ela fost lipsită de orice accent macabru ori de cea mai micăstridenţă, ba chiar a fost plină de graţie, compusă din câtevalucruri delicate aşa cum el şi-a dorit, datorită câtorva oamenidragi, animaţi de prietenie adevărată şi ajutaţi, fără îndoială, deo adiere îngerească. Acolo, printre florile, fotografiile şimelodiile dragi lui, părea că spiritul lui Leo se află undeva, înpreajmă, privindu-ne cu zâmbetul lui inimitabil şi spunându-ne:"Hai, nu vă mai necăjiţi atât, mai bine, uite, să vă povestesc undeam făcut poza asta..." Şi mi-a venit în minte, sau mai curând însuflet că, aşa cum spunea Cocteau despre Cinema: "Filmul e un visvisat de mai mulţi oameni în acelaşi timp", Leo a fost un vis visatde mai mulţi oameni în acelaşi timp, de toţi cei care au avutonoarea să-l cunoască şi să-i fie dragi. A fost odată Alex. LeoŞerban...
De mâini micuţe - şi, vezi bine,
Nici sârguinţa nu-i prea mare,
Nici iscusinţele depline.
Supusă acum, închipuirea însoţeşte
Pe cea din vis născuta - parcă o vede aievea -
Cu stranii păsări şi jivine cum grăieşte,
Năzdrăvănii şi şotii împreună depănând,
Voioşi cârmim barca spre casă-
Căci soarele e-n asfinţit.
Copilărescul basm şi-l pune
Lângă curatele-ţi visări, ce amintirea
Cu vrajă împleti-n cunune-
Ca pe un pat mănunchi de flori, ce-un călător,
Pe-ndepărtat meleag, stătu cândvas-adune.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels