Nu ştiu mulţi oameni cu o capacitate de muncă mai mare sau măcar asemănătoare cu a lui Octavian Andronic, cel care semnează ANDO. Numele omului despre care scriu câteva rânduri acum, ajuns la venerabila vârstă de 70 de ani (peste câteva săptămâni mai exact), s-a aflat printre numele cele mai vehiculate, decenii la rând, cât presa era cea care cucerise lumea, adică tipărită. Acum presa care domină este online, cealaltă e muribundă, şi odată cu ea s-au schimbat oamenii. Unii rezistă şi în noile împrejurări, cum este cel despre care vorbim, Octavian Andronic.
Un ziarist vechi, matusalemic, deloc „expirat”, care continuă să lucreze, zi de zi (nu asta înseamnă ziarist?), după decenii de publicistică. A lucrat la Informaţia Bucureştiului din 1969, pe care a transformat-o în decembrie 1989 în Libertatea. A rămas aici până a apărut grupul Ringier, care a cumpărat ziarul. A mai lucrat în paralel la alte ziare sau posturi de televiziune. A creat agenţia de presă Amos News, care rezistă de mai bine de un deceniu şi difuzează ştiri tuturor publicaţiilor din ţară. A ocupat posturi de conducere, dar a fost şi slujitor al condeiului, şapte zile pe săptămână. Adică s-a ocupat şi de munca grea. Scrie zilnic un editorial şi aproape zilnic semnează o „andografie”, adică, altfel spus, o caricatură.
Despre talentul lui de caricaturist vorbim acum, înaintea unui nou vernisaj – „ANDO XXXX 1973-2015. Grafică satirică şi carigrafie.” Patru decenii de prezenţe pe simeze. Ando are şi talent de caricaturist. Când nu scrie, desenează. De multe ori îşi însoţeşte editorialele cu desene. Cu foarte multe dintre aceste caricaturi/ desene a deschis expoziţii. Sau le-a publicat în albume. Desenează în orice mediu, pe hârtie sau online. A fost cel care a introdus pe posturile noastre de televiziune caricatura care se desăvârşeşte în faţa ochilor noştri – am fost martor când a lansat o asemenea rubrică la Protv, în urmă cu aproape două decenii, televiziune unde mai susţinea şi un talkshow. A marcat ultimele două decenii prin ANDOgrafia zilei şi un VIDEOCAROON care face din desenul satiric un veritabil show, prin procedee computerizate.
Mai toate desenele sale sunt satirice, inspirate de tot ce ne înconjoară şi, slavă Domnului, i se oferă subiecte cu duiumul! Cu mai toate deschide expoziţii.
Între prima sa expoziţie („Nu râdeţi, tovarăşi! Zâmbiţi!”) găzduită de foaierul teatrului Tănase, în 1973, şi cea care se va deschide marţi 15 martie la Galeriile Orizont, au trecut – nu se ştie cum – peste patru decenii! Aşa se explică cei patru „X” pe care ANDO i-a plasat pe afişul şi albumul său, întâi la expoziţia din urmă cu trei ani, acum şi la cea din 2016, cu intenţia „perversă” de a stimula şi interesul celor pasionaţi de trei X, deşi aceştia din urmă nu vor avea prea multe motive de satisfacţie. Doar dacă în sinea lor fac o paralelă între politică şi... pornografie – ceea ce, să recunoaştem, nici nu este prea greu.
Artist prolific şi polivalent, ANDO s-a bucurat în toată perioada de care amintim de aprecieri din partea criticilor de specialitate, precum şi din aceea a comentatorilor avizaţi ai actului de cultură. Iată câteva „mostre”:
Grigore Arbore: „Majoritatea caricaturilor lui Ando sunt articole sintetice, scrise de un gazetar cult şi inteligent, informat şi mereu în «priză». Ele îl recomandă ca pe una dintre prezenţele cele mai semnificative în grafica noastră actuală.”
Răzvan Theodorescu: „În Andografiile sale politice este numitorul comun al unui demers absolut remarcabil, aşa cum trebuie să fie un caricaturist de talie.”
Daniel Nicolescu: „Personaj arhicunoscut publicului nostru, desenator de talent, cu linie epurată şi dinamică, graficând moravuri politice actuale sau tare umane eterne, la mai multe televiziuni şi jurnale scrise, ANDO este, de multă vreme, surprinzător mai ales prin poantele sale, prin raţia de umor inspirat, pe care ne-o oferă.”
Tudor Octavian: „Caricaturile lui ANDO au viaţă, sunt studiul monografic şi comedia unei umanităţi perturbate.”
Mergeţi să vedeţi noua expoziţie a lui ANDO pentru o cură sănătoasă de râs şi de hrană. Va fi deschisă vreme de două săptămâni, până în 26 martie între orele 10-18.
FOTO:
1. Afişul expoziţiei
2. Coperta albumului publicat cu acest prilej (albumul se găseşte de vânzare la expoziţie)
3. Cele mai recente şase caricaturi ale autorului (nu se găsesc în expoziţie!): Big Fater, Desţelenire, Fabrica de stil, Integrare în absolut, Promotori şi adepţi, Sensul vieţii