Ziarul de Duminică

Anul Dragonului şi cei trei D/ de Daniel Nicolescu

Anul Dragonului şi cei trei D/ de Daniel Nicolescu

Autor: Daniel Nicolescu

10.02.2012, 00:08 332

În 2011, piaţa de artă a ieşit basma curată din criza financiară generalizată. Multe capodopere au atins preţuri de vânzare de ordinul zecilor de milioane de euro, configurând astfel un spaţiu liniştitor, sigur, pentru protejarea investiţiilor. Ce ni se pare interesant este că, privind statisticile, se poate observa că majoritatea cumpărătorilor au provenit din Rusia, China, Statele Unite şi Orientul mijlociu, în vreme ce vânzătorii au fost recrutaţi din spaţiul european, acolo unde criza a lovit cel mai tare.

Sunt, deci, europenii, marii "producători" ai pieţei? Nici vorbă! Ei sapă într-un tezaur forţamente limitat (cel al artei clasice sau moderne) şi îl risipesc. Din păcate, acest trend nu se respectă şi în privinţa artei şi artiştilor tineri şi emergenţi, adică proveniţi din acea zonă care poate garanta viitorul pe termen nelimitat. Aici, "producătorii" sunt artişti din China (preponderent), dar şi din alte spaţii orientale şi extrem orientale (din India până în Coreea). Ceilalţi - europenii, cu precădere - navighează la voia întâmplării şi ghidându-se după flerul personal sau al galeriilor care le administrează opera.

La noi, singura licitaţie dedicată artiştilor tineri şi contemporani (la Artmark), în toamna anului trecut, a înregistrat scoruri dezolante (de la preţuri la numărul de loturi căzute sub ciocan), care vorbesc despre lipsa aproape totală de apetit a investitorului în artă român pentru valorile neconsacrate. Cât despre galerii, ce să mai vorbim! Marii maeştri în viaţă, de la Sorin Ilfoveanu la Ştefan Câlţia, ajung (când ajung!) la sume de maximum 10.000 de euro pentru o pânză. Sigur, comparaison n'est pas raison, dar nu pot să nu menţionez, cu titlu de amuzament, faptul că frapiera pentru şampanie care i-a aparţinut lui George Washington s-a vândut, la Christie's, anul trecut, cu 782.500 de USD!

La modul general însă, pe pieţele din Liga I a artei, cumpărătorii cu bani, sfătuiţi de profesionişti avizaţi, nu şi-au selecţionat achiziţiile doar după criterii de nume, ci şi pe baza altor indici care contează, de la importanţa istorică a piesei la "prospeţimea" ei pe piaţă, şi de la provenienţă la format şi la virtuţile sale decorative. Achizitorii nu îşi plasează însă banii doar în segmentul de calitate muzeală, ci şi în acele opere care, pur şi simplu, le plac sau le stârnesc interesul pur subiectiv. Iar anul trecut, regula celor trei D (datorie, deces, divorţ) a funcţionat mai bine ca niciodată, vezi de pildă succesiunea lui Liz Taylor, care a totalizat, la Christie's, o sumă de 156,8 milioane de dolari.

Trebuie spus că tonului triumfalist şi categoric cu care am început acest articol, ar trebui să i se pună, totuşi, o surdină. La nivelul pieţei de obiecte artistice cu valoare medie, sub 30.000 de euro, adică o zonă în general stabilă şi care asigura prosperitatea galeriilor fără pretenţii înalte, Europa a fost lovită de tsunami. În Italia, bunăoară, numeroşi negustori s-au văzut siliţi să-şi închidă magazinele (într-o proporţie încă neatinsă în ultimii ani), iar casele de licitaţie din Peninsulă au anunţat scăderi semnificative ale nivelului de vânzări.

În aceste condiţii, la ce ne putem aştepta în 2012? Majoritatea specialiştilor prevăd, pentru Anul Dragonului, o serioasă consolidare a Chinei în postura de lider absolut al pieţei de artă. Nu doar din punctul de vedere al sumelor puse în joc, ci şi din acela al maturizării şi al unui spirit de selectivitate mai accentuat decât în perioada de frenezie 2009-2011. Ceea ce, până la urmă, poate părea o contradicţie în termeni.

Oricum, dacă se va înregistra o schimbare, aceasta va veni nu din modificarea locurilor pe podium în clasamentul vânzărilor (China, SUA, Marea Britanie), ci din impactul pe care-l va avea comerţul on-line, care e pe cale să explodeze. Deocamdată e lipsit de transparenţă şi de securitate, ceea ce, pe piaţa de artă, contează chiar mai mult decât în alte domenii, dar presiunea domeniului ingineriilor financiare (interesate acut de diversificarea portofoliilor de active) va prevala, cu siguranţă, făcând din internet marele Dragon al viitorului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO