Ziarul de Duminică

Arhitectul care construieşte şi după moarte/ de Ziarul de duminică

Arhitectul care construieşte şi după moarte/ de Ziarul...

Autor: Ziarul de Duminica

12.08.2016, 00:00 63

Gijs van Hensbergen

Gaudi

Povestea unui geniu solitar:

inspirat, imprevizibil, generos şi unic

Editura Baroque Books & Arts


Colecţia savoir-vivre. Traducere din limba engelză de Radu Paraschivescu.

Gijs van Hensbergen este profesor de arhitectură şi autorul lucrărilor Art Deco şi Taste of Castile.
„Gijs van Hensbergen a reuşit să pătrundă în esenţa vieţii lui Gaudí şi să conceapă o devăvârşită biografie multistratificată.” – Anthony Symondson, Catholic Herald

Operele lui Gaudí, acum atât de departe de creatorul lor, ne întâmpină ca şi cum s-ar fi înălţat singure spre cer, aşa desăvârşite cum sunt. Sub specie aeternitatis, pline de elitism dezinvolt şi inevitabil umane.
Fără îndoială, cel mai cunoscut arhitect al tuturor timpurilor, un Leonardo al secolului XX – sau apoteoza artistului ca inventator. Gaudí. O imaginaţie formidabil de fertilă, care a dinamitat canoanele timpului cu o grijă pentru detaliu foarte japoneză, cu o religiozitate profundă extrem de catolică şi cu infinite jocuri de alb.

„Puţini artişti au influenţat felul în care percepem un oraş atât de complet cum  a făcut-o Gaudi. Şi puţini arhitecţi s-au dovedit atât de emblematici pentru propria lor cultură. Gaudi, Barcelona şi Catalonia au fost - şi sunt şi astăzi - în cea mai strânsă legătură.

Reputaţia lui Gaudi s-a răspândit încetul cu încetul, transformându-1, fără îndoială, în cel mai cunoscut arhitect din lume. Moştenirea lui arhitecturală e onorată pretutindeni, în Japonia şi Coreea, în Germania şi America Latină. Un admirator nipon îşi declara uimirea că, deşi opera lui Gaudi e prezentă în muzeele japoneze, în Barcelona ea face în continuare parte din fibra intimă a oraşului. Poate că adevărata atracţie a lui Gaudi constă în însăşi accesibilitatea lui. Unele dintre operele lui au o banali­tate disneyană, însă, la apogeu, creaţia sa este deopotrivă senzuală şi de o profundă simplitate. Arta pentru toţi e, în acelaşi timp, generoasă şi umană. Iar arhitectura lui Gaudi e din nou în vogă.

Gaudi este o personalitate deosebit de contemporană – inte­gratoare, spirituală  şi uluitor de originală. Se poate spune că, la vremea lui, a fost un ecologist: ca să-şi creeze construcţiile, a reci­clat ţigle şi plăci de ceramică sparte, vase de lut sau de faianţă, jucării ale copiilor, ace vechi ale războaielor de ţesut, fâşii metalice pentru legarea bumbacului, arcuri de pat şi interioare calcinate de cuptoare industriale.

Aidoma unui Leonardo de secol douăzeci, Gaudi este apoteoza artistului ca inventator. Formidabil de fertilă, imaginaţia lui a dinamitat clasicele manuale prăfuite. Darul lui Gaudi a fost capacitatea uluitoare de a-şi imagina o clădire şi de a o transpune apoi în realitate. Făcând aceste lucruri, el a creat o tipologie emi­namente nouă.

Unii consideră opera lui Gaudi greu de înţeles şi se feresc să-i recunoască generozitatea stilului. Insă chiar dacă pentru aceşti oameni turnurile lui prezintă simptomele dezintegrării iminente, Gaudi va atrage întotdeauna categorii diferite de public. Grija pentru detaliu este foarte japoneză, iar religiozitatea lui profundă e extrem de catolică – cu toate acestea, strălucirea structurală a podurilor şi a mansardelor lui albe are o puritate calvină.

Iar Gaudi construieşte mai departe – de dincolo de mormânt. Dumnezeu i-a fost  principalul protector şi, potrivit lui Gaudi, a avut tot timpul din lume. Aşteptase sute de ani pentru ter­minarea catedralelor din Chartres şi Sevilla. Prin comparaţie, încă o sută cincizeci de ani, pentru Sagrada Familia, nu aveau să însemne foarte mult.

Însă toate acestea urmează să se schimbe. Se estimează că Sagrada Familia va fi terminată în jurul lui 2030, cu condiţia ca fluxul constant de donaţii să nu sece.

Deşi arhitectura lui Gaudi este o carte deschisă, personalita­tea lui, ca însingurat „preot al frumuseţii” Barcelonei, a fost dintotdeauna mult mai puţin accesibilă. Gaudi rămâne o enigmă, ultimul mare artist modern care se sustrage privirii biografului.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO