Ziarul de Duminică

Arta costumului

Arta costumului
06.06.2008, 20:00 355

Intr-o vreme cand predominau albumele si studiile despre portul popular romanesc - spectaculos si admirabil, dar nu unicul in aceasta tara in care exista, de secole, o societate urbana bine inchegata, ce dezvoltase reguli comportamentale si costumiare de care se tinea, cu strictete, seama - Adina Nanu a avut curajul sa afirme, cu dovezi irecuzabile, importanta acestei societati urbane in dezvoltarea culturii si civilizatiei locale. Pe atunci, la noi, nu se auzise inca de istoria mentalitatilor decat in cercul restrans al specialistilor, dar Adina Nanu destelenea calea celor de mai tarziu printr-o istorie universala a modei si costumului. In unele privinte, demersul ei era empiric, dar stabilea cateva traiecte utile in domeniu. Ideea majora a volumului era elocvent subliniata: costumul este arta.
La un interval de 32 de ani, cartea Adinei Nanu este reeditata acum de Noi Media Print, in conditii grafice de exceptie si cu ilustratia majoritar in culori. Este regretabil ca noua editie nu a beneficiat de o prefata si nici macar de precizarea, pe foaia de titlu, ca este vorba de "Editia a II-a, revazuta si mult adaugita", asa cum se proceda altadata.
Cercetarea anterioara se oprea la anii '70 ai secolului XX, in vreme ce actuala editie merge pana la zi si reproduce piese din colectiile lansate de marii creatori Yves Saint Laurent, Kenzo, Calvin Klein, Pierre Cardin, Paco Rabanne, Nina Ricci, John Galliano, Jean Paul Gaultier. Aici trebuie atrasa atentia si asupra unor imagini cu staruri din film sau din muzica usoara care in anii '80 nu ar fi putut fi reproduse intr-o carte "serioasa": asa apar, mai mult sau mai putin dezbracate, Mae West, Marlene Dietrich, Marilyn Monroe, Brigitte Bardot, Humphrey Bogart, The Beatles, Madonna, Sharon Stone. Dar sunt prezenti si conducatori de stat, care nu si-ar fi putut gasi locul intr-un volum din anii '60-'80 decat, eventual, in lucrari de politica, si aceasta cu aprobari speciale. Astfel, pentru a ilustra fastul incoronarilor, sunt inserate portretele Reginei Maria a Romaniei si acela al Reginei Elisabeta II a Marii Britanii, iar pentru anii de razboi, uniformele militare purtate de Adolf Hitler sau de maresalii sovietici; nu sunt eludati nici greii ani ai "epocii de aur" reprezentati chiar de promotorii lor, cuplul Elena si Nicolae Ceausescu.
Posesoare a unui bogat "muzeu imaginar", autoarea subsumeaza fiecare etapa din istoria costumului cate unui mare curent artistic dominant in epoca. In acest fel, ea evidentiaza faptul ca istoria artei poate deveni, la o cercetare atenta, istoria costumului. Pentru a fi intelese cat mai bine fiecare dintre modele lumii pe care le comenteaza alaturi de bogata iconografie oferita de istoria artei universale, Adina Nanu insereaza si propriile schite, care expun, sintetic, silueta fiecarei regiuni si a fiecarei epoci, incadrata in forme geometrice. Aceasta impletire a teoriei cu practica face din lucrarea Adinei Nanu o opera vie, in care cititorul gaseste trimiteri la obiecte concrete, ce pot fi oricand cercetate cu de-amanuntul, atinse si intoarse pe toate fetele pentru a se convinge de veridicitatea afirmatiilor.
Colectia personala de costume a constituit un material de studiu de prima mana. Cercetand croiul, textura, stilul fiecarui vesmant, autoarea a putut trage concluzii ce i-au fost utile la redactarea cartii.
Volumul de fata este, fara indoiala, cartea vietii autoarei. Schimband registrul si pastrand proportiile, am putea-o asemui cu Firele de iarba ale lui Walt Whitman, mereu adaugita si slefuita pana la pefectiune, chiar daca nu a ajuns, inca, la cele noua editii ale poetului american. "Arta, stilul si costumul" sunt "firele de iarba" ale Adinei Nanu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO