Ziarul de Duminică

Arta la zid

Arta la zid
15.09.2006, 13:39 84

Ion Barbu se numara printre fericitii romani care nu mai au nevoie de nici o prezentare. Fiecare caricatura a lui, fiecare colaj, happening, album ori coperta de carte care ii ies din maini poarta o amprenta inconfundabila. Talent plus originalitate plus nonconformism plus bun gust. Marca Ion Barbu.
Ideile novatoare, "trasnite" ale artistului au facut din Petrila (un orasel necajit, gri-posomorat, ca atatea alte "citadele" ale comunismului defunct) un loc plin de culoare, un punct care pulseaza pe harta culturala a tarii.
Doua nume fac gloria Petrilei de ieri si de azi. Unul este al lui Ion D. Sirbu, scriitorul roman cu cea mai spectaculoasa cariera postuma, autorul romanului Adio, Europa! si al Jurnalului unui jurnalist fara jurnal. Celalalt este al lui Ion Barbu, care practica, de ani buni, cea mai frumoasa forma de omagiere artistica a lui Sirbu din cate se pot inchipui: ii citeaza propozitii si fraze intregi, cuvinte cu lapidaritatea si expresivitatea aforismului, plasandu-le, virtualmente, in spatiul public petrilean: pe ziduri de institutii, pe firme de carciumi, in cele mai neasteptate locuri din urbea necajita si posomorata.
Frumosul din Petrila Adormita se intituleaza cel mai nou album al lui Ion Barbu, in curs de aparitie la Editura Curtea Veche si integrat in tetralogia Petrila - Periferia culturala europeana. Pe formatul lozincilor comuniste care impanzeau, altadata, orasele patriei (vi le mai amintiti?), artistul "panoteaza" spatii si institutii locale, case aflate in diferite faze de degradare, dandu-le un aer socant, suprarealist. Montajele, colajele sunt spectaculoase, Ion Barbu exploatand la maximum resursele de expresivitate ale asocierilor. O carte de recitire, o lectura vie si proaspata a "celui mai iubit dintre petrileni".
Un alt experiment al artistului a avut o desfasurare tipic romaneasca. Selectand versuri de mare frumusete din creatia poetilor nostri importanti si plasandu-le, de asemenea - dar nu la modul virtual, ci real - in spatiul public petrilean, Ion Barbu si colaboratorii sai au starnit mania proletara a factorilor de raspundere din oras, in frunte cu primarul Paducel si viceprimarul Rascolean (nu radeti!).
Pusa pe zid de Ion Barbu, arta a fost pusa la zid de autoritatile locale, care si-au indeplinit cu cerbicie misia de aparare a cosmeliilor petrilene.
Antologia poeziei romanesti la zid (recent aparuta la Editura Polirom) nareaza, in texte si imagini deopotriva, palpitanta poveste a infruntarii cu primarul Paducel si viceprimarul Rascolean, care, astfel, devin niste memorabile personaje literare (fie ele si negative).
In ce-l priveste, refugiat din realitate in spatiul virtual (ca orice creator caree se respecta), Ion Barbu ne ofera o noua expozitie, Colonia Rasa-Plansa, cu desene ilustrand lirica romaneasca si, pe de alta parte, caricaturi datorate unor artisti de notorietate.
Autoritatile petrilene au procedat corect si responsabil. Trebuie sa fim in continuare cu ochii pe Ion Barbu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO