Ziarul de Duminică

Arta si ADN

Arta si ADN
13.04.2007, 17:18 41

Memorie, identitate si performativitate, coduri ale vietii si ale mortii: expozitia lui Christian Paraschiv, inaugurata la Muzeul National de Arta Contemporana, Galeria Etaj 3/4 (TNB), ofera publicului bucurestean - de aceasta data sub chipul unei retrospective - o a doua intalnire cu prezenta si manifestul artistului stabilit inca din 1986 la Paris, dupa personala din decembrie 2002, de la Galeria Simeza.

"Pentru mine, arta este un act de cunoastere, o modalitate de a cunoaste lumea si propria mea personalitate. Aceasta si asigura independenta artistului. Nu suntem in competitie cu altii, ci cu noi insine. Evolutia artistului conduce la realizarea propriei unicitati existentiale. Existenta cotidiana a artistului se reflecta in opera sa ca intr-o oglinda." Personaj dificil de vizitat (in scris), circumscris (local) generatiei '80, Paraschiv porneste de la o ecuatie simpla: arta ca expresie a dimensiunii unice a fiintei, ca extensie genetica a sinelui. Anii debutului sau erau familiarizati si cu "explorarea realista a umanului ca dimensiune biologica sau ca drama personala in raport cu societatea" (Alexandra Titu), si cu "un fel de interiorizare a demersului de tip pur experimentalist", viziunea estetica mutandu-si accentul dinspre zona prospectiva catre una retrospectiva sau introspectiva (Magda Carneci). In cazul lui Paraschiv, interesanta este constanta reformulare a discursului vizual, potrivit unor axe majore si cumva in ciuda deconcertantului eclectism al expresiei, caci in atelierul lui isi fac deopotriva loc pictura, grafica, fotografia, obiectul, instalatia, cartea de artist si performance-ul.
Trei sunt ciclurile de lucrari ce structureaza aceasta retrospectiva: Bio arta - History line - Le noir est la couleur du langage. Pentru Paraschiv, corpul & pielea devin in anii '90 mai mult decat comune teme de reflectie: ele catalizeaza o energie creativa ridicata la rang de manifest artistic. Pe scurt: zeci de scanari succesive ale corpului, de multe ori cu zoom-uri spectaculoase, si translari ale imaginilor din registrul digital in cel obiectual, prin imprimarea pe piele sintetica, produsa in propriul laborator, ca urmare a unui procedeu initiatic si dureros de prelevare si cultivare a esantioanelor de piele. Bio arta. Versiunea infografica semnata de Paraschiv presupune imprimarea imaginilor dermei sale pe dublul ei. Aceasta obsesiva explorare a patrimoniului genetic si dezvaluirea publica a ADN-ului, tolerata de lege doar in masura in care experimentul este operat pe propriul corp, dar inca supusa presiunilor etice, este privita de artist drept paradigmatica concluzie a artei in turbulenta epoca a revolutiilor tehnologice, a reproductibilitatii si a fabricarilor in serie. History line include 9 carti (realizate de artist intr-un tiraj de 20 exemplare), ce inregistreaza pasi pregatitori ai proiectului Pielea/ Corpul (initiat inca din 1995), meditatii asupra mortii (pornind de la fotografii ale anilor 1920, ready-made-uri culturale) si documentarea unor performances. Dintre sutele de decantari vizuale, si in expozitie atentia este focalizata pe prezenta si performanta corpului artistului, obiectele expuse fiind simple desi ispititoare ramasite ale unor actiuni trecute. Ele participa tacut la memoria evenimentului - fie el procesul de cufundare in carbune ori de mumificare simbolica prin plumb, "performances" din anii 2000, prinse sub titlul Negrul este culoarea limbajului si proiectate in expozitie - si marturisesc (de)constructia intimitatii, a identitatii si a contextului social.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO