Ziarul de Duminică

Artistul şi Puterea. În sfârşit, catalogul!/ de Stelian Ţurlea. GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Autor: Stelian Turlea

05.04.2013, 00:07 560

Centrul Cultural Art Society organizează un eveniment deosebit de relevant pentru contextul politic în care s-a dezvoltat arta românească postbelică: lansarea albumului „Artistul şi Puterea. Ipostaze ale picturii româneşti în perioada 1950- 1990”, luni, 8 aprilie 2013, ora 12:00, Sala Atrium a Bibliotecii Naţionale a României, Bulevardul Unirii Nr. 22. Albumul*) care întregeşte expoziţia „Artistul şi Puterea. Ipostaze ale picturii româneşti în perioada 1950-1990”, desfăşurată în perioada 27 septembrie – 2 decembrie 2012 la Biblioteca Naţională a României. În cadrul evenimentului, vor fi lansate Catalogul şi Dosarul expoziţiei şi va fi difuzat în premieră filmul documentar omonim, realizat de TVR.

Catalogul este o lucrare colectivă. Principalii autori, Ruxandra Garofeanu, Dan Hăulică, îşi prezintă alocuţiunile din septembrie, de astă dată mult mai elaborate.

Textele le aparţin Ruxandrei Garofeanu, lui Dan Hăulică, Florica Cruceru, Adela Mara, Iulian Pleştiu, Horaţiu Lipot. Fotografii sunt realizate de Ioana Iepureanu, Ioana Biţin, Veronica Dăniclă, Valeriu Grama. Conceptul de grafică aparţine Atelierului de grafică.

Expoziţia de anul trecut a fost, fără dubiu, o enormă reuşită. „De la imagine la realitatea, totul a speriat de la început – măturiseşte domana Ruxandra Garofeanu. Înfruntam decenii în care producţia artistică abundentă se confruntă cu valoarea! A fost o selcţie mult mai exigentă decât îşi închipuie lumea, confraţii critici şi istorici.(...) După ce ne-am limpezit asupra lucrărilor selectate, vreo 650, pentru că ne raportam la patru decenii de activitate, am început panotarea.(...) Ştiu că au existat riposte. Totul se bazează pe pro şi contra. De data asta m-am contaminat de contingent, am coborât în Bolgii, ca să aflu secretul acestei tinereţi fără bătrâneţe, ce se datorează unei înfruntări neobosite, a luptei Îngerului cu Iacob, a unei neobosite încrederi că adevărul va ieşi întotdeauna la suprafaţă, ca uleiul deasupra apei.” „Dacă am izbutit ceva cu expoziţia – adaugă academicianul Dn Hăulică -, şi eu cred că era nu numai legitimă, dar şi profund necesară, am izbutit la nivelul aşteptărilor care ne depăşesc pe noi ca inşi, mărunţi făptuitori ai evenimentului, dar şi destinatari întru viitorime, bucuroşi de ceea ce ni s-a dat să împărtăşim.”

Tablourile reproduse în album sunt însoţite de informaţii succinte despre artistul plastic, uneori despre cariera lui, punctată cu aprecieri ale confraţilor sau ale criticilor de artă. Informaţii care, la capătul celor peste 400 de pagini ale albumului, devin o adevărată istorie a picturii româneşti în perioada 1950-1990, extrem de necesară, nu numai întrucât lipseşte. O adevărată recitire a picturii acelor ani, „cu ochii spălaţi de zgura prejudecăţilor, impuse de realismul socialist”.

„Noi, la Atelierul de grafică – se confesează şi Anna Ciepiela (Anna Ciepiela e poloneză, a studiat teoria şi practica editării în Cracovia -Universitatea Iagielona, şi-a scris licenţa despre design de carte în România. Din 2011 s-a mutat în Bucureşti şi de atunci lucrează la Atelierul de grafică) -, am avut de pregătit catalogul expoziţiei. Nu a fost totuşi un catalog obişnuit - lucrarea trebuia să răspundă mai multor cerinţe, trebuia să arate şi modul de gândire al expoziţiei, felul în care curatorii ei au gândit-o, şi trebuia să fie în acceaşi timp şi o enciclopedie inedită a picturii româneşti. Munca la acest catalog nu a fost tocmai uşoară, dar poate nu este loc aici să vă povestesc despre asta. Tiparul a ieşit ca de obicei, adică nu prea bine. Am petrecut cu această lucrare două luni de zile. Dintr-un punct de vedere a fost o mare plăcere pentru mine: să petrec aşa de mult timp printre materialul ăsta fabulos, descoperind o latură a României de care habar n-aveam, adevărata panoramă a picturii contemporane, compoziţii şi alăturări cromatice de neimaginat. M-am obişnuit cu titlurile pentru toate 600 de lucrări, le ştiam pe de rost, la fel şi artişti, iar vieţile unora mi-au rămas în minte până acum.”

Dosarul, care va fi lansat şi el la 8 aprilie, e un fel de making of, adună opinii ale vizitatorilor din cartea de sală, dar şi interviuri luate de Iolanda Malmen Ruxandrei Garofeanu, lui Dan Hăulică şi lui Paul Gherasim, cei care au selectat şi grupat lucrarile pentru expoziţie, enumeră piedicile, dificultăţile colaborării cu muzeele, lipsa dorinţei oficialilor de a coopera etc.

Mai există şi un film documentar consacrat expoziţiei „Artistul şi Puterea”, care va  fi difuzat în cadrul emisiunii „Rezistenţa prin cultură”, pe TVR2, în luna aprilie. Documentarul e realizat de Ion Cristodulo şi are 52 de minute din care vor fi vizionate, în premieră, 5 minute , la evenimentul din 8 aprilie, pe ecranele celor 2 televizoare din Atrium-ul Bibliotecii Naţionale.

 
 

*) Ruxandra Garofeanu, Dan Hăulică, Paul Gherasim – Aristul şi puterea. Ipostaze ale picturii româneşti în perioada 1950-1990. Un patrimoniu mememorabil. 600 de opere. Centrul Cultural Art SocietY. Texte – Ruxandra Garofeanu, Dan Hăulică, Florica Cruceru, Adela Mara, Iulian Pleştiu, Horaţiu Lipot. Fotografii – Ioana Iepureanu, Ioana Biţin, Veronica Dăniclă, Valeriu Grama. Concept grafică – Atelierul de grafică: Anna Ciepiela, Ciprian Isac, Alexandra Cor, Florin Pupeză, Tudor Mureşanu. Album realizat cu sprijinul Administraţiei Monumentelor şi Patrimoniului Turistic şi Primăria Municipiului Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO