Ziarul de Duminică

Atrium/ de Ziarul de duminică

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

21.01.2016, 23:55 59

Pe lângă colecţia de debut „Numele poetului”, precum şi cea pentru poeţi consacraţi (de obicei antologii), intitulată „Cantos”, editura Junimea a găsit de cuviinţă să propună începând cu anul 2015 o a treia cale de acces a Poeziei către Cititor, anume această colecţie Atrium. Coordonatorul colecţiei este criticul Ioan Holban.

 

Marcel Miron

Versuri albastre şi aurii

Prefaţă de Teodor Codreanu. Ilustraţii Vasilian Doboş. Cu poemele remarcabile din acest volum de debut, Marcel Miron se alătură celor tot mai mulţi care mărturisesc faptul că poezia e o rugăciune profană, iar rostul ei este unul civilizator: civilizarea fiinţei, îmblânzirea sufletului, a demonilor dinlăuntru. Poetul scrie cu tăcerea sa, iar tăcerea este durata când cuvântul se întoarce pentru a se reîncărca de sacru. „Ca ieri/ nisipul înghite amintirile/praful lacom şi pervers/ îţi sărută cu înfocare/gleznele.// Ca ieri/ nisipul auriu ţi se aşează în păr/ şi curge între sânii/ ca doi iepuri adormiţi.// ca ieri/ vântul îţi va usca buzele/ iar cuvintele peltice/ vor striga în deşert/ iubirea.”

 

Gabriela Chiran

Triunghiuri captive

Prefaţă de Ioan Holban: „În fond, majoritatea poemelor din Triunghiuri captive este una a notaţiei calme, înregistrând semnele ameninţătoare cu o candoare dezarmantă, cum se întâmplă în confuzie, unde moartea se loveşte de pat şi cade în brânci, fugind apoi şchiopătând scâncind; sau asumând o muzicalitate acroşantă: cad prin sita absenţei/ pe noi/ pelerine de şoapte/ de ploi/ pelerine de glasuri/ de nori/ cu-auzul le-ncerci le măsori/ de-un îngheţ mă ascund pelerine/ ţintuit pe negre patine/ sfâşie uneori sibilinele/ tunete de tăceri/ pelerinele.”

 

Cristina Chiprian

Himerele facerii şi himerele desfacerii

Grafică – Maria Floarea (Italia). Prefaţă de Ioan Holban: „Poezia Cristinei Chiprian este una marcat conceptualizată, îşi caută materialul liric în filosofie şi de  aceea, mesajul pare greu de transmis. Cristina Chiprian apelează, însă, la câteva procedee ingenioase pentru a ocoli acst handicap de comunicare cu cititorul grăbit de azi şi brodează un stil colocvial, într-un fel de compliciatte cu cititorul.” Cristina Chiprian, a debutat editorial în 1981 cu volumul „Cântec fără de somn şi fără de leagăn”, apărut la Editura Junimea. Ulterior, s-a remarcat prin volumele de poezie „Reguli pentru a supravieţui în orice împrejurare” şi „Declaraţie patetică în baza folclorului argentinian”.

 

Ioan Oancea

Singurătatea spinului

poeme şi de-semne

Prefaţă de Ioan Holban care subliniază că în această carte de debut autorul se joacă cu polisemantismul cuvintelor şi mai ales marchează „diferenţa specifică dintre  desen şi de-semn: de-semnele, întocmite în spaţiul românesc cotidan al anilor 1975-1995 şi inspirate de el, reprezintă formele criptate ale desenelor, trecute prin filtrul artistului plastic şi al poetului.” Autorul este un cunoscut arhitect. „Peste  sicriul florilor de tei,/ Din iconiţa veche-a unei sfinte,/ Sub ramuri fragede, scântei,/Ard răsfirate prin morminte// Rănind adânc, poetul plânge/ Ascuns în cochilii de melci/ E-un fluviu nesfârşit de sânge/ Învolburând oceane reci// Poteci urcând sub tălpi de pustnic/ Spre zugrăvelile de ceară./ Doar patimi se adună-n cântec/ Pe-o taină de surâs... amară” (Melancolia unui spin)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO