Ziarul de Duminică

Balare, balare!

Balare, balare!
17.09.2008, 14:34 258

...Relatie pe care artistul se straduieste sa o intretina cat mai vie, prin frecventa cu care vine in intampinarea publicului. Expozitiile sale personale din ultimii zece ani de la Galeriile “Orizont”, ale Municipiului, “GalAteCa” si Casa Vernescu i-au probat onestitatea profesionala, consecventa tematica si stilistica si maturitatea creativa pe care a atins-o.
Practica o pictura a impactului vizual agreabil si imediat. De foarte multa vreme, numele sau este asociat cu tema dansului si a expresiei corporale in cele mai elegante, senzuale, teatrale sau comune ipostazieri coregrafice. Desi punctul istoric de initiere a acestui neintrerupt ciclu in care isi exerseaza penelul de la inceputul carierei pare a fi, desigur, Degas, el se simte mult mai afin cu experientele in domeniu ale fauvistilor. Aceasta deoarece paleta sa are, in tuseul evanescent si in culoarea zemuita si destramata de radiatia luminoasa a alburilor spumoase si a galbenurilor opalescente, centre de focalizare a impresiei optice. Formele capatand corporalitate din relatia contrastanta cu fundalurile atent elaborate in aluzive acorduri de clarobscur flamand sau “babist”.
Efectul pictural este controlat cu minutie aproape didactica in termenii descrisi mai sus, fie ca picteaza o Balerina, un Arlechin, o Natura statica (in recenta expozitie de la “Orizont” a expus vreo cinci statice cu totul remarcabile!) sau, pur si simplu, o secventa peisagistica. O tema mult prea putin frecventata de pictor, desi maniera sa aproape spontana de notare a impresiunii vizuale, sintetismul compozitional si libertatea sugestiei cromatice iscand savoarea ebosei picturale il recomanda si acestui gen.
Corneliu Ionescu se pastreaza, insa, cu indaratnicie in cadrele unei picturi a gustului burghez. Acolo unde senzualitatea “nudului” este substituita de provocarea gimnastica si, nu mai putin ispititoare, a formelor feminine mladiate in armonia subinteleasa, deci mai subtila, a muzicii! Problemele de ordin anatomic sunt asemanatoare, cele cromatice mai complexe. Dar cochetaria cu seductia frivola a privitorului cu “ceva stiinta” a privitului, pare sa decida optiunile artistului pentru tema infinita a Balerinelor cu care ne asalteaza de ani de zile. Ca si preferintele celor care continua sa-i alimenteze acest prolific zel creativ, devenit, in timp, laitmotiv estetic si pecete stilistica inconfudabila!
Este, daca vreti, o mostra de cum “piata” hotaraste tipul de “marfa” ce i se solicita artistului. Principiu ce functioneaza infailibil de sute de ani si fara de care n-am fi avut astazi in muzeele si in spatiile noastre domestice nici Degas, nici Lautrec, nici Schiele, nici Sirato, nici Margareta Sterian, nici Augustin Costinescu - ca sa venim mai aproape de prezent!
Astfel judecand lucrurile, Corneliu Ionescu este un pictor ce nu isi tradeaza uneltele, registrul tematic pe care il ilustreaza este unul restrans la cateva modele esentiale, didactic clasicizate de vreo suta cincizeci de ani, dar deloc restrictiv! Picteaza totul cu credinta si sinceritate, fara sa triseze, chiar daca tablourile sale miros a crinoline mancate de molii si a balete de mascarada in palate de mucava de prin targuri de sordida provincie europeana!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO