Ziarul de Duminică

Bianca Chirică: „Comerţul online în general va creşte simţitor în perioada următoare, cărţile nu vor face excepţie.”/ de Stelian Ţurlea

Bianca Chirică: „Comerţul online în general va creşte simţitor în perioada următoare, cărţile nu vor face excepţie.”/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea

14.10.2011, 00:06 376

Elefant.ro - cea mai mare librărie online din România - creşte precum Făt-Frumos: într-un an cât alţii în zece. Din noiembrie 2010, echipei de conducere a Elefant.ro i s-a alăturat o nouă persoană: Bianca Chirică, în funcţia de director executiv. Absolventă a Facultăţii de Drept din cadrul Universităţii din Sibiu, Bianca Chirică este cea mai potrivită persoană să ne ofere informaţii despre evoluţia librăriei online Elefant.ro

- Elefant.ro este cea mai mare librarie online din România. Cum s-a ajuns la această idee de a vinde cărţi şi alte produse culturale online?
- Nu este o idee nouă, cel puţin pentru online în general, aici amazon.com a dat tonul vânzării online de cărţi şi produse culturale ajungând în prezent la o cota de peste 20% din piaţa americană. Având în vedere că oferta de librării online era săracă iar unul din acţionarii proiectului avea experienţă în vânzarea de carte, proiectul Elefant.ro s-a născut cumva natural, acoperind o cerinţă clară în piaţa online. S-a observat o tendinţă crescută în rândul consumatorilor de carte în ceea ce priveşte achiziţia acestor produse in mediul online, iar noi ne-am propus să acoperim această nevoie, aducând în permanenţă titluri noi, române şi străine şi promovându-le într-o manieră mai dinamică.
- Credeţi că va dispărea librăria clasică, în care cititorul/cumpărătorul să poată pipăi, răsfoi şi mirosi cărţile?
- Experienţele sunt destul de diferite şi cred că cele două medii vor coabita o lungă perioadă. Pe elefant nu putem reproduce plăcerea de a te plimba printr-o librărie frumoasă, putem însă oferi un motor de căutare care va livra instantaneu rezultate din peste 30.000 de titluri, cele mai bune preţuri din piaţă, livrarea produselor din stoc în 24 de ore şi 3 ore în Bucureşti. Peste 1.000 de titluri au pagini de interior scanate în site. De asemenea, lansarea cărţilor în format electronic ar putea influenţa o accelerare a creşterii ponderii mediului online. Elefant.ro are, începând din luna septembrie, o secţiune de ebooks de aprox. 300 de titluri. Intenţionăm să creştem oferta de ebooks într-un ritm de minim 50-70 de titluri pe lună.
- Prin ce se deosebeşte comerţul de carte şi de produse culturale de comerţul cu celelalte produse?
- Deosebirea constă, în primul rând, în public. Nu toată lumea citeşte, însă majoritatea oamenilor au un telefon mobil, de exemplu. Mai departe, lucrurile nu diferă foarte mult. Cu cât îţi înţelegi mai bine publicul, cu atât ai mai mari şanse să fii peste concurentul tău, să ai cea mai bună ofertă, la cele mai bune preţuri. Este acel mix pe care tot timpul trebuie să-l adaptezi, în funcţie de cerinţele exprimate de publicul tău. Cartea nu este o necesitate pentru cei mai mulţi oameni. Ea provoacă dependenţă numai celor pasionaţi.
- Care sunt produsele culturale ce pot fi achiziţionate prin elefant.ro?
- De la cărţi în format clasic (peste 30.000 de titluri), audiobooks, ebooks la albume de artă, reviste, albume de muzică şi filme. De asemeanea, avem listate şi câteva mii de titluri de carte străină. În viitorul apropiat, avem în plan o lărgire a gamei de produse, pentru a satisface şi alte cerinţe exprimate de către publicul nostru.
- Ce deosebeşte elefant.ro de alte intreprinderi similare ca s-o facă mai atractivă?
- Ofertele foarte atractive, cititorii vor găsi în librăria noastră cele mai noi titluri şi întotdeauna cele mai atractive preţuri. O platformă tehnică modernă şi foarte dinamică şi nu în ultimul rând o promovare constantă în toate mediile. Dacă îi lipseşte ceva Elefantului, ar fi probabil, maturitatea pieţei de online. Aici, mai sunt multe lucruri care trebuie aşezate în matca lor. Părerea publicului este bună, noi am reuşit prin acţiunile noastre să ne atragem clienţi şi să-i fidelizăm.
- Înţeleg că există şi o zonă "exclusiv" cu produse care nu se pot găsi în altă parte. Care sunt acestea?
- Elefant.ro oferă o întreagă serie de produse care nu pot fi găsite în altă parte, iar exclusivitatea poate varia de la câteva zile de la lansare, până la exclusivităţi permanente. Dintre exclusivităţile permanente putem aminti colecţia de literatură SF românească a editurii Eagle Publishing, sau secţiunea de eBooks, unde, în premieră, Elefant.ro oferă pentru prima dată publicului cărţi electronice ale editurilor Polirom, Litera, Corint şi Leda.
- Cum credeţi că va evolua comerţul de carte online?
- Comerţul online în general va creşte simţitor în perioada următoare, cărţile nu vor face excepţie. Sunt ţări precum Marea Britanie unde consumul în mediul online reprezintă 11% din total, media europeană este pe la 6%. România are încă enorm de recuperat.
- Un important sector este al cărţii electronice, eBook-urile. Au început să prindă acestea şi la noi şi care credeţi că este viitorul cărţii electronice?
- Cartea electronică este în mod clar viitorul acestei industrii. Avantajele ediţiilor digitale sunt multiple: sute de cărţi pot fi accesate de oriunde prin dispozitive care cântăresc doar câteva sute de grame, livrarea cărţilor comandate se face în doar câteva secunde, iar sublinierile şi adnotările făcute pe carte pot fi împărtăşite cu cei apropiaţi prin intermediul reţelelor sociale. Costul este de asemenea un mare avantaj: cărţile electronice sunt mai accesibile pentru cititori şi producţia lor costă mai puţin pentru editori (nu mai există tipar, costuri de depozitare, livrare etc.)
- Pentru a promova acest gen de comerţ online, înţeleg că elefant.ro organizează evenimente sau se implică în diferite evenimente culturale, târguri de carte ş.a. Care este efectul?
- În orice business, trebuie să ţii cont de anumite elemente care ţin de specificul pieţei, publicului ş.a.m.d.. Piaţa online românească nu este suficient de matură pentru a alege să te promovezi pe un singur canal. De aceea, varianta optimă este un mix de promovare. Participăm la târguri şi în egală măsură, avem campanii derulate online.
- Librăria online are şi un blog. Cine se ocupă de el şi prin ce anume se deosebeşte de altele?
- Un lucru important, pentru orice site, este conţinutul său. Acest lucru vi-l va spune orice specialist online. Cu BookMag, asta încercăm să facem, să generăm acel tip de conţinut, de substanţă care să convingă că o carte merită sau nu citită. Nu promovăm lectura, în general, ci promovăm lectura de calitate. De blog se ocupă directorul nostru editorial, Virginia Costeschi, iar recenziile cărţilor sunt scrise de colaboratori importanţi precum Aurora Liiceanu, Costi Rogozanu, Bogdan-Alexandru Stănescu, Oana Duşmănescu şi alţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO