Ziarul de Duminică

Braila, oras al luminilor

Braila, oras al luminilor
21.12.2007, 07:24 862

Spre anul 1900, porturile dunarene romanesti pulseaza de o viata noua. In 1896, are loc dragarea canalului Sf. Gheorghe. Un mare bazin terminat in 1910 modernizeaza Giurgiul. Aceeasi era de innoiri si la Turnu-Magurele, Corabia, Calafat, Turnu-Severin. In 1900, este infiintat noul port Zimnicea, iar la Galati se construieste o mare magazie si un bazin special amenajat pentru exportul cherestelei.

Dar poate cele mai mari modernizari le sufera Braila. Aici se dau in folosinta cheiuri, magazii, antrepozite, bazinul si patru dane din docuri, silozuri, linii de cale ferata intre magazii si port.
In 1909-1910, Braila are 109 nave de servitute de diferite tipuri si 250 de marinari. Sunt introduse elevatoare pentru incarcatul si descarcatul navelor. In primul deceniu al veacului 20, se instaleaza aproape 50 de astfel de elevatoare, cele mai multe la Sulina si Braila. In 1916, intr-o singura zi, se numara in portul Brailei 68 de vapoare pregatite de incarcare.
O calatorie la Braila in 1904 cu Iacob Cerchez:
"La Braila ajungem seara. Impresie foarte buna. Oras bine ingrijit, bine intretinut, bine pavat cu piatra cubica sau bazalt. Strade drepte, trotuare largi asfaltate, cele mai principale plantate. Cea mai importanta, Strada Regala, bordata cu frumoase magazine de tot felul. Strada Portului a taiat malul ca sa poata cobori la apa. Pe Strada Calarasilor, numai placute locuinte particulare ale unor persoane ce se vad ca au mijloace... E duminica ...De la biserica mergem la gradina publica. Intr-un chiosc elegant, inconjurat de verdeata si plante ornamentale, canta muzica militara. Prin alee, lume gatita; langa mal, terasa domina sirurile de magazii lungi, invelite cu olane, tarmul larg pavat, bordat de cheiul de granit (construit din 1872, n.n.), miscarea portului... trecerea in sus si in jos a vapoarelor si altor salupe... frumoasa si faimoasa casa Ralli cu trei etagiuri... De aici pornesc tramvaiele electrice spre docuri, spre gara, spre lac si monument."
Orasul e luminat electric din 1893 (vine si Carol I la inaugurarea centralei, iar numele sau e scris cu litere de lumina, la fel ca initialele E, F si M, adica Elisabeta, Ferdinand, Maria). Gara dateaza din 1869.
In Braila, celor sase agentii de vapoare li se adauga, in 1908, Navigatia Fluviala Romana, iar in 1914 Societatea Anonima de Navigatiune. Aici sunt sediile a 12 banci, cele mai multe filiale ale unor banci bucurestene, magazine vestite in toata tara (La Milion, La Sezon, La doua oglinzi), hoteluri precum Bristol, St. Petersburg, Metropol, restaurantul La Mielul bland. Langa oras se afla statiunea balneara Lacul Sarat, unde se duc in vacanta Take Ionescu, Mita Biciclista, poeti, ziaristi si mai ales fruntasul conservator Nicu Filipescu (Braila era fieful sau electoral).
La inceput de veac 20, Braila avea 350 de ziare, fiind al doilea oras din Vechiul Regat dupa Bucuresti (2.300) ca numar de publicatii. Era o urbe cunoscuta pentru Piata Mare, existenta inca din 1850, unde gaseai de toate si auzeai toate limbile posibile, si pentru oborul de cereale, infiintat in 1843, care, pana la aparitia bursei, a fost cea mai importanta piata de tranzactii comerciale din tara.
Era cunoscuta Braila si pentru gradinile sale publice, Gradina Mare si Sf. Arhangheli (Tiriplic), cu spectacolele lor mult gustate, pentru cafenelele sale La Ciolacu-Crisan sau La Hotel Francez, pentru statiunea meteorologica a lui Stefan Hepites, infiintata in 1878, pentru escrocii, traficantii, proxenetii de pe Strada Misitilor...
Pare ca avea dreptate calatorul francez Georges Le Cler care, inca la 1866, scria: "Daca am avea un sfat de dat, acesta ar fi de a se face din Braila capitala Principatelor".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO