Ziarul de Duminică

Brancusi - memoria fotografiei

31.05.2001, 00:00 33



In acest an aniversar Brancusi, alaturi de alte manifestari, s-au deschis si doua expozitii de fotografie: una la Teatrul National din Bucuresti, alta la Centrul Cultural Kalinderu.

Prin intermediul fotografiei se pot evoca aspecte putin cunoscute ale creatiei brancusiene. Fotografiile au, in plus, cel putin teoretic, calitatea documentului autentic, a unei referinte obiective, certe.

Sigur, se vor mai bate campii despre opera lui, dar pe riscul noilor exegeti. Din ce in ce mai numerosi si abisali, caci la noi orice experienta te transforma in specialist al unui domeniu.

Mananci salam, de pilda, te transformi in superspecialist al produsului, de la fizica la metafizica lui.

Faptul e cu atat mai interesant cu cat sculptorul a fost extrem de exigent cu inregistrarea imaginii lucrarilor lui pe pelicula. N-a permis oricum fotografierea, ba chiar a facut-o singur, cu rezultate exceptionale, ale caror subtile intelesuri nu cred ca se pot epuiza lesne.

Intr-o nota de aristocratica discretie s-a petrecut vernisajul expozitiei de foto-documente de la Centrul Cultural Kalinderu. Cativa cunoscatori s-au intalnit aici intr-o atmosfera familiala parca. Semn de bun augur: nici o figura politica n-a intinat amintirea lui Brancusi.

Expozitia cuprinde reproduceri, chiar si fotografii originale, inclusiv clisee, aduse din diverse colectii romanesti (Brezianu, Georgescu-Gorjan, Academia de Arta, Oficiul National de Documentare si Expozitii) intr-o panotare expresiva si rafinata.

Atent privita, expozitia ar avea darul sa impuna valorile uitate poate ale fotografiei alb-negru, atat documentare, cat si poetice. Paradoxul face ca lumina sa fie evocatoare, sa modeleze formele, mai ales in alb-negru.

Colorul refuza nuantele, uneori chiar si adancimea. Sculptura se descopera in chip ideal in fotografia alb-negru. E si cazul lucrarilor lui Brancusi. Exponatele au darul de a ne transporta in contemporaneitatea operelor, a unui timp trecut pastrat sensibil pentru noi.

Inerent, asemenea documente au sugestii "arheologice", ele dezvaluie cum au fost lucrurile atunci, in ce atmosfera se scaldau si cum erau inregistrate candva.

Prin fotografiile de epoca esti mai aproape de Brancusi, de fluxul viu al creatiei sale. Intuitia adevarurilor relevate de fotografie a avut-o Mihai Oroveanu, organizatorul acestei manifestari.

Ca in alte situatii, e vorba de o expozitie de autor, o expozitie-comunicare, o expozitie-eseu. Despre Mihai Oroveanu se vorbeste rar si grabit. Din pacate. E un bun istoric si critic de arta, dar mai presus de toate are instinct de creator.

Expozitiile sale nu sunt simple colectii conduse aleatoriu, sunt constructii gandite, incorporand stiinta si deopotriva o adanca intuitie. Ele sunt echivalentul unei opere de arta.

Cum a fost si relativ recenta expozitie dedicata lui George Apostu. Cu vremea ne vom dumiri, caci de bine ne patrundem mai greu.

In foaierul Teatrul National, domnul Radu Varia a organizat o expozitie cu doua tronsoane: "Brancusi fotograf" si "Coloana Infinita - Istoria unei tentative de restaurare".

Din pacate, manifestarea este deschisa numai intre orele 17 - 21. Merita o audienta mai larga, ca tot ceea ce implica opera unui artist de exceptie. Incitanta e partea care evoca starea Coloanei, pascuta, in democratia noastra neglijenta, de gaste ce salveaza cand si cand cate o Roma.

Mai limpezi pentru un iubitor de arta civil sunt defectele ascunse ale Coloanei, degradata mai mult decat parea. Imaginile au ceva alarmist, iar faptul ca monumentul n-a cazut pare un miracol al destinului.

Se tine intr-un fir de ata. E o lectie utila de documentare care dezvaluie publicului larg "mecanismele" interioare ale operei.

Faptul ca aceasta axa a lumii a fost restaurata, iar prabusirea ei nu e iminenta ne mai linisteste. Vedem ce a fost si pe langa ce pericole grave am trecut. Pentru ca opera de la Tg. Jiu e unica in lume.

Un exponat ne da fiorul maretiei ei universale. Pe un poster care imagineaza lumea noaptea (un planiglob in clar-obscur, cu mici aglomerari de lumina in punctele populate si "civilizate") s-a aplicat o coloana brancusiana din staniol auriu - decupata cu o forfecuta usor boanta -, ce creste din micul teritoriu al Romaniei.

Aceasta diagrama a maretiei face evidente cantitatile: universul si tacuta coloana a gorjeanului. Cati dolari atrage una, cati cealalta? Cei care nu cunosc decat aritmetica salariilor se infioara.



Acest material apare in Ziarul de Duminica, supliment cultural al Ziarului Financiar

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO