Ziarul de Duminică

Cartea ca propagandă politică/ de Călin Hentea

Cartea ca propagandă politică/ de Călin Hentea

Autor: Calin Hentea

17.08.2012, 00:29 333

De mulţi ani încoace, deopotrivă autorii şi editorii de la noi se plâng că românii postdecembrişti nu mai citesc, ci se uită la televizor şi pe net şi, în consecinţă, cărţile nu se mai vând (în tiraje de zeci de mii, ca pe vremea lui Ceauşescu). Nimic mai adevărat, fapt dovedit de precaritatea discursului public, de apariţia cărţilor de tarabă (sau a tarabelor de cărţi) şi a cărţilor-o-dată-cu-ziarul /revista. Cu alte cuvinte, cartea a devenit, dintr-un obiect aproape sacru, aşezat cu grijă în altarul-bibliotecă din sufragerie, un obiect de banal consum utilitar. Librăria, altădată frecventată regulat ca refugiu dintr-o lume ternă, a devenit parcă un refugiu de nişă faţă de o lume abulic policromă. Se pune astfel întrebarea: Ce rost mai are astăzi cartea? Un răspuns parţial: pentru propagandă politică.

Argumentaţie. În secolul al XIX-lea (era să zic secolul trecut), cărţi precum "Originea speciilor" a lui Charles Darwin sau "Coliba unchiului Tom" a lui Hariett Becher Stowe au provocat furtuni serioase şi mutări radicale de conştiinţă nu numai în

America. Oamenii de atunci aveau timp, citeau cărţile din scoarţă-n scoarţă, le discutau îndelung şi apăsat (cam la fel de aprins cum comentăm astăzi o declaraţie de presă sau un talk-show) şi fie le respingeau cu un dezgust revoltat, fie le adoptau cu o altruist-romantică patimă. Sunt multe alte titluri de carte care au răvăşit de atunci încoace sufletele şi minţile vajnicilor cititori. Eu, de exemplu, îmi aduc aminte de inocenta mea adolescenţă (la mijlocul anilor '70) temeinic tulburată de dezvăluirile din "Caloianul" lui Ion Lăncrănjan sau de istoria diferită din "Delirul" lui Marin Preda.

Citesc acum, într-o carte de istorie şi analiză a propagandei (Jowett Garth, O'Donnell Victoria, 2006, Propaganda and Persuasion, Thousand Oaks, California, Sage Publications Inc.), că în perioada campaniei prezidenţiale americane din 2004 au apărut enorm de multe cărţi (cu un evident profil partizan, de propagandă) pro sau contra celor doi candidaţi: John Kerry şi George W. Bush. Aceste volume - toate pertinent argumentate şi pasionant scrise - combăteau virulent în favoarea unuia sau altuia dintre candidaţi, iar americanii le citeau. Cei doi profesori americani despre a căror carte vorbeam concluzionau că cei care îşi dedică o parte semnificativă din timpul lor lecturii unei cărţi se vor ataşa foarte puternic de ideile cuprinse în aceasta. Teribil de greu de dislocat opiniile unui om formate după lectura unei cărţi. Dacă este vorba de mai multe cărţi, convingerile astfel rezultate devin granitice. Spre deosebire de cele conjuncturale şi etern fluide emanate de un talk-show, de un editorial, de un comentariu de presă. Aşa cum ni se întâmplă astăzi zi de zi, după ce ne uităm seara la televizor şi citim presa dimineaţa pe Internet.

Aşadar, din această perspectivă a evidentei trăinicii a efectelor propagandei prin carte, oare nu sunt puţine, prea puţine exemple mioritice actuale? Pe tarabe sau în librării. De larg consum sau de nişă. Din păcate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO