Ziarul de Duminică

Cazul Tanacu a ajuns la Cannes!

Cazul Tanacu a ajuns la Cannes!/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

25.05.2012, 00:04 588

Filmul lui Cristian Mungiu "După dealuri", proiectat în urmă cu şapte zile, a zguduit Festivalul de la Cannes, împărţind presa în două: critici dure ale jurnaliştilor francezi, ploaie de elogii de la altă parte a presei, sau huiduieli şi aplauze, după cronica de pe site-ul publicaţiei "L'Express". Va lua sau nu Cristian Mungiu Marele Premiu, va lua măcar un premiu, sau, dimpotrivă, premiile îl vor ocoli? Duminică, 27 mai 2012, vom afla.

Dar până atunci merită pusă în valoare o scriitoare extraordinară, Tatiana Niculescu Bran, despre care (mea culpa!) nu am scris până acum, plănuind altă abordare. De la cele două romane ale ei - "Spovedanie la Tanacu" şi "Cartea judecătorilor" a pornit scenariul şi filmul lui de Cristian Mungiu. Şi, ca o coincidenţă fericită, a doua zi după ce începea Festivalul de la Cannes, în 17 mai a.c., scriitoarea îşi lansa la Libraria Dalles a patra carte - "În Ţara lui Dumnezeu".

Cazul Tanacu a acaparat atenţia presei din ţară şi din străinătate în 2005: povestea unei tinere care comprimă în scurta ei existenţă dramele României de astăzi - orfelinatele şi abuzuri de toate felurile, munca în străinătate şi câştigul folosit de alţii, întoarcerea în ţară şi nevoia retragerii la mănăstire, tulburările psihice ducând la pendularea între cele două terapii - tratament medical superficial şi exorcizările la care apelează preotul, ajutat de călugăriţe.

Tatiana Niculescu Bran a avut o reacţie de jurnalist profesionist: a alcătuit o cronologie a faptelor şi a ştirilor, apoi a făcut o documentare serioasă prin interviuri luate actanţilor întâmplării care a şocat o lume întreagă. S-a născut astfel "Spovedanie la Tanacu" (Ed. Humanitas, 2006; ediţia a II-a revăzută a apărut recent la Ed. Polirom, în format digital), urmată de "Cartea judecatărilor" (Ed. Humanitas, 2007), cuprinzând povestea procesului şi reconstituirea dosarului penal deschis în cazul Tanacu.

Prima carte are o recomandare a lui Gabriel Liiceanu, sintetizând punctele dureroase ale întâmplării, iar a doua un Cuvânt înainte semnat de Andrei Şerban. Prezentările surprind esenţa celor două cărţi şi intenţia profundă a autoarei: tragedia pare să reînvie la început de secol XXI în Moldova, iar scriitorul îşi asumă rolul mesagerului, cel ce consemnează auster faptele, fără să le interpreteze sau să le comenteze.

Cele două cărţi au impus o scriitoare şi o formulă de roman, însă povestea de la Tanacu nu se încheie, îl interesează enorm pe Andrei Şerban. Aşa că autoarea îşi dramatizează cartea, dramatizările îl incită pe regizor şi "Spovedania..." ajunge pe scenă: New York, Bucureşti şi Iaşi. Totuşi, impactul cel mai puternic l-a avut asupra lui Cristian Mungiu, care din 2007 începe să lucreze la scenariu, iar filmul realizat în cursul iernii ajunge la Cannes. Filmul va propulsa cartea altfel, va începe traducerea ei. Poate deja a început.

Dar Tatiana Niculescu Bran nu s-a oprit aici, a fructificat altfel documentarea culturală şi jurnalistică în piesa de teatru "Brâncuşi contra SUA", publicată în 2010, LiterNet.ro, ca şi în romanul "Nopţile Patriarhului" apărut în 2011, la Editura Polirom. Ambele au potenţial consistent de a atrage cititorii, atât printr-un anume iz de scandal, cât şi prin autenticitate. Piesa are un subiect prea puţin cunoscut - procesul intentat de sculptor Statelor Unite ale Americii, iar pe lista de personaje se află nume ilustre: Marcel Duchamp şi Modigliani, Ezra Pound şi Milarepa. Peste roman plutesc alte nume şi umbre - una a unei fiinţe de carne şi sânge, alta - a unei marqueziene fiinţe de hârtie.

Prin romanele ei, Tatiana Niculescu Bran dovedeşte că este unul dintre puţinii scriitori care nu se tem de jurnalism, ci profită cât pot de el: a intuit formidabila mină de subiecte şi a înţeles ca puţini dintre scriitorii angrenaţi în maşinăria presei că viaţa prinsă în ziarul-insectar bate şi filmul şi cartea, dar lucrurile se răstoarnă: subiectul senzaţional poate hrăni nu doar imaginaţia, ci şi observaţia atentă, căci oferă cifrul unei seif unde un roman invizibil aşteaptă să fie făcut lizibil.

Tatiana Niculescu Bran, Spovedanie la Tanacu, Editura Humanitas, 2006; ediţia a II-a revăzută, Editura Polirom, 2012, 216 pag.;

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO