Ziarul de Duminică

Centrul chefliu al Capitalei. GALERIE FOTO

Centrul chefliu al Capitalei/ de Călin Hentea

Foto 1-30: Centrul istoric al Capitalei, astăzi. Fotografii de Călin Hentea

Autor: Calin Hentea

09.09.2011, 00:00 587

Îmi este încă foarte proaspătă în minte teribila imagine a zonei Lipscani, cu întreg labirintul de străduţe adiacente, sedimentată timp de zeci de ani, încă din copilărie: ţigani, mulţi ţigani, bişniţari, şmenari, case prăpădite stând să cadă, magazine mici şi urâte oferind ace, brice şi carice, inclusiv ferometale, mizerie, promiscuitate şi insalubritate, toate în faza acută. Pe de altă parte sunt cărţile de istorie şi albumele, care afirmă cu vehemenţă, prin date şi fotografii, trecutul de un farmec şi pitoresc irezistibil al vechiului centru comercial al Bucureştilor de altădată, adică de dinainte de război. Un remarcabil album de arhitect (al Cristinei Ţurlea) dovedeşte chiar ilustra vecinătate financiar-bancară a zonei Lipscanilor: zeci şi sute de bănci cu nume de rezonanţă exotic-legendară, precum Marmorosch Blank, banca Chrissoveloni, banca Bercovitz sau Anglo-Română, Franco-Română. Acum, însă, zona pare a fi intrat în zodia berii, a vinului şi a whisky-ului. Cârciuma în aer liber a luat locul băncii cu seif blindat la subsol. Chefliul cel snob l-a învins pe bancherul cel scorţos.

Desigur, nimeni nu plânge după ţigănimea lipscanilor de deunăzi şi puţini sunt cei ce îşi mai pot imagina bancherul cu ghetre şi melon venind să-şi sconteze valorile la ghişeu. Nici nu ar mai fi posibil. Poate doar unele bucureştence deplâng dispariţia merceriilor unde găseau de toate şi a magazinelor de rochii de mireasă stil "varză". Totuşi, numai simpatica legendă care spune că micii ar fi fost inventaţi pe la sfârşitul secolului al XIX-lea de un patron de restaurant căruia i se terminaseră maţele pentru cârnaţi, nu justifică cârciumizarea actuală a centrului istoric al Capitalei. Faptul că doar patronii de băruleţe cu fiţe, cafenele cu dichis şi restaurante cu ştaif (multe dintre ele policalificate drept pub-restaurant-lounge) au avut bani să investească într-un decor de mucava la parterul multisecularelor clădiri cu risc seismic ridicat nu poate fi o scuză pentru blocarea străzilor, pe fiecare parte, cu câte două rânduri de mese. Nici vorbă de înghesuiala romantic-boemă din Place du Tertre, atâta timp cât pe strada Smârdan stă să cadă peste umbrelele de la mesele cu fotolii îmbrăcate (nu scăunele) scheletul uscat al unui minunat balcon, iar praful şantierelor stârnit de excavatoarele de după colţ face amestec cu berea din halbă sau cu limonada din pahar. Nu mai vorbim de ultimii mohicani, încă ne-exilaţi, ai atotputernicei ţigănimi de altădată...

Muşterii de bani gata, gherţoi aroganţi, fufăime snoabă proaspăt picată la bac, borfet mediatizat, vedete de doi bani jumate, multe silicoane, poate şi nişte turişti străini păcăliţi de vaga asemănare cu down-town-urile occidentale (atâta timp cât nu ridică privirea spre etajele lăsate în paragină) vor asigura, fără îndoială, profitul de vară-toamnă al acestor taverne deloc mohorâte. Chiar foarte vesele şi animate, în care se petrece, se socializează şi se mondenizează conform timpurilor actuale, uneori cu delicii gourmet, alteori cu beţii clasice, în decor vintage sau neaoş japonez, parizian..., toate de firmă. Totul este ca domnii să nu pice-n şanţurile din şantiere, iar domnişoarele să nu-şi rupă tocurile la ieşirea pe-nserat din mult prea rafinatele locante din noul centru chefliu al capitalei. Aşa ceva nu ar fi fost de imaginat pentru "cocălarul de Dorobanţi" şi "piţipoanca sa de companie".

Să dea Dumnezeu ca "Ghidul turistic de chefuri" al lui Eugen Istodor să fie de bun augur, iar străzile Academiei, Băcani, Blănari, Eugen Carada, Covaci şi Soarelui, Doamnei, Ion C. Filitti şi pictor Nicolae Tonitza, Franceză, Gabroveni, Ion Ghica şi Toma Caragiu, Lipscani şi Piaţa Roma, Pasajul Francez, Pasajul Macca-Villacrosse, Pasajul Şelari, Piaţa Sf. Anton şi strada Căldărari, Sf. Dumitru şi Poştei, Smârdan, Stavropoleos, Şelari, Şepcari, Zarafi să-şi găsească o nouă identitate, cu iz de Bucureşti autentic şi să se aşeze firesc într-o matcă onestă, o dată cu încheierea numeroaselor lucrări stradale, cu restaurarea completă a tuturor clădirilor şi prin concesionarea spaţiilor către boutique-uri cu artizanat şi fantezii adevărate, aşa cum sunt de exemplu pe Spitterbergasse-ul vienez. Poate că abia atunci ceva din spiritul restaurantelor din parizianul Cartier Latin se va regăsi şi în centrul fost istoric al fostului Mic Paris, iar cetăţenul turmentat de atâtea delicii culinaro-bahice va şti, după mai bine de un secol, cu cine să voteze. Până atunci însă... ne-mbătăm cu ce avem.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO