Ziarul de Duminică

CINEFLASH/ 2012 - O catastrofa surprinzator de reusita

CINEFLASH/ 2012 - O catastrofa surprinzator de reusita
26.11.2009, 13:57 45
Mayasii au prezis, se pare, acumcâteva mii de ani, sfârsitul lumii pe 12 decembrie 2012, iar inultima vreme aceasta a devenit noua profetie la moda. Pe Internetcircula deja diverse variante legate de modul de manifestare siurmarile apocalipsei anuntate de calendarul maya, iar regizorulRoland Emmerich a si turnat deja 2012, noul film-catastrofacare face furori in toata lumea in materie de incasari. Nu demult,criticul Colin Kennedy de la Empire spunea, apropo de RolandEmmerich: "Everybody is good at one thing, they say; for Emmerich,it's destruction". Ei, bine, trebuie spus ca si aici exista gradede comparatie. Dupa patriotardul si incoerentul ZiuaIndependentei/ The Independence Day (1996), care n-aputut fi salvat de la ridicol nici de efectele speciale, nici macarde charisma lui Will Smith, Emmerich s-a mai redresat cuGodzilla (1998) si Unde vei fi poimâne/ The Day AfterTomorrow (2004), pentru ca apoi sa revina - calitativ - inpragul esecului cu 10,000 BC (2008). Cu acest 2012,el da insa lovitura, filmul fiind nu doar rezonabil jucat sirealizat, ci extrem de spectaculos, inscriindu-se intre peliculelecare bat recorduri la incasari, surclasându-si cu rapiditatebugetul. Realizat cu 260.000.000 de $, 2012, lansat pe 13noiembrie in majoritatea tarilor lumii (inclusiv România), aobtinut deja65.237.614 $ incasari in Statele Unite si 238.546.556 $la nivel mondial. Care este, insa, secretul acestui hit, care nudifera enorm - ca reteta - de peliculele precedente ale luiEmmerich? In fond, el foloseste aceleasi ingrediente: o premisacare, intr-adevar, mizeaza pe distrugere, apoi efecte speciale,destula melodrama, o mâna de personaje de care spectatorul seataseaza (sau nu) si, eventual, ceva umor pe alocuri. Ei bine,acest 2012 contine toate elementele de mai sus, insa multmai inteligent si convingator puse in cadru. In primul rând,subiectul e copios din punct de vedere vizual. Sfârsitul lumii, asacum e, zice-se, prezis de mayasi, ii permite lui Emmerich sa uzezede toate efectele speciale imaginabile, incluzând eruptiivulcanice, nori grosi de fum negru, ploi cu jeturi de foc,fisurarea si apoi dislocarea scoartei terestre, tsunamispectaculoase, cutremure, explozii si apoi inundarea totala aPamântului, potopul biblic generalizat. Evident, toate acestecatastrofe ii permit regizorului sa uzeze de marca lui personalanumarul unu, adica sa distruga - pe ecran - mai toate monumentelelumii de-a valma. Casa Alba se prabuseste spectaculos chiar subpovara strivitoare a lui Air Force One, apoi cad podul Golden Gate,turnul Big Ben, turnul Eiffel, Capela Sixtina, ca sa nu mai fienici un dubiu ca omenirea e pe duca. In al doilea rând, filmulacceseaza una dintre spaimele noastre ancestrale. Oricât ai fi deironic, oricât te-ai amuza pe seama filmului (cronicarii americanise intrebau deja daca mayasii au specificat ceva despresupravietuirea lui Sarah Palin, ori isi sfatuiau cititorii sa-siprogrameze atent shopping-ul de Craciun din 2012, iar nu putinienumerau, pur si simplu, gafele si greselile de logica), teincearca oarece fior cu privire la data care se apropie cam dinscurt. Daca adaugam si o distributie bine gasita (ceea ce nu eputin lucru nici chiar intr-un film-catastrofa, care nu arepartituri hamletiene, dar trebuie sa fii convingator si când tipi,nu?), pentru ca toata lumea isi face convingator treaba, de laeroul salvator (lui John Cusack i-au iesit intotdeauna bine acestgen de eroi, desi personajele lui nu aduc chiar a Bruce Willis) laDJ-ul profet si cam excentric, care se indoapa cu muraturi siintâmpina vulcanul in vârful muntelui (Woody Harrelson), de lanegativul plin de aroganta din guvern (Oliver Platt, excelent, caintotdeauna) la interiorizatul savant care a atras atentia asupra aceea ce-i asteapta pe oameni (Chiwetel Ejiofor) si la miliardarulrus care-si cumpara un loc pe arca (Zlatko Buric), toata lumeaconstruieste, câte putin, un succes de casa real si cu adevaratimpresionant, cel putin cât timp te afli in sala. Ce i se poatepretinde mai mult unui film catastrofa ca la carte?
2012. Productie SUA-Canada, 2009. Regia: RolandEmmerich. Cu: John Cusack, Amanda Peet, Danny Glover, Oliver Platt,Chiwetel Ejiofor, Woody Harrelson, Thandie Newton, Thomas McCarthy,Zlatko Buric, Beatrice Rosen. Premiera: 13 noiembrie. Distribuitde: InterComFilm Distribution

ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii deJurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. Afost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si"Ziarul de Duminica", specializându-se in critica de film, semnândsi in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik","Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte dinstaff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principalal caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica defilm la Radio România Cultural.

AFACERI DE LA ZERO