Ziarul de Duminică

Cititi in Ziarul de Duminica: Brandul de tara

EDITORIAL / Brandul de tara
28.05.2009, 14:57 46

Astfel, la un moment dat si pe bani (publici) multi de tot, Romania a fost "Eterna si fascinanta". Campania n-a avut nici un succes. Mai apoi, Romania a devenit "fabulospirituala" (sic!). Bazdagania asta de campanie a fost aprobata si produsa sub o guvernare, apoi a fost avortata de o alta guvernare, pe motiv ca e cretina. Mai aproape de noi, inteleg ca se lucreaza la o alta campanie de branduire a Romaniei si ca in aceasta urmeaza sa "joace" Dracula si alte cateva foste glorii ale sportului romanesc. Asteptand sa vad ce si cum cu noua incercare, s-a intamplat ca, recent, am fost rugat sa insotesc o jurnalista de la "Le Figaro" prin Bucuresti, sa-i arat si sa-i povestesc una-alta. A venit frantuzoaica, ne-am intalnit si m-a rugat sa facem un tur prin centru. Desi eram sigur ca femeia are o asigurare de sanatate solida, am evitat totusi sa-i rup picioarele prin transeele de pe Lipscani si am ales un traseu mai putin primejdios. Tot mergand noi asa, vorbeam: eu incercam sa-i spun cate ceva despre Palatul Regal si despre fosta Piata a Palatului (actuala a Revolutiei), ea ma intreba despre Casa Poporului. Eu dadeam sa-i zic despre Podul Mogosoaiei, ea ma intreba cati copii a avut Ceausescu si ce s-a ales de ei. Una peste alta, femeia era chitita sa afle cat mai multe lucruri despre Epoca (noastra) de Aur, despre Gloriosul Conducator si familia acestuia, despre maretele ctitorii si despre Securitate. Pentru ea, comunismul era ceva exotic. Pentru mine, comunismul era, firesc, ceva tragic. "Nepotrivire de caracter", cum se spune. Seara, tarziu, am condus-o pe frantuzoaica mea la hotelul unde trasese si m-am dus, de unul singur, sa beau o bere. Indeletnicindu-ma cu aceasta, mi-a trecut prin cap povestea cu "brandul de tara". Pai, mi-am zis, se vede treaba ca de fapt suntem branduiti, iar noi nu bagam de seama. "Valorile" comunismului autohton sunt, in ochii strainului, brandul nostru. Dar, pe buna dreptate, noua nu ne place aceasta si nici nu ne convine. Am vrea sa fim perceputi altfel. Pai, mi-am zis in continuare, atunci operatiunea de branduire a Romaniei ar trebui sa inceapa cu o temeinica debranduire de stigmatul ultimilor 60 de ani, vreme in care tot ce-am produs cat de cat interesant pentru perceptia occidentalilor a fost comunismul. Abia dupa ce vom fi izbutit sa ne debranduim de acesta am putea sa ne apucam de branduit. Altfel e ca si cum am incerca sa ne ascundem pufoaica jegoasa imbracand pe deasupra un costum Armani.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește și
AFACERI DE LA ZERO