Ziarul de Duminică

Coco Chanel & comp.

Coco Chanel & comp.
05.08.2010, 23:45 220

"Patru femei, patru poveşti" de Aurora Liiceanu a apărut în lunamartie sau aprilie a acestui an şi primul tiraj s-a epuizat rapid,iar tirajele succesive confirmă că are toate şansele să devinăbestseller, în condiţiile tot mai dificile ale pieţei de carte dela noi. Să nu ne mirăm şi să ne bucurăm, pentru că distinsa doamnăface un lucru uluitor: câştigă cititoare (şi de ce nu?) şi cititoripentru lectura ficţiunii şi a biografiei, mai mult sau mai puţinromanţate.
Aurora Liiceanu a ales patru personalităţi feminine ale secoluluiabia încheiat, care şi-au împlinit vocaţia în mod spectaculos,unice în felul lor, schimbând totul în domeniul căruia i s-audedicat: Coco Chanel, celebra creatoarea de modă franceză; poetabulgară Elisabeta Bagreana, Cecilia Cuţescu-Storck, sculptoriţaromână. Lor li s-a adăugat, prin contribuţia unei prietene,Antoaneta Taneva-Nandriş, şi o figură excentrică a lumii americane,Lee Miller, fotograf şi fotomodel (sau invers!).
Cuvântul-înainte clarifică intenţiile autoarei şi alegereapersonalităţilor: femei caracterizate printr-o dominantă - puterea,iubirea, banii şi aventura. Cele două motto-uri ale cărţii aurostul de a capta şi edifica pe cititori de la prima pagină. Primuljustifică preferinţa pentru personalităţi feminine: "Femeile au omai mare cantitate de sentimente decât bărbaţii" (Dan C.Mihăilescu). Al doilea descrie concis natura cărţii: "O poveste deviaţă, izolată şi dezvoltată, este deci un obiect ambiguu, plutindîntre ştiinţă şi literatură."
Plutirea între ştiinţă şi literatură este secretul cărţii. Autoareaşi prietena ei co-autoare s-au documentat serios, profesionist, darmaldărul de tomuri consultate nu se vede, pentru că biografiile setransformă în poveşti de viaţă ce acaparează, pline de amănuntepicante ori senzaţionale, de zigzaguri între istoria cea mare şiistoriile personale, bogate în mici digresiuni sau ramificaţii,adică istorioare despre alte persoane ori personalităţi cu cares-au intersectat traseele celor patru "alese".
Cele patru personalităţi feminine au câteva lucruri în comun: odorinţă intensă, profundă ce le-a dominat existenţa, voinţă şiîncredere în forţele proprii, o relaţie complicată cu lumea în caretrăiesc şi pe care vor să o cucerească ori să o domine, inteligenţăieşită din obişnuit (dar posedă, în mod evident, tipuri diferite deinteligenţă), cunoaştere şi abilitate de a manipula tot ce este înjurul lor într-un mod profitabil şi deloc agresiv, inclusiv de a-şicrea singure şansele, atunci când soarta nu se grăbeşte să leofere, nu în ultimul rând o artă a seducţiei cameleonică.
Stilul ales se potriveşte perfect poveştilor: ocolind erudiţia sausuperficialitatea, menţine o simplitate aparentă (care seamănă cuneglijenţa vestimentară atent studiată), care face lectura posibilăoriunde şi oricând, cu o mulţime de "cârlige" presărate pe parcurs- titluri de capitole care "sparg" un text lung ce risca să speriepuţin. Iscusită povestaşă, autoarea ştie când să intercalezeanecdote sau portrete, să propună incursiuni biografice paralele,să facă scurte comentarii uşor maliţioase, să puncteze momentelesemnificative.
Patru femei, patru poveşti care pică "la ţanc", ca un fruct copt îngrădina cititorilor (de mulţi ani interesaţi de biografii şimemorii, de jurnale şi corespondenţă), au creat formula fericită decarte inimitabilă. Cartea va provoca interesul pentru ficţiune,unde s-a conturat deja o formulă de roman ce exploatezăbiografismul. S-au tradus la noi romane în care personajeprincipale sunt nu doar Coco Chanel şi Marylin Monroe, maripsihologi ca Freud şi Jung, ci şi scriitori uriaşi (Tolstoi,Dostoievski, Henry James) sau creatori în domenii ştiinţifice (vonHumboldt, Gauss). Aşa că "Patru femei, patru poveşti" se plaseazăca "moară-n vânt" între două tărâmuri, ficţiune şi nonficţiune,între literatura înaltă şi cea gustată de publicul larg, profitânddin plin de toate.


Aurora Liiceanu, "Patru femei, patru poveşti", colecţia"Ego-grafii", Editura Polirom, 2010, 336 pag.


ELISABETA LĂSCONI, eseist şi critic literar. Absolventă afilologiei bucureştene (1980), doctorat susţinut în 1998 cu o tezădespre Sorin Titel, publicată în două cărţi ("Oglinda lucioasă,oglinda aburită", Ed. Amarcord, 2000; "Sorin Titel, Ciclulbănăţean", Ed. Univers, 2000).
Colaborări la revistele Adevărul literar şi artistic, CaieteCritice, Cultura, România literară, Viaţa Românească.

AFACERI DE LA ZERO