Ziarul de Duminică

Colecţionarul de amintiri/ de Stelian Ţurlea

Colecţionarul de amintiri/ de Stelian Ţurlea

Galerie foto

Autor: Stelian Turlea

19.08.2016, 00:03 115

Liliana Ardelean

Diva

Romanul unei vieţi

Editura Datagroup

„Este povestea vieţii unei mari balerine, cunoscută în întreaga lume, Rodica Murgu, dar este un roman, nu o biografie. Desigur că personajul principal este Rodica, celelalte personaje gravitând în jurul personalităţii ei marcante. Viaţa ei nu a însemnat doar carieră, deşi aceasta ocupa una dintre poziţiile prioritare. Rodica, mamă, soţie, gospodină, fiică, profesoară. O viaţă extrem de complexă, adesea splendidă, dar, de multe ori, nu uşoară şi cu hopuri de trecut, cu bucurii, realizări, dar şi dureri şi neîmpliniri. O viaţă cu încrengături multiple. Viaţa Rodicăi a fost construită nu numai pe coordonatele unei mari balerine, ale unei vedete însemnate în lumea noastră culturală, ci şi pe celelalte faţete ale personalităţii ei. Gândurile şi sentimentele, frământările şi îndoielile, bucuriile şi durerile, dezamăgirile şi împlinirile, ştiute numai de ea, fac parte din complexitatea uluitoare a ceea ce înseamnă existenţa cotidiană a Divei. Romanul acesta este scena pe care evoluează o primadonă, având toate caracteristicile unei primadone universale.” (editorii)

 

Moşu

Florian Lungu în dialog cu Doru Ionescu

Casa de pariuri literare

„Povestea seriei de dialoguri propuse de Casa de pariuri literare, cum am înţeles-o  eu, e cam aşa: se ia un personaj dintr-un domeniu, se răstoarnă cu susu-n jos până îi cad toate amintirile din buzunare şi – iaca – avem un fragment de istorie orală şi a  men­talităţilor din vremea pe care a traversat-o individul. Lejer, beletristic, fără stres şi emfază. (...) Primul meu interviu cu Florian Lungu s-a con­sumat la sfârşitul anului 1994, în cămăruţa sa de la capătul etajului IV din Radio, acolo unde cutiile cu benzile de magnetofon stăteau mai să cadă peste el. Ideea era să apară în revista Panoramic Radio-tv în jur de 5 ianuarie, când e născut. Şi această carte tre­buia să fie lansată pe 5 ianuarie 2016, dar n-a fost să fie; însă mai bine mai târziu... în fine, au trecut peste 20 de ani, eu am avut privilegiul – ca redactor TVR – să-1  intervievez încă de multe ori, să realizez chiar o emisiune la TVR Cultural, vreo doi ani, numită Jazz Restitutio (43 de ediţii), într-un studio improvizat chiar la Moşu acasă.”

 

Virgil Diaconu

Poezia postmodernă. Anchetă

Editura Feed Back

Un eseu însoţit de 66 de răspunsuri la o anchetă a revistei „Cafeneaua literară”, pe  care autorul o conduce din anul 2003, în cadrul Centrului Cultural Piteşti. „De  cele  mai multe ori – e de părere Virgil Diaconu –, poetul contemporan instituie,  canonizează şi oficializează o poezie care, pe de o parte, ignoră problematica existenţială destinală, persiflează valorile umane, amputează speranţa, credinţa, visul,  exclude metafora şi miraculosul, iar pe de altă parte legitimează experienţele derizorii, superficialitatea, spiritul negativ, nihilist, pseudovalorile. În general, poezia contemporană nu mai crede în nimic; – tocmai de aceea ironizează şi batjocoreşte totul.”

 

Jose Saramago

Ridicat de la pământ

Editura Polirom

Traducere din limba portugheză si note de Simina Popa. Publicat în 1980, Ridicat  de la pământ „urmăreşte destinul mai multor generaţii ale familiei Mau-Tempo (Vreme-Rea), ţărani săraci, fără pământ, cum fuseseră şi bunicii lui Saramago – cartea este, de altfel, una dintre cele profund personale ale celebrului scriitor. Desfăşurat în Alentejo, o provincie din sudul Portugaliei, romanul schiţează viaţa grea dusă de ţărani pe fundalul mai multor evenimente sau fenomene politice – trecerea Portugaliei la statutul de Republică, două razboaie mondiale, un atentat la viaţa dictatorului Salazar –, care însă nu au nici un efect benefic asupra păturii de jos. Dincolo de tema pământului şi a conflictelor generate de veşnicele nedreptăţi sociale ori de comentariile politice, interpretări ce confera poveştii o dimensiune actuală, cuceritoare în lectura romanului sunt mai ales umorul lui Saramago şi stilul său bine-cunoscut.”

 

Caietele Avangardei nr 6, 2015

DaDa centenar/ Paul Păun 100

Muzeul Naţional al Literaturii Române

Numărul 6 din Caietele avangardei, revistă editată de Muzeul Naţional al Literaturii Române şi coordonată de Ion Pop, este dedicat unui dublu centenar – Dada şi Paul Păun. Pentru a marca o sută de ani de la naşterea fenomenului Dada, lucrările din prima parte a revistei sunt dedicate artei dadaiste în general şi activităţii lui Tristan Tzara în particular. Nu lipsesc nici nume care au ilustrat mişcarea în ţări europene ca Italia, Serbia, România sau Ungaria, iar printre semnatarii articolele sunt Andrei Codrescu, Michael Finkenthal, Paul Cernat şi Catherine Dufour. Partea a doua a Caietelor evocă imaginea lui Paul Păun atât prin texte scrise sau traduse de acesta, cât şi prin articole dedicate semnate de cercetători precum Ion Pop, Monique Yaari şi Ştefan Baghiu.

 

Ricardo Piglia

Calea Idei Brown

Editura Humanitas fiction

Traducere din spaniolă şi note de Alina Cantacuzino. „Poveste de dragoste, thriller  captivant cu elemente de road movie, carte tradusă în peste zece limbi, Calea Idei Brown este un omagiu de mare fineţe adus ficţiunii americane. Considerat ultimul mare clasic al literaturii argentiniene, Ricardo Piglia se remarcă printr-o scriitură hipnotică, inconfundabilă, care trece cu uşurinţă de la autobiografie la satiră.

Emilio Renzi părăseşte Argentina încercând să fugă de frustrări profesionale, de melancolie şi anxietate, de amintirea unui mariaj încheiat; lumea americană în care vrea să se reinventeze este însă plină de constrângeri, pe care le constată cu amară ironie, şi dominată de «violenţa teribilă a oamenilor educaţi» din mediul universitar. Ida Brown îl fascinează, îl atrage într-un misterios joc erotic şi îi oferă iluzia acestei «reinventări».”

AFACERI DE LA ZERO