Ziarul de Duminică

Conacul Apafi din Mălâncrav, noua destinaţie „SoNoRo Conac”/ de Dorina Călin

Conacul Apafi din Mălâncrav, noua destinaţie „SoNoRo...

Autor: Dorina Călin

14.08.2014, 09:03 208

Circuitul de concerte „SoNoRo Conac” din vară s-a reluat săptămâna trecută cu o vizită muzicală la conacul Apafi din satul Mălâncrav (foto). Alexandra Bobeico, Răzvan Popovici şi Christian Naş au concertat pe proprietatea care a aparţinut familiei regale maghiare Apafi în urmă cu 600 de ani. Alexandra Bobeico (vioară), Răzvan Popovici (violă) şi Christian Naş (violă) au delectat publicul cu un program muzical compus din piese de Wolfgang Amadeus Mozart, Jean-Marie Leclair, George Enescu, Antonín Dvořá şi Johan Halvorsen.

„SoNoRo Conac” continuă concertele, pe 13 septembrie, la Biserica Neagră din Braşov, şi pe 14 septembrie, la Conacul Ghyka de la Coteşti, având ca ultimă oprire Capitala, cu un concert care va avea loc pe 15 septembrie, la Casa Monteoru.

Accesul la concerte se face numai pe bază de invitaţie sau rezervare.

În 2013, Asociaţia Sonoro a pus bazele unui nou proiect – „SoNoRo Conac”-, care îşi doreşte, prin asocierea muzicii cu opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenţie şi sprijinire a patrimoniului şi a resurselor culturale extraordinare ale României. În 2013, „SoNoRo Conac” a desfăşurat o serie de 11 concerte în clădiri de patrimoniu din toată ţara, printre care Casa Ion Mincu din Bucureşti, Castelul Cantacuzino, Conacul Petre P. Carp, Castelul Bran, Mănăstirea Curtea de Argeş şi Portul Cetate.

Cea de-a doua ediţie „SoNoRo Conac” a debutat pe 10 mai cu un concert la Conacul Hagianoff - Manasia şi a continuat cu Vila Dobruşa din Drăgăşani (9 iunie), Casa Avramide din Tulcea (15 iunie), Conacul Bellu din Urlaţi (18 iunie), Conacul Cuza de la Ruginoasa (21 iunie), Sinagoga din Bistriţa (24 iunie), Castelul Corvinilor din Hunedoara (26 iunie) şi Conacul Hodoni de lângă Timişoara (27 iunie).

„SoNoRo Conac” a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spaţiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural şi ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect îşi propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce priveşte multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate - clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural.

„SoNoRo Conac” este un proiect iniţiat de Asociaţia Sonoro, cu sprijinul Ordinului Arhitecţilor din România.

xxx

Pe site-ul conacului aflat în apropiere de Sighişoara este spusă povestea edificiului. Povestea conaculuiApafi a început acum câteva secole, când princepele Mihaly Apafi, guvernator în Transilvania, construieşte la Mălâncrav, împreuna cu soţia sa, Clara, un conac, ca resedinţă de familie. Istoria însă aruncă anatema asupra nobililor din Transilvania şi de atunci incepe şi declinul resedinţei Apafi. După ce ajunge pe mâinile unui ţăran sărac, conacul este vândut in 1920 bisericii si comunităţii luterane din sat. Din anul 1947, conacul a fost confiscat abuziv de comunisti si folosit drept cămin cultural până in decembrie 1989. În 1993, la prima sa vizită in România, printul Charles ajunge si la Mălâncrav unde află povestea conacului. In 2002, Fundatia Mihai Eminescu ajuta comunitatea luterana sa revendice constructia – pe atunci, o ruina – si o cumpara cu 5.000 de lire.
Lucrarile de renovare incep in vara anului 2004 sub conducerea arhitectului Jan Hülsemann si a mesterilor Fritz Klutsch si Ernst Linzing. Interiorul a fost refacut de la zero. Pentru exterior s-a lucrat doi ani de zile, folosidu-se caramidă lucrată dupa aceleasi metode folosite de unguri in secolul al XVII-lea. In gradina a fost descoperitaăvechea fântână păstrată aproape intactă. In bucătărie, alături de tehnica de ultima generatie, regăsim si vechi lazi de zestre din Transilvania. Pardoseala a fost făcută din cărămidă aparentă, lucrată manual la atelierele din satul Mălâncrav. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO