Ziarul de Duminică

CONCERT/Viitorul sună popular?

 CONCERT/Viitorul sună popular?
06.07.2010, 15:19 69

Reprezentând nu doar o cauză mai bună, ci tot mai mult onecesitate stringentă, aducerea în sala de concert a unor categoriide public pierdute în aparenţă pentru marea muzică trece în ultimaperioadă din zona evenimentului ieşit din comun, în aceea a unormanifestări cu un oarecare grad de periodicitate. Fie că este vorbadespre Ateneul Român, Sala Radio sau parcarea din Piaţa Revoluţiei- care devine spaţiu de concert nu doar cu prilejul FestivaluluiInternaţional George Enescu -, majoritatea acestor acţiuni aucâteva trăsături comune. Este vorba în primul rând de afluenţaridicată a publicului şi nu în ultimul rând de modul entuziast încare acesta îşi manifestă mulţumirea de a veni în contact cu muzicaşi cu intepreţii ei.

În fond despre ce este vorba ? Mai merită oare să acreditămideea că popularul este adversarul ideii de cultură, în zonamuzicală mai sus amintită cel puţin? Ce este mai productiv? Să nelamentăm cu gândul la - de cele mai multe ori utopice - vremuriapuse, sau să ne raportăm cu luciditate şi fără resentimente larealitatea săltăreaţă a zilei de azi? Care dintre cele douăatitudini are viitor?

Sunt întrebări la care cred că un răspuns corect poate fi datnumai după participarea la câteva evenimente la care programul deconcert cuprinde doar opusuri de cea mai largă popularitate, încadrul unor concerte de regulă ieşite din periodicitateastagiunilor permanente, susţinute artistic de preferinţă deorchestre bune şi de solişti de prim rang. Abia atunci existăposibilitatea de a observa cât de evidentă este întâlnirea dintrefrica de popular şi popularitate a celor care se autoconsiderăiniţiaţi şi cea de necunoscut a celor care din varii motive nu auavut prilejul de a veni în contact cu atmosfera de concert până lao anumită vârstă.

În fond, este vorba doar despre muzică. De cele mai multe orifoarte bine scrisă şi care nu degeaba a rezistat probei de foc atimpului, fascinând zeci de generaţii de ascultători din toatecolţurile lumii. Chiar dacă în acest sezon au fost oarecum afectatede vremea ploioasă, două concerte de acest tip au reuşit să facăsală arhiplină, deşi iniţial fuseseră programate în aer liber:Promenada Operei din data de 9 mai şi Concertul OrchestreiNaţionale Radio în avanpremiera Expoziţiei Mondiale de la Shanghai,care s-a ţinut nu la Teatrul de Vară Herăstrău, aşa cum fuseseprogramat, ci la Sala Radio.

Acesta din urmă a făcut sală plină (aproape 1.000 de locuri) încondiţiile în care intrarea nu a fost liberă decât pentru elevi şistudenţi (cum este, de altfel, şi în timpul stagiunii). Programul aconţinut lucrări de popularitate din muzica clasică românească şiuniversală: Rossini - Uvertura la opera Coţofanahoaţă, Bizet - Farandola din suita Arleziana, C.Porumbescu - Balada, Saint/Saens - Introducere si Rondocapriccioso, Mozart - Uvertura la Nunta lui Figaro,Gershwin - Rhapsody in Blue, Strauss - Kaiser Waltz,Enescu - Rapsodia I, solişti au fost Alexandru Tomescu şiHoria Mihail, iar la pupitru s-a aflat Tiberiu Soare.

A fost alt public decît cel din stagiune, au fost spectatorientuziaşti, care la final efectiv nu voiau să mai plece acasă. Peviitor, dintre aceştia se vor alege cei care vor motiva existenţaşi necesitatea unei vieţi muzicale. Iar ei sunt aceia care vorînţelege legătura dintre muzica clasică, arta interpretativă şiposibilitatea unei vieţi marcate de lumina orizontului larg.

Fotografiile au fost realizate de Virgil Oprina.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO