Ziarul de Duminică

Confesiunea bate ficţiunea!/ de Elisabeta Lăsconi

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Elisabeta Lasconi

06.06.2014, 00:14 107

Nici nu şi-a închis bine porţile Bookfest 2014, că editurile au şi semnalat cărţile cu vânzările cele mai mari, topuri cu primele 5 titluri spun mult despre interesele cititorilor şi despre balansul dintre ficţiunea literară şi literatura confesiunii. Semnificative sunt listele oferite de editurile cu oferta cea mai bogată şi de o mare diversitate ce domină de ani buni piaţa de carte: Grupul Humanitas şi Editura Polirom, ce are în escortă  şi Editura Cartea Românească.

Editura Humanitas are în fruntea vânzărilor cartea lansată chiar în zilele târgului de Andreea Esca – Ce-am făcut când am tăcut, iar pe locul al patrulea Amintirile unei nonagenare de Antoaneta Ralian. Ambele cărţi şi-au avut semnalele anterioare în reviste lunare sau săptămânale, cu public diferit. Ambele autoare, prezentatoarea de ştiri devenită emblema ProTV şi distinsa traducătoare care aniversează nouă decenii de viaţă şi şase decenii de muncă nevăzută ca traducătoare, s-au transformat în brand, marcând viaţa noastră culturală.

Nu rezist să nu reiau formula-clişeu (în spatele fiecărui bărbat puternic stă o femeie puternică) în stilul lui „nenea Iancu”: şi viceversa ! Ambele autoare au ca sprijin un bărbat cu personalitate efervescentă – Radu Paraschivescu. Finalul cărţii semnate de Andreea Esca îl formează un dialog cu Radu Paraschivescu, iar dialogul fermecător cu decana de vârstă a traducătorilor iniţiat de Radu Paraschivescu a luat proporţiile unei cărţi, apărute în urmă cu nişte ani. (În trecere, acelaşi neobosit Radu Paraschivescu apare pe al treilea loc în top, vânător de perle cu „Muşte pe parbrizul vieţii” !).

Estimasem că vedeta Bookfest din 2014 a Editurii Humanitas va fi traducerea ultimei cărţi publicate de Elizabeth Gilbert, una dintre bestselleristele cuceritoare de mapamond, Semnătura tuturor lucrurilor. N-a fost aşa, dar nu mă îndoiesc că în câteva luni îşi va găsi drumul spre inimile cititoarelor. Cealaltă estimare s-a confirmat: Confidentul de Hélène Grémillon a ajuns în fruntea celor mai vine vândute cărţi ale Editurii Humanitas fiction. Pe locurile următoare se află un nou roman devastator al lui Mo Yan, laureatul Nobel din 2012, Broaşte, şi Al patrulea zid de Sorg Chalandon, distins în 2013 cu Premiul Goncourt al liceenilor şi Goncourt ales de cititorii francofoni din România.

Editura Polirom a pregătit două titluri-bestseller pentru Bookfest: Cum iubesc bărbaţii de Mihaela Rădulescu şi Eu sînt Malala de Malala Yousafzai şi Cristina Lamb. Dat fiind succesul cărţilor anterioare ale vedetei de televiziune şi faima fetei care i-a înfruntat pe talibani, ajungând cea mai tânără candidată la Premiul Nobel pentru Pace, părea de la sine înţeles că ele îşi vor disputa locul întâi în top. Au fost egale, dar pe locul al treilea ! Şi marea surpriză vine cu plasarea volumul de amintiri al Gabrielei Adameşteanu – Anii romantici în fruntea vânzărilor de la Editura Polirom. Semn bun: pe cititori îi interesează mai mult un scriitor român cu mărturisiri despre destinul său şi al lumii româneşti!  

Dar locurile 4 şi 5 semnalează echilibrul între confesiune şi ficţiune, feminin şi masculin, autor român şi autor străin. Iată că noua carte a Aurorei Liiceanu pe o temă spinoasă – Soacre şi nurori. La cine este cheia? concurează cu Foc palid de Vladimir Nabokov, situate pe locul 4, cu menţiunea că aparţin unor serii de autor. Locul 5 şi-l împart o carte de ficţiune – Şugubina de Mircea Diaconu şi o autobiografie – Pe când eram doar nişte puşti de Patti Smith. Interesant este faptul că autorii aparţin lumii spectacolului, dar se distanţează de ea prin spirit reflexiv şi imaginativ.

Cartea Românească are în fruntea vânzărilor tot o autoare, Maria Banuş, cele două volume Însemnările mele realizează cronica unei vieţi, prind în ele pagini memorabile, bruioane de proză scurtă ori secvenţele unor romane ce n-au mai fost scrise. Dintre toate volumele de confesiune publicate în prima jumătate a anului 2014, jurnalul Mariei Banuş este o revelaţie şi scufundă cititorul în bogăţia unei vieţi interioare cum puţine am descoperit.

Nu mai încape îndoială: viaţa întrece imaginaţia, iar confesiunea bate ficţiunea! Tot mai mulţi cititori se îndreaptă spre cărţile de graniţă, fie jurnale sau notaţii, memorii sau autobiografii. Dar se mai situează la graniţa dintre ficţiune şi nonficţiune? Au format deja o nouă ţară, literatura confesiunii. Şi se iveşte încă o certitudine: ficţiune la feminin are deja o rivală primejdioasă – confesiune la feminin !

 

Andreea Esca, Ce-am făcut când am tăcut, Editura Humanitas, 224 pag.

Hélène Grémillon, Confidentul, traducere din limba franceză de Mariana Piroteală, Editura Humanitas fiction, 232 pag.

Gabriela Adameşteanu, Anii romantici, Editura Polirom, 416 pag;

Maria Banuş, Însemnările mele, Editura Polirom, vol I-II, 1208 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO