Ziarul de Duminică

Consistenţe alchimice/ de Raluca Băloiu. GALERIE FOTO

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Raluca Baloiu

19.09.2014, 00:07 68

Recent, pe 5 septembrie, s-a deschis la Biblioteca Naţională a României expoziţia personală a Danielei Frumuşeanu – Matricea – sub denumirea căreia sunt expuse cărţile-obiect, simboluri ale gesturilor, cuvintelor, timpului, spaţiului, identităţii.

Daniela Frumuşeanu este o artistă complexă care porneşte de la zona artelor textile, pentru a interacţiona cu grafica, pictura sau instalaţia obiect, ea inovează nu doar la nivel conceptual, ci şi în planul tehnicilor artistice, fiind deţinătoare a Brevetului de invenţie pentru procedeul de piroimprimare pe suporturi organice şi anorganice.  

Artista caută să descopere legile încifrate după care funcţionează universul, observând cu atenţie Creaţia. Cartea peisajului (foto 1) deschide seria de cărţi-obiect prin cercetarea naturii, astfel că reîntoarcerea la Creator se face prin Creaţia sa. Textura tactilă a materialului neţesut (netex) invită privitorul la cunoaşterea obiectului. Acurateţea monocromă a limbajului vizual trimite către arta suprematistă a lui Kazimir Malevici, adică spre acea supremaţie a sensibilităţii pure în arta plastică, degajată de însemnele vizibile, epurată de decorativism şi elemente descriptive. 

Prin cuprinderea tainelor naturii văzute (parte a creaţiei divine), omul cunoaşte acele taine nevăzute, se apropie mai mult de divinitate, descifrează invizibilul prin vizibil şi ajunge în cele din urmă la cunoaşterea de sine, aşa cum menţiona renascentistul Paracelsus. Asemeni unui farmacist, Daniela compune, recompune şi suprapune simbolul sulfului, mercurului, fierului etc. şi ilustrează Tabelul lui Basile. Cărţile Danielei Frumuşeanu sunt adevărate iniţieri, în care simbolurile reprezintă elemente alchimice: „vâscul” este simbolul regenerării, al nemuririi, cheia alchimică aşa cum apare în romanul lui Mihail Sadoveanu, „Creanga de aur”. Cărţile au nuanţe alchimice – auriu,  verde, roşu etc. Întreaga expoziţie are ca laitmotiv legea de bază a alchimiştilor: „Lege, Lege, Relege, Ora, Labora et Invenies” (foto 2). 

Gânduri şi intenţii sunt analizate prin limbajul mâinilor în Cartea gesturilor (foto 3). Daniela devine un fin psiholog pentru că orice gest transmite o energie care-l dezvăluie pe celălalt.

Prin ilustrarea aripilor de înger şi micilor Putti, preluaţi din Renaşterea italiană, energiile negative se preschimbă în pozitive, asemeni plumbului în aur, în cărţile transformării: Cartea focului (foto 4) şi în Cartea timpului. Artista recurge la o istorie identitară prin imprimarea cu modele de vase neolitice în Cartea spaţiului casei (foto 5). Cartea ca omagiu apare ilustrată în Cuvinte care zidesc. Învăţătura înţeleaptă, bătrânească, a unui meşter popular este un model de urmat. Tehnica indoneziană de rezervare cu ceară pe material textil este explorată în Cartea batik-ului.

Fiecare carte poartă cu sine o poveste, dar şi texte poetice, eseuri, ce-o situează pe dna Daniela Frumuşeanu pe un teren interdisciplinar (Cartea alchimiei – foto 6, Cartea câmpurilor – foto 7).

Expoziţia Matricea poate fi vizitată până la data de 30 septembrie 2014.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO